• Anonym (Mamman)

Blivit orosanmäld

Jag har ett barn som är 9år som ofta är sjuk, hon är känslig och skolan har klaga på detta. det har alltså varit många diskussioner etc, om problemet. Jag skickade därför bilder till rektorn på mitt sjuka barn, även bilder från sjukhus som bevis och fråga om han tycker att mitt barn borde gå till skolan. Det här gjorde alltså att jag blev anmäld. Är det bara jag som inte förstår hur det kan vara skäl till oro??

• Svar på tråden Blivit orosanmäld
  • Anonym (???)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 10:33:55 följande:

En tanke jag har är att det i allmänhet krävs fler sunda vuxna i skolan som kan hantera enkla saker (t ex små konflikter) och avlasta lärarna. Då får lärarna större utrymme att göra det de främst är utbildade till. 

Mina barn har haft turen att det ofta funnits en resurs i deras klasser som har engagerat sig i ordningen i hela klassen. Tror inte att resurserna har några avancerade pedagogiska utbildningar utan de är bara bra och vanliga vuxna människor. 

Ojdå, detta hamnade i fel ts
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-18 09:23:14 följande:
    Tyder på tydlig gränslöshet att exponera sitt barn på det sättet.
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 10:22:47 följande:
    Liknelsen är absolut intressant och relevant! Jag hade själv inte blottat min familj såsom E-type gör. Men är ju en viss skillnad i syftet mellan kändisbloggar och ts. Visst exponeras kändisars barn men ts hade ju enkelt kunnat ordna ett läkarintyg för sitt syfte. 
    Anonym (bild) skrev 2024-10-18 10:34:51 följande:
    Det är verkligen olämpligt. Både av barnets föräldrar att dela såna bilder, och av Familjeliv att publicera dem. 

Precis som jag känner, den bilden kommer att finnas på nätet för evigt. Speciellt med tanke på vilka föräldrarna är.
    Nästan lika illa som att just denna sajt publicerade det, hur tänkte de där?
  • Anonym (???)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-18 10:40:41 följande:
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 10:22:47 följande:
    Liknelsen är absolut intressant och relevant! Jag hade själv inte blottat min familj såsom E-type gör. Men är ju en viss skillnad i syftet mellan kändisbloggar och ts. Visst exponeras kändisars barn men ts hade ju enkelt kunnat ordna ett läkarintyg för sitt syfte. 

Precis som jag känner, den bilden kommer att finnas på nätet för evigt. Speciellt med tanke på vilka föräldrarna är.
    Nästan lika illa som att just denna sajt publicerade det, hur tänkte de där?
    De kanske också har fått orosanmälningar för bilden? E-types familj alltså. 

Men någonstans måste vi ju kunna tillåta berättelser om familjer, sjuka barn osv. Ska vi inte kunna göra dokumentärer om cancer t ex? Jag återkommer till att syftet är relevant i föräldrarollen - varför publiceras bilderna?
  • Anonym (bild)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 10:50:54 följande:
    De kanske också har fått orosanmälningar för bilden? E-types familj alltså. 

Men någonstans måste vi ju kunna tillåta berättelser om familjer, sjuka barn osv. Ska vi inte kunna göra dokumentärer om cancer t ex? Jag återkommer till att syftet är relevant i föräldrarollen - varför publiceras bilderna?
    Man kanske inte ska göra dokumentärer och liknande som riskerar att lämna ut minderåriga som inte kan ge samtycke eller avböja medverkan.

Om man vill göra en dokumentär om ett barn med cancer (varför?) så kanske man ska göra det så att barnet själv är så lite synligt som möjligt. Och en dylik dokumentär vore ju egentligen rimligas om den var på en mer allmän nivå, tex "kritik mot cancervård", "utveckling inom cancervård", inte "Siri 4 år ska filmas i sina känsligaste stunder och kablas ut till allmän beskådan". Eller att Siri som vuxen kan välja själv om hon vill berätta om sina upplevelser som barn. 

Vilket skulle syftet vara att göra tex en dokumentär om ett barn?
  • Anonym (???)
    Anonym (bild) skrev 2024-10-18 11:03:30 följande:
    Man kanske inte ska göra dokumentärer och liknande som riskerar att lämna ut minderåriga som inte kan ge samtycke eller avböja medverkan.

