• Anonym (Mamman)

Blivit orosanmäld

Jag har ett barn som är 9år som ofta är sjuk, hon är känslig och skolan har klaga på detta. det har alltså varit många diskussioner etc, om problemet. Jag skickade därför bilder till rektorn på mitt sjuka barn, även bilder från sjukhus som bevis och fråga om han tycker att mitt barn borde gå till skolan. Det här gjorde alltså att jag blev anmäld. Är det bara jag som inte förstår hur det kan vara skäl till oro??

• Svar på tråden Blivit orosanmäld
  • Anonym (Kimchi)

Något är fel här. Daltar du med barnet som vid minsta gnäll får stanna hemma? Förstadagsintyg borde krävas av din AG också samt läkarintyg för barnet. Intyg på besöket om inte annat. Bra med utredning dom kan leda till stöd och hjälp. Münchhausen by proxy är också ett alternativ. Nyligen ett fall i Härnösand. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-10-18 09:07:44 följande:

Något är fel här. Daltar du med barnet som vid minsta gnäll får stanna hemma? Förstadagsintyg borde krävas av din AG också samt läkarintyg för barnet. Intyg på besöket om inte annat. Bra med utredning dom kan leda till stöd och hjälp. Münchhausen by proxy är också ett alternativ. Nyligen ett fall i Härnösand. 

Tänkte också på Münchhausen, har nyligen lyssnat på ett par poddar om just detta.
    Kanske är det rektorn också får en känsla av, då är det bra att soc blir inkopplade för att "se" om det verkligen är så. Är så inte fallet så blir ju ts "friad" från misstanke och i förlängningen är du ju bara till fördel för alla.
  • Anonym (bild)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-10-18 09:07:44 följande:

AG kan väl inte begära intyg när det handlar om VAB?
  • Anonym (Mimmi)

Med tanke på bilder på sjuka barn så har för övrigt till och med Familjeliv nyligen publicerat bild på E-Types barn när hon var på sjukhus...

• Anonym (S)

Olämpligt att skicka bilder på ditt sjuka barn till rektorn. Hur hade du känt om din partner tagit bilder på dig när du är sjuk och skicka till din högsta chef? 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (S) skrev 2024-10-18 09:20:27 följande:

Olämpligt att skicka bilder på ditt sjuka barn till rektorn. Hur hade du känt om din partner tagit bilder på dig när du är sjuk och skicka till din högsta chef? 

Tyder på tydlig gränslöshet att exponera sitt barn på det sättet.
  • Anonym (???)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-18 09:16:00 följande:

Med tanke på bilder på sjuka barn så har för övrigt till och med Familjeliv nyligen publicerat bild på E-Types barn när hon var på sjukhus...

Liknelsen är absolut intressant och relevant! Jag hade själv inte blottat min familj såsom E-type gör. Men är ju en viss skillnad i syftet mellan kändisbloggar och ts. Visst exponeras kändisars barn men ts hade ju enkelt kunnat ordna ett läkarintyg för sitt syfte. 
  • Gullvivor
    Anonym (Mamman) skrev 2024-10-17 22:33:50 följande:
    Då kan man fråga sig varför det inte ses som olämpligt att lägga ut bilder på sjuka barn i sociala medier, ibland med flera hundra tusen följare. Det känns för mig värre än att skicka bilder i ett mejl. 
    Vem har sagt att det inte ses som olämpligt?
    Kändisar och influencers blir också regelbundet orosanmälda.
  • Anonym (???)

En tanke jag har är att det i allmänhet krävs fler sunda vuxna i skolan som kan hantera enkla saker (t ex små konflikter) och avlasta lärarna. Då får lärarna större utrymme att göra det de främst är utbildade till. 

Mina barn har haft turen att det ofta funnits en resurs i deras klasser som har engagerat sig i ordningen i hela klassen. Tror inte att resurserna har några avancerade pedagogiska utbildningar utan de är bara bra och vanliga vuxna människor. 

• Anonym (bild)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-18 09:16:00 följande:

Det är verkligen olämpligt. Både av barnets föräldrar att dela såna bilder, och av Familjeliv att publicera dem. 

Svar på tråden Blivit orosanmäld