• Anonym (Pengar)

Mäns värde på "köttmarknaden"

Har du hört tjejers snack om att personligheten är viktigast när de träffar nya potentiella kärlekspartners?

I de flesta fall är det rent skitsnack, åtminstone initialt.

Tjejer/kvinnor går (precis som killar/män gör), i första hand på utseende, vilket då inkluderar hår/frisyr, ansikte, kroppsform och klädstil.
    Om hon inte är groteskt ful, äcklig och otrevlig så har hon ett utbud att välja och vraka emellan (det kan vara stort eller litet) där hon kommer att göra val utifrån utseendet.

I andra hand är det mannens plånbok som är intressant.

Här menar jag inte att alla eller ens de flesta tjejerna/kvinnorna är "gold diggers" eller bara söker rika män som ska försörja dem och skämma bort dem med lyx...

Men du måste ha tillgångar för att ens kunna fånga deras intresse eller få kontakt eller att ens föreslå ett sätt att ses och lära känna varandra. Har du inte pengarna till det där restaurangbesöket så kan du inte heller förslå det som en första dejt. Hon kommer i 99% av fallen inte initiera något eller föreslå en träff, utan det är mannen som måste göra det och i och med att han initierar så förväntas han också ta kostnaden.

Personlighet och personkemi får betydelse först när ni väl träffas och ni börjar lära känna varandra, vilