• Anonym (???)

HBTQI+ - varför klumpas de ihop?

Vad är egentligen syftet med att klumpa ihop personer som inte följer normen vad gäller vilka de attraheras av och personer som lider av könsdysfori mm? Det är ju två helt olika saker. Som homosexuell känner jag inte alls igen mig i de upplevelser och ev utmaningar en transperson går igenom och gissar att det sannolikt är lika för dem. Gynnas grupperna verkligen av att hanteras i samma sammanhang?

• Svar på tråden HBTQI+ - varför klumpas de ihop?
  • Anonym (Skilj på allt)
    Anonym (???) skrev 2024-10-12 20:01:21 följande:
    Jag hör vad du säger. Men varför ska homo och trans klustras när andra normbrytande minoriteter inte gör det? Jag tror att transrörelsen skulle vinna på att tydliggöra om att det handlar om identitet och inte sexualitet och för homorörelsen tvärtom.
    Pratade med unga personer på ett forum förra året.
    Det var många som ansåg att kinks hör hemma i pride tåget.
    Vi som sade emot fick en massa stämplar på oss. Blev även uppläxade över att tåget inte var barnvänligt. Jag som straight blev lite irriterad över detta. Många homosexuella kämpar med att få adoptera, bli föräldrar m.m För mig är pride inte den sexuella biten, det är att visa att man har samma rätt att bli sambo, föräldrar och att gifta sig. Samt att visa att man kan vara bra föräldrar fast man är i ett samkönat äktenskap.

Vill man visa kinks och snuska sig så kan man ha ett tåg på dagen för familjer. Senare på kvällen kan man visa upp sig bäst man vill. Det lustiga är att om det var en vanlig parad och folk gick ut i kinks dräkter så skulle de få böter.

Jag har mer respekt för homosexuella ön vad hag har för trans klustret. Mitt pronomen är fay och jag är en lesbisk man. Nör jag frågade en person hur det går ihop logiskt sp fick jag " Det måste inte vara logiskt" till svar.
    Jag är nog gammaldags men om man ska göra om vad ord står för så får man räkna med att många har svårt att ta dem på allvar.

Det förstör även för dem som verkligen lider av att vara fast i fel kropp. Man är inte en transperson om man är genderfluid. Det är en enda röra!
  • Anonym (Skilj på allt)
    Anonym (Bi) skrev 2024-10-12 17:40:04 följande:
    Bögar kan göra rätt mycket väsen av sig också. Men beror väl på vars man drar gränsen. Män i kvinnokläder är inte nödvändigtvis nära transgruppen enligt mig.
    Ja de kan det, och bara för att en man går i kvinnokläder är inte trans som du säger. Man kan vara kille och gilla en feminin klädstil utan att få en trans stämpel i pannan. Det gäller även tjejer som gillar den maskulina klädstilen. 
    Men i dag måste man placera in folk i boxar och ge dem stämplar. 
  • Anonym (O)
    Tow2Mater skrev 2024-10-12 17:32:20 följande:
    Inte lesbian?
    Hur gammal är du egentligen? 

Lesbian kan man möjligen höra en pensionär från typ Hyltebruk uttryckaCool
  • Anonym (O)
    Anonym (Palle) skrev 2024-10-12 17:45:45 följande:

Jag har inte varit och är inte emot någon minoritet. Men denna överexponering, speciellt det överdrivna sexuella, som man tex ser i pridetåg etc, har börjat irritera mig. Så det är denna oproportionerligt stora plats prideflaggan tar med sina färger.

Pride finns idag precis överallt. Företag, idrotter, evenemang, representationer, skolor, organisationer, sociala medier, TV, filmer, reklam. Det blir helt enkelt för mycket och jag tror och hoppas att det kommer lugna ner sig framöver.

Du tycker inte att heterosexuell kärlek överexponeras och slås upp överallt? 
    Det kan vara vansinnigt överexponerat och förekommer i så gott som varje film, på alla skolor och arbeten.
    Det blir helt enkelt för mycket, så det bästa vore väl om vi sneglar på Saudiarabien och deras sätt att tackla heterokärlek i offentligheten?
  • Anonym (Palle)
    Anonym (O) skrev 2024-10-12 20:44:58 följande:
    Du tycker inte att heterosexuell kärlek överexponeras och slås upp överallt? 
    Det kan vara vansinnigt överexponerat och förekommer i så gott som varje film, på alla skolor och arbeten.
    Det blir helt enkelt för mycket, så det bästa vore väl om vi sneglar på Saudiarabien och deras sätt att tackla heterokärlek i offentligheten?

Jag behöver inte ha dagar/tåg eller flagga för att hylla den heterosexuella sexualiteten eller människor som grupp. Men jag tycker att det är lite väl utbrett och frekvent överanvändande av prideflaggan.

Man ser idag betydligt oftare prideflaggan än tex den svenska flaggan. I dom flesta sammanhang.

• Anonym (ALFABETET)

Ju mer de väsnas desto mer sticker de ut.
    Det verkar som att HBTQIALFABETETFRÅNATILLÖ verkligen vill sticka ut. Och så länge de envisas med det så kommer vi "normala" att ser dem som... onormala.

Vad är det för fel på att försöka smälta in?

• Anonym (Palle)
    Anonym (ALFABETET) skrev 2024-10-12 21:18:09 följande:

Ju mer de väsnas desto mer sticker de ut.
    Det verkar som att HBTQIALFABETETFRÅNATILLÖ verkligen vill sticka ut. Och så länge de envisas med det så kommer vi "normala" att ser dem som... onormala.

Vad är det för fel på att försöka smälta in?

Dom vill synas genom att provocera. För att provocera så måste man hela tiden komma på nya saker som får det normativa att reagera. Det gör rörelsen biter sig själva i svansen.

Å ena sidan vill dom som grupp inkluderas som norm, å andra sidan gör dom allt för att gå utanför normen för att få en reaktion. Detta är pridetåget ett bra exempel på.
  • Anonym (ALFABETET)
    Anonym (Palle) skrev 2024-10-12 21:33:11 följande:
    Dom vill synas genom att provocera. För att provocera så måste man hela tiden komma på nya saker som får det normativa att reagera. Det gör rörelsen biter sig själva i svansen.

Å ena sidan vill dom som grupp inkluderas som norm, å andra sidan gör dom allt för att gå utanför normen för att få en reaktion. Detta är pridetåget ett bra exempel på.
    Det var mycket bra sammanfattat, synd att de inte begriper det själva bara.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skilj på allt) skrev 2024-10-12 20:20:17 följande:
    Pratade med unga personer på ett forum förra året.
    Det var många som ansåg att kinks hör hemma i pride tåget.
    Vi som sade emot fick en massa stämplar på oss. Blev även uppläxade över att tåget inte var barnvänligt. Jag som straight blev lite irriterad över detta. Många homosexuella kämpar med att få adoptera, bli föräldrar m.m För mig är pride inte den sexuella biten, det är att visa att man har samma rätt att bli sambo, föräldrar och att gifta sig. Samt att visa att man kan vara bra föräldrar fast man är i ett samkönat äktenskap.

Vill man visa kinks och snuska sig så kan man ha ett tåg på dagen för familjer. Senare på kvällen kan man visa upp sig bäst man vill. Det lustiga är att om det var en vanlig parad och folk gick ut i kinks dräkter så skulle de få böter.

Jag har mer respekt för homosexuella ön vad hag har för trans klustret. Mitt pronomen är fay och jag är en lesbisk man. Nör jag frågade en person hur det går ihop logiskt sp fick jag " Det måste inte vara logiskt" till svar.
    Jag är nog gammaldags men om man ska göra om vad ord står för så får man räkna med att många har svårt att ta dem på allvar.

Det förstör även för dem som verkligen lider av att vara fast i fel kropp. Man är inte en transperson om man är genderfluid. Det är en enda röra!
    Så vad särskiljer en lesbisk man?
  • Core

Det är väl en rörelse, frågor om sexualitet som rör det som tidigare ansetts vara annorlunda. Det har nog varit gynnande, hade alla som föll utanför normen haft egna frågor att driva, hade nog ingen någonsin orkat lyssna.

Rasism omfattar alla folkslag som rör det som räknas som minoriteter, det hade varit svårt att ta upp en kamp mot rasism individuellt för varje individuell grupp, om du fattar vad jag menar. Bland folkslag är det ju också vanligt att man inte vill klumpas ihop med andra, att problembilden varierar, men det är den enda vägen att tackla problemet på.

Skulle varje minoritet vad gäller sexualitet ha ett eget Pridetåg hade man bara varit irriterad, poängen skulle inte gå fram, etc. Hoppas du fattar vad jag menar, även om jag förstår ditt perspektiv.

• Core
    Anonym (Palle) skrev 2024-10-12 21:33:11 följande:

Fast man får ändå förstå varför. Hade de inte synts hade frågorna aldrig blivit hanterade. Kolla på den tidiga feminismen och hur den framskred med hjälp av att provocera, annars hade inte en jävel lyssnat.

Det är däremot tragiskt att se de som fastnat där, som inte är villiga att ta nya grepp. Nu är det kontraproduktivt med rabita feminister. Men jag tror inte priderörelsen är där än
  • Anonym (Palle)
    Core skrev 2024-10-13 21:21:51 följande:
    Fast man får ändå förstå varför. Hade de inte synts hade frågorna aldrig blivit hanterade. Kolla på den tidiga feminismen och hur den framskred med hjälp av att provocera, annars hade inte en jävel lyssnat.

Det är däremot tragiskt att se de som fastnat där, som inte är villiga att ta nya grepp. Nu är det kontraproduktivt med rabita feminister. Men jag tror inte priderörelsen är där än
    Jag håller med dig och förstår detta, men tycker att det är lite för mastigt med allt utrymme pride får i dessa dagar. Men förstår också att det kommer dämpas framöver.
  • Anonym (???)
    Core skrev 2024-10-13 21:18:10 följande:

Det är väl en rörelse, frågor om sexualitet som rör det som tidigare ansetts vara annorlunda. Det har nog varit gynnande, hade alla som föll utanför normen haft egna frågor att driva, hade nog ingen någonsin orkat lyssna.

Rasism omfattar alla folkslag som rör det som räknas som minoriteter, det hade varit svårt att ta upp en kamp mot rasism individuellt för varje individuell grupp, om du fattar vad jag menar. Bland folkslag är det ju också vanligt att man inte vill klumpas ihop med andra, att problembilden varierar, men det är den enda vägen att tackla problemet på.

Skulle varje minoritet vad gäller sexualitet ha ett eget Pridetåg hade man bara varit irriterad, poängen skulle inte gå fram, etc. Hoppas du fattar vad jag menar, även om jag förstår ditt perspektiv.

Men transsexualitet har ju inget att göra med sexuell läggning. Det handlar om hur man identifierar sig själv. En transperson kan ju vara hetero eller homo precis som en cisperson. Jag tror vi tappat bort oss i begreppen. 
  • Hjelm
    Anonym (Bi) skrev 2024-10-12 14:45:29 följande:

Vet inte om det finns utrymme för två debatter, dubbla manifestationer, dubbla certifieringar osv. Så tror att vi tjänar på en samlad rörelse. 

Däremot skulle jag vilja få bort översexualitet och bdsm-inslag från exempelvis prideparaden.

Den tanken har slagit mig ofta.

Tycker att Pride-rörelsen tenderar att bli just översexuell och att det ofta framställs som att personer som inte är helt normativa (heterosexuell, cisperson, lever i monogamt förhållande etc) lever i en enda ormgrop där alla ligger med alla (av det kön man attraheras av, såklart) och har väldigt utsvävade sexliv där inget är tabu eller bara ointressant.

Är du en bisexuell man som har både flickvän och en manlig älskare vid sidan om, och gillar att piskas eller kissa på andra och ha gangbangs i sina öppna förhållanden - good for you, om det är vad du genuint gillar och alla inblandade trivs med det!

Den absoluta majoriteten bisexuella lever dock INTE så, utan har nog sexliv och relationer som inte skiljer sig nämnvärt från de flesta heterosexuellas.

Det är problematiskt att bryta ner fördomar och generaliseringar genom att skapa nya.
  • Anonym (ALFABETET)
    Anonym (???) skrev 2024-10-13 22:17:50 följande:
    Men transsexualitet har ju inget att göra med sexuell läggning. Det handlar om hur man identifierar sig själv. En transperson kan ju vara hetero eller homo precis som en cisperson. Jag tror vi tappat bort oss i begreppen. 
    Fast för oss som inte är trans så kan det vara svårt att veta om personen är gay eller straight även när man ev träffar partnern.

Nu blir det väl snurrigt men en straight person som inte är trans är nog inte särskilt intresserad av en transperson som partner.
    Jag som kvinna skulle aldrig i livet välja en transman då jag vet innerst inne att det är (eller var) en kvinna. Skulle inte gå. Skulle inte vilja.
  • Anonym (???)
    Anonym (ALFABETET) skrev 2024-10-14 10:54:12 följande:
    Fast för oss som inte är trans så kan det vara svårt att veta om personen är gay eller straight även när man ev träffar partnern.

Nu blir det väl snurrigt men en straight person som inte är trans är nog inte särskilt intresserad av en transperson som partner.
    Jag som kvinna skulle aldrig i livet välja en transman då jag vet innerst inne att det är (eller var) en kvinna. Skulle inte gå. Skulle inte vilja.

Jo, men det är väl en helt annan fråga?

Det är lite typiskt hur ni som är normen tycker att vi som är normbrytande ska sorteras efter er uppfattning om oss och inte efter det som de facto är våra särskiljande egenskaper.

• Anonym (ALFABETET)
    Anonym (???) skrev 2024-10-14 11:27:31 följande:

Jo, men det är väl en helt annan fråga?

Det är lite typiskt hur ni som är normen tycker att vi som är normbrytande ska sorteras efter er uppfattning om oss och inte efter det som de facto är våra särskiljande egenskaper.

Ja, det kanske det är.  Tänkte väl kanske lite i förlängningen samt var svar på en annan skribents tankar.

Det jag skrev är hur jag tänker och tycker. En transperson skulle aldrig kunna attrahera mig, oavsett egenskap.

En transman kan ju heller aldrig fungera som en man som är född som man. Alltså rent sexuellt.
  • Anonym (Hin Håle)
    Anonym (???) skrev 2024-10-12 15:01:25 följande:
    Men det är det ju många som gör på olika sätt. Varför klumpa ihop just de här grupperna?
    Jag vet faktiskt inte men det är med största sannolikhet inte ''normies'', straight och cis som är grunden till den här typen av grupper. 

Förstår tanken av att tillhöra ett större sammanhang, många har det behovet precis som behovet att få bli placerade i ett fack. Andra har det inte. Jag 
  • Core
    Anonym (???) skrev 2024-10-13 22:17:50 följande:
    Är du ung? Jag ser det snarare som tvärt om. För tjugo år sedan om man såg en man i kvinnokläder var det bara BÖG för oss andra. På samma sätt som en syrier eller iranier var en TURK

En samlad rörelse som till slut togs på allvar har blivit ett fenomen gemene man ändå lyssnar på, och lär sig av.
  • Anonym (???)
    Core skrev 2024-10-14 16:56:56 följande:
    Är du ung? Jag ser det snarare som tvärt om. För tjugo år sedan om man såg en man i kvinnokläder var det bara BÖG för oss andra. På samma sätt som en syrier eller iranier var en TURK

En samlad rörelse som till slut togs på allvar har blivit ett fenomen gemene man ändå lyssnar på, och lär sig av.
    Jag är 50 år gammal. Jag upplever inte att det funnits en samlad rörelse genom decennierna. Det fanns en gayrörelse som sen fler och fler grupper ville ingå i. Jag vet inte om det minskat förvirringen direkt. Många i den här tråden verkar ju inte förstå skillnaden mellan homo och trans. Kanske hade kunskapen varit högre om trans kört sitt eget race.
Svar på tråden HBTQI+ - varför klumpas de ihop?