Om man vill göra en dokumentär om ett barn med cancer (varför?) så kanske man ska göra det så att barnet själv är så lite synligt som möjligt. Och en dylik dokumentär vore ju egentligen rimligas om den var på en mer allmän nivå, tex "kritik mot cancervård", "utveckling inom cancervård", inte "Siri 4 år ska filmas i sina känsligaste stunder och kablas ut till allmän beskådan". Eller att Siri som vuxen kan välja själv om hon vill berätta om sina upplevelser som barn. 

Vilket skulle syftet vara att göra tex en dokumentär om ett barn?
    Syftet med dolumentärer är väl alltid att dela en berättelse av olika skäl. T ex för att lyfta brister i vården. Visst är det viktigt med integritet även i dokumentärer men det kan ju vara relevant att visa personliga exempel. Sett dokumentär om barn och diabetes t ex. Barnen har inte varit blurrade
  • Anonym (bild)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 11:42:51 följande:
    Syftet med dolumentärer är väl alltid att dela en berättelse av olika skäl. T ex för att lyfta brister i vården. Visst är det viktigt med integritet även i dokumentärer men det kan ju vara relevant att visa personliga exempel. Sett dokumentär om barn och diabetes t ex. Barnen har inte varit blurrade
    Jo, men man måste ju alltid fundera över vinsten med syftet kontra kostanden för dem som är med.

Nog kan man belysa såna saker utan att lämna ut ett enskilt barn som inte kan samtycka till vare sig det ena eller det andra? Personliga exempel kan läggas fram utan att personen ifråga är med i bild, eller spelas av en skådespelare.

Tror vi kommer att se mycket mer av såna här frågor när alla barn som exploateras i sociala medier växer upp och ställer sina föräldrar och andra till svars. 

Att du har sett något betyder väl inte att det är rätt eller bra för det?
  • Anonym (Bettan)

Du ska be om att få läsa vad som står i orosanmälan. Min gissning är att oron är angående annat än bara detta. 

• Anonym (???)
    Anonym (bild) skrev 2024-10-18 12:02:44 följande:
    Jo, men man måste ju alltid fundera över vinsten med syftet kontra kostanden för dem som är med.

Nog kan man belysa såna saker utan att lämna ut ett enskilt barn som inte kan samtycka till vare sig det ena eller det andra? Personliga exempel kan läggas fram utan att personen ifråga är med i bild, eller spelas av en skådespelare.

Tror vi kommer att se mycket mer av såna här frågor när alla barn som exploateras i sociala medier växer upp och ställer sina föräldrar och andra till svars. 

Att du har sett något betyder väl inte att det är rätt eller bra för det?
    Min poäng är att syftet gör skillnad. Därför är det lite olika situationer med dokumentärer, kändisbloggar och att maila rektorn känsliga bilder på ens barn. Sen kan man förstås diskutera barn integritet i dokumentärer som en sidodiskussion. I media matas vi även med extremt känsliga bilder på barn i andra länder.
  • Anonym (Bettan)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-10-18 09:07:44 följande:

Något är fel här. Daltar du med barnet som vid minsta gnäll får stanna hemma? Förstadagsintyg borde krävas av din AG också samt läkarintyg för barnet. Intyg på besöket om inte annat. Bra med utredning dom kan leda till stöd och hjälp. Münchhausen by proxy är också ett alternativ. Nyligen ett fall i Härnösand. 

Angående Münchhausen bp: Mitt barn lider av en allvarlig sjukdom som började med ganska svårtydda symtom. En idiot påstod att symtomen orsakades av oss föräldrar och soc-anmälde. Det innebar att barnet omhändertogs och blev utan diagnos och vård i flera månader, vilket gjorde hen mycket sjukare än nödvändigt. 

TS, se till att hela tiden få ditt barns sjukdom dokumenterad av läkare! 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (???) skrev 2024-10-18 12:10:15 följande:
    Min poäng är att syftet gör skillnad. Därför är det lite olika situationer med dokumentärer, kändisbloggar och att maila rektorn känsliga bilder på ens barn. Sen kan man förstås diskutera barn integritet i dokumentärer som en sidodiskussion. I media matas vi även med extremt känsliga bilder på barn i andra länder.
    Offentliga bilder och filmer riskerar att göra skada betydligt mer än några bilder i ett mail till rektorn.
    Oavsett syfte, anser jag iaf att barn inte ska exponeras för allmänheten. Speciellt när de är sjuka.
Svar på tråden Blivit orosanmäld