• Anonym (Fräscht?)

Ni med långt hår - fräscht?

Ni som har långt hår och utsläppt dessutom, tycker inte ni att det känns lite ofräscht? Ett exempel om ni sitter på bussen och lutar er bakåt, så att håret hamnar mot sätet där det förmodligen finns massa bakterier från folk som har dålig handhygien.

Kan ni med gott samvete åka hem och lägga er i er ?rena? säng och sova gott?

Vad jag förstått brukar folk med långt hår bara tvätta håret 1-2 ggr per vecka, vilket bör göra att det finns lite av varje i det där håret?

• Svar på tråden Ni med långt hår - fräscht?
  • Anonym (Eh)

Nej, för jag har inte bacillskräck. Såna saker har aldrig ens kommit upp i tankarna. Känns inte riktigt friskt att ha såna tankar och rädslor.

• Anonym (Silla)

Jag har långt hår och tvättar det varannan dag.

Sedan om man inte är typ 2,5 meter lång så ligger ju ALLAS hår mot sätet i bussen, jag åker buss varje dag och har aldrig sett någons huvud sticka upp så högt över sätet att håret inte ligger mot tyget. Så varför skulle långt hår få mer smuts i sig än kortare?

• Anonym (Tvång)
    Anonym (Fräscht?) skrev 2024-10-20 20:32:46 följande:
    Ni med långt hår - fräscht?

Ni som har långt hår och utsläppt dessutom, tycker inte ni att det känns lite ofräscht? Ett exempel om ni sitter på bussen och lutar er bakåt, så att håret hamnar mot sätet där det förmodligen finns massa bakterier från folk som har dålig handhygien.

Kan ni med gott samvete åka hem och lägga er i er ?rena? säng och sova gott?

Vad jag förstått brukar folk med långt hår bara tvätta håret 1-2 ggr per vecka, vilket bör göra att det finns lite av varje i det där håret?

Med gott samvete? Vad har det med nåt att göra? Jag kan förstå din fråga, men den är dels märkligt formulerad och dels väldigt befriad från sjukdomsinsikt. Jag kan som sagt personligen förstå frågan, men det beror på att jag har svåra renlighetstvång, som jag inser är irrationella. Jag fattar ju att de flesta inte har den problematiken.
  • Lynx123

Handlar om bacillskräck. Man blir inte sjuk av att håret nuddar ett bussäte. Inte av att sitta på en restaurangstol heller. Och håret kan vara jätteotvättat - man blir inte sjuk av det heller.

• Alvina

Jag har långt hår och har absolut inga problem att lägga mig i sängen med otvättat hår. Och jag har dessutom alltid håret utslåppt. 

• Anonym (S)

Jag förstår hur du tänker då jag har bacillskräck men just det är inte ett problem för mig. 

• EpicF

Har också långt hår och har inga problem med att lägga med med otvättat hår i sängen. Men sedan har jag inte heller bacillskräck. 

Tvättar håret en gång i veckan, oberoende om jag har utslätt eller inte. 

• Missminime

nej jag har inte bacillskräck. Var har du ens fått den idéen ifrån? Jag har långt hår o duschar o tvättar håret dagligen 

• Anonym (Fräscht?)
    EpicF skrev 2024-10-20 21:54:32 följande:

Har också långt hår och har inga problem med att lägga med med otvättat hår i sängen. Men sedan har jag inte heller bacillskräck. 

Tvättar håret en gång i veckan, oberoende om jag har utslätt eller inte. 

Vågar jag fråga hur ofta du är sjuk? Förmodligen bygger man väl upp ett bra immunförsvar med tiden när man ligger och andas in sitt lite halvt ofräscha hår?
  • Em98
    Anonym (Fräscht?) skrev 2024-10-21 00:33:09 följande:
    Vågar jag fråga hur ofta du är sjuk? Förmodligen bygger man väl upp ett bra immunförsvar med tiden när man ligger och andas in sitt lite halvt ofräscha hår?
    Har inte med det att göra. Det ska mycket till för att man ska bli sjuk. Många barriärer patogenerna behöver ta sig igenom.
  • Anonym (Abc)

Håret är ju barriären som skyddar, oavsett var på kroppen det sitter. Det är därför det är dumt att raka sig mellan benen och sånt. Det fungerar som ett filter. Särskilt under armarna och mellan benen. Det låter luften passera och kyla/ventilera området. Självklart gör det samma jobb på huvudet.

• cosinus
    Jag har långt hår som ibland är utsläppt och oftast inte. Men oavsett tror jag håret är ett mycket mindre problem än mina händer.

Jag tvättar händerna när jag varit på toa men annars är de ju verkligen överallt och jag kliar mig i ansiktet, stryker bort håret ur ansiktet ibland, torkar svett när jag tränar o s v. Jag drar mig inte från att plocka upp godisar från golvet ens på jobbet heller för den delen. Min mamma sa alltid: Lite skit rensar magen....Jag vet iaf att det är otroligt skönt att inte fundera i banor av att vara rädd för smuts.

Sällan sjuk. 
  • Anonym (M)

Har långt hår och skulle tycka det var rätt äckligt att ha det mot officiella ryggstöd och sådant. Drar på luvan på bussen och hemma har jag aldrig samma kläder som ute. Vissa folk som vistas ute i samhället är verkligen superäckliga. 

• Anonym (Em)

Försöker att inte tvätta håret så ofta men sköljer däremot igenom det med balsam vid behov. Tycker att det fräschar upp efter en lång dag när t ex dofter satt sig i håret

• Anonym (Em)
    Anonym (Abc) skrev 2024-10-21 06:43:36 följande:

Håret är ju barriären som skyddar, oavsett var på kroppen det sitter. Det är därför det är dumt att raka sig mellan benen och sånt. Det fungerar som ett filter. Särskilt under armarna och mellan benen. Det låter luften passera och kyla/ventilera området. Självklart gör det samma jobb på huvudet.

Fast även svett och intima saker sätter sig ju i kroppsbehåringen. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-21 08:43:58 följande:
    Fast även svett och intima saker sätter sig ju i kroppsbehåringen. 
    Ja men när det fastnar i håret så finns det en viss ventilation som blir lite ogynsammare För organismen i jämförelse med en instängd yta (som blir följden när man rakar och stänger in huden i ett plagg) där bakterien/viruset kan frodas.
  • Anonym (Tea)

Har rätt så långt hår. Har det alltid uppsatt och skulle inte luta mitt huvud mot huvudstödet på bussen om jag nu skulle åka det. Sen är det ju så att oavsett om man har långt eller kort hår så kommer det i kontakt med huvudstödet. 

• EpicF
    Har inget med det att göra. Men sist jag var sjuk var i slutet av 2021 (covid). Har inte varit sjuk sedan dess. 

Och btw, mitt hår är långt ifrån ifräscht. 
Svar på tråden Ni med långt hår - fräscht?