• Anonym (M)

3 barn sambo som jobbar natt

Sambon jobbar varannan vecka natt hela veckan, sen ledig varannan vecka. veckan han jobbar natt är tuff för mig då jag nattar barnen själva, oftast lagar jag all mat och städar med. Har ett barn på 6 veckor, en på 3 år, och en på 5 år. Har inget körkort och det tar 20 min till närmsta busshållplats. Så blir att sambon lämnar barnen och hämtar på förskolan Men de gör att han förlorar lite sömn på dagarna.. även att han har 1 timme till jobbet, så 2 h per dag går åt att åka till jobbet. Tar tid att natt barnen och så vaknar 3 åringen oftast 1 gång per natt. 6 veckors bebis vaknar ofta och vill bli ammad på nätterna. Är så trött på dagarna och helgerna är tuffast. Barnen är lediga från förskolan på fredagar, då jag är föräldraledig, så får jag inte ha dom där då. fredag, lördag, söndag är jag typ utan sömn, vaknar 5-9 gånger per natt och är vaken hela dagarna då jag umgås med 3 åringen och 5 åringen. Vet inte hur länge jag ska orka. visst får hjälp med lämning och hämtning. Men sköter all matlagning, städning, vakennätter, nattningar på kvällarna och umgås med barnen på dagarna. Barnen går korta dagar på förskolan, bara 5 h per dag. sambons dagar går åt till att sova eller hämta eller lämna barn ? nån som har nåt tips på hur man kan bära sig åt?

• Svar på tråden 3 barn sambo som jobbar natt
  • Anonym (Saywhat)
    Tow2Mater skrev 2024-10-20 15:50:47 följande:

Ge ersättning då, så barnet blir mättare och inte vaknar så ofta, och säkert sover bättre även på dagarna.

Och om barnet vägrar flaska som mitt andra vagnsovande barn gjorde?
  • Anonym (Saywhat)
    Tow2Mater skrev 2024-10-20 15:50:47 följande:

Ge ersättning då, så barnet blir mättare och inte vaknar så ofta, och säkert sover bättre även på dagarna.

Det här är också ett sånt himla ickeråd. Ersättning gör inte barn alltid mättare. Att fixa flaskor mitt i natten är också meckigt. Eller dyrt om man kör tetra. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-20 18:58:09 följande:
    Och om barnet vägrar flaska som mitt andra vagnsovande barn gjorde?
    Om och om och om. Vill man lösa ett stort problem provar man. Eller så avfärdar man alla tips och fortsätter lida. Du är inte TS.
  • Anonym (Saywhat)
    Tow2Mater skrev 2024-10-20 19:06:59 följande:
    Om och om och om. Vill man lösa ett stort problem provar man. Eller så avfärdar man alla tips och fortsätter lida. Du är inte TS.
    Nej, men Ts sa också att hon tackade för min förståelse av situationen vilket kanske säger en del.

Den uppenbara lösningen här ligger ju i att TS man får ändrade arbetstider eftersom det är det som stjälper familjen just nu.
  • Tow2Mater
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-20 20:28:25 följande:
    Nej, men Ts sa också att hon tackade för min förståelse av situationen vilket kanske säger en del.

Den uppenbara lösningen här ligger ju i att TS man får ändrade arbetstider eftersom det är det som stjälper familjen just nu.
    Och det fast du förstod situationen fel. Mycket konstigt. Hennes sömnbrist kanske.
  • Anonym (Saywhat)
    Tow2Mater skrev 2024-10-20 20:47:14 följande:
    Och det fast du förstod situationen fel. Mycket konstigt. Hennes sömnbrist kanske.
    Eller så har hon just ett barn som inte sover dagtid på ett sätt som gör att hon kan vila. Vilket också var en stor del i min poäng.
  • Jemp
    Anonym (Saywhat) skrev 2024-10-20 20:28:25 följande:

Hur skulle det vara en lösning?
  • mammatill6

Men problemet verkar inte vara att han arbetar natt. När han är vaken kan han ju städa o hjälpa till. Varannan vecka är han helt hemma och får då ta nätterna och avlasta på dagarna. Glr storkok till veckan han arbetar. Städa gör ni veckan han är ledig. När han sovit tar han barnen och du kan vila en timme. 

Känns som det ligger mer bakom än att han arbetar natt för det isig kan ju inte ställa till så mycket.

• Anonym (Linnea)
    mammatill6 skrev 2024-10-21 08:12:25 följande:

Men problemet verkar inte vara att han arbetar natt. När han är vaken kan han ju städa o hjälpa till. Varannan vecka är han helt hemma och får då ta nätterna och avlasta på dagarna. Glr storkok till veckan han arbetar. Städa gör ni veckan han är ledig. När han sovit tar han barnen och du kan vila en timme. 

Känns som det ligger mer bakom än att han arbetar natt för det isig kan ju inte ställa till så mycket.

Jag skulle tro att det är så som Em frågade om, längre upp i tråden, att han jobbar betydligt mer än 40 timmar de veckor han jobbar.

Av vad TS skriver verkar det som att han jobbar även helgen, och kanske är det längre pass än 8 timmar.

Och bebisen är ännu väldigt liten. Förhoppningsvis får de in en fungerande rutin med tiden.
  • Anonym (Saywhat)
    Jemp skrev 2024-10-21 08:05:09 följande:
    Hur skulle det vara en lösning?
    Om sambon jobbar normala arbetstider är han förmodligen inte lika trött så hans dagar inte går åt att sova och ta och ts sambo kan dela på familjelivet på ett mer regelbundet vis.

På trådstarten låter ts väldigt trött så uppenbart funkar ju inte fördelningen nu när hon är FL och mannen uppbokad varannan vecka och tillgänglig varannan. Det blir inte nog med stöd de lediga veckorna för mannen för att ta sig genom de andra veckorna. Alltså funkar inte deras grundupplägg.
Svar på tråden 3 barn sambo som jobbar natt