• Anonym (Lina)

Simskola Hjälp!!

Hej! 
    Hoppas någon med liknande erfarenhet kan ge något råd eller hopp. Jag har en dotter som är 8 år. Hon går på simskola och har gjort i två terminer. Fick börja om eftersom hon kommer ingenvart eftersom hon verkligen avskyr att doppa huvudet. Simundervisningen är "brain swim" och redan första lektionen ska de ner under vattnet. De gör lite andra grejer också men det mesta bygger på ner med huvudet. Hon står då och gråter vid kanten. Jag har försökt hjälpa på alla sätt jag kan komma på. Lärarna är snälla och så men det hjälper inte. Vi har övat hemma i badkar och i simhall men det slutar i gråt och panik. Har tänkt att det får ta sin tid men nu börjar simundervisningen i skolan. En gång i veckan ska de simma och redan första lektionen blev katastrof för hon vägrade doppa huvudet. Så nu får hon vara i baby bassängen med en fröken. Hon hamnar längre och längre efter. Vad kan man göra? Någon som varit med om samma och kan berätta hur det löste sig?

• Svar på tråden Simskola Hjälp!!
  • EpicF
    Mickezzz skrev 2024-10-08 20:44:21 följande:

Hade sonen på 2 simskolor plus en intensiv simskola.
    helt bortkastade pengar, efter varje gång sa dom att han hade klarat diverse olika saker och hade rätt till ett visst simmärke.
    köndes som dom bara ville skapa merförsäljning.

valde till slut att köra simskola själv med sonen då 9 år.
    klarade inte simproven på skolan tex.
    Jag och han körde varje dag i en vecka och till helgen följde mamma och lillebror med, han var så förväntansfull för att visa vad han klarade så när han fick syn på mamma så hoppade han i det djupaste sen fort upp igen och gick upp för att hoppa ifrån 3:ans hopptorn.
    samma sommar tog han simborgarmärket och simmar 100 meter rygg utan problem.

lillebrors tur nästa sommar kommer aldrig lägga en krona på simskola igen.

Man är inte tvingad att köpa de olika simmärkena även om man uppfyller kravet.... Däremot är det kul för barnen att ha. 
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-08 20:50:44 följande:

Jag skulle gärna ta en paus men nu är simundervisningen igång och det är samma pedagogik som simskolan. Brainswim. De har sagt hon får inte komma med i stora bassängen med de andra förrän hon doppat huvudet. Det är det som stressar mig mest. Att de andra har simundervisning och hon tittar på. Jag tänker kanske att öva simtag själv är det bästa, så som jag själv lärde mig med flytdynor. Men så verkar ingen simskola här göra. Det är doppa huvudet som gäller först.

Men då ska nog lärarna på skolan ta och läsa läroplanen för idrott och hälsa för årskurs 3. Centrala innehåll under just simning "Rörelser i vatten och vattenvana. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge." www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRIDR01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f

Står inget att man måste kunna doppa huvudet och att man inte får vara med om man inte kan. 

Spelar knappast någon roll att simskolan har börjat, du tar ut henne omgående. Annars kommer det bli mer traumatiskt för henne vilket kan leda till att hon kommer hata vatten och simning. 
  • Anonym (S)

Håller med de andra som också tycker att hon ska få slippa doppa huvudet. Det kommer aldrig att funka på det här sättet. Sluta med simskolan och prata med lärarna och säg att hon inte ska behöva doppa huvudet men att hon kan träna på att simma. Stå upp för din dotter.

• Anonym (Lina)

Vet inte om någon känner till brainswim här men det är pedagogiken i vår kommun, både i skolan och i simskolorna.Det handlar om att öva vattenvana och ta bort vattenrädsla först. Lära sig flyta och vara under vatten och förflytta sig i vatten utan rädsla, vända sig i vattnet osv. Innan man börjar öva simtag. Simtag övar man crawl först dessutom och då är man under vatten med ansiktet. Det går inte till så som när jag själv lärde mig simma där man kunde lära sig bröstsim utan att någonsin behöva doppa huvudet eller långt senare. Varje steg bygger på att man lätt sig det förra. Och kommer man inte över doppa huvudet kommer man inte till nästa steg. Eller kan göra några övningar. Jag kommer inte tvinga henne doppa huvudet och har slutat prata om det. Vi övar bröstsim och simtag. Och vattenvana har hon, badar gärna i havet och i pooler där hon bottnar bara hon slipper doppa huvudet. Det är bara så tråkigt att hon nu är den enda i sin klass som inte är med i simbassängen. Och kommer ligga långt efter vilket kommer vara ännu jobbigare när hon blir större. Lätt att säga att de ska anpassa undervisningen, det är som det de gör, hon får vara i annan bassäng och slipper doppa huvudet. Men hon lär sig ingenting 

• EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-08 21:48:37 följande:

Vet inte om någon känner till brainswim här men det är pedagogiken i vår kommun, både i skolan och i simskolorna.Det handlar om att öva vattenvana och ta bort vattenrädsla först. Lära sig flyta och vara under vatten och förflytta sig i vatten utan rädsla, vända sig i vattnet osv. Innan man börjar öva simtag. Simtag övar man crawl först dessutom och då är man under vatten med ansiktet. Det går inte till så som när jag själv lärde mig simma där man kunde lära sig bröstsim utan att någonsin behöva doppa huvudet eller långt senare. Varje steg bygger på att man lätt sig det förra. Och kommer man inte över doppa huvudet kommer man inte till nästa steg. Eller kan göra några övningar. Jag kommer inte tvinga henne doppa huvudet och har slutat prata om det. Vi övar bröstsim och simtag. Och vattenvana har hon, badar gärna i havet och i pooler där hon bottnar bara hon slipper doppa huvudet. Det är bara så tråkigt att hon nu är den enda i sin klass som inte är med i simbassängen. Och kommer ligga långt efter vilket kommer vara ännu jobbigare när hon blir större. Lätt att säga att de ska anpassa undervisningen, det är som det de gör, hon får vara i annan bassäng och slipper doppa huvudet. Men hon lär sig ingenting 

Många kommer har det som inriktning, men det ska inte vara ett tvång då det inte behövs enligt läroplanen. 

Om hon inte får vara med i simbassängen så får du ta upp det med rektorn. Be dem visa var i läroplanen det står att man måste kunna doppa huvudet och att man ska lära sig simma i en speciell ordning. 
  • Anonym (inte alls)
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-08 21:48:37 följande:

Och det passar inte ditt barn. Se till att de fattar det för annars får ni en vuxen sen som inte kan simma och är rädd för vatten.

Det låter även som att de inte tillämpar metoden korrekt på ett barn som faktiskt är rädd. Ni MÅSTE bryta det här mönstret! DU som FÖRÄLDER är den som kan göra det, för ditt barns skull.
  • Anonym (Jennie)

För att klara simningen i skolan behöver hon våga ligga på rygg i vattnet, men man behöver inte doppa huvudet. Jag skulle ta paus från att jobba med det i nuläget. 

Skulle hon bara klara bröstsim nu så är ju det jättebra jobbat av henne! Det ärförst i sjätte klass de får betyg och hon behöver klara vissa andra moment för att bli godkänd. Ni har tid kvar! 

Mina barns simskola övade på att sitta i trappan ner i bassängen och luta sig åt en sida i taget så att ett öra i taget doppades. På så sätt vande de sig vid den känslan. Sen doppade de hakan, sedan munnen, sen munnen och näsan, osv. När de övade på att flyta höll läraren barnet bakom nacken och ett par fingrar under ryggen. En lärare lät ibland barnets huvud vila mot hennes axel och så viskade hon uppmuntrande och tryggande till dem. :) Och så peta ner överkropoen på de barn som ligger spända som en båge. Små lätta fingertryck som visar vad rätt position är. 

• Mickezzz
    EpicF skrev 2024-10-08 21:08:48 följande:
    Man är inte tvingad att köpa de olika simmärkena även om man uppfyller kravet.... Däremot är det kul för barnen att ha. 
    Ja precis detta vet dom som har simskolan?.
  • TvillingmammaVästgöte

Mina barn lärde sig doppa huvudet på en dag i en vattenpark  . Det fanns massor av rutsckanor och de åkte större och större rutschkanor tills de doppade huvudet utan att tänka på det , de vande sig på en dag, för de hade roligt. 

• TvillingmammaVästgöte

Doppar du själv huvudet när du badar? Det är viktigt att som förälder göra det och visa att det inte är farligt. Åk sen till något roligt badställe och åk rutschkanor tillsammans med barnet. 

Svar på tråden Simskola Hjälp!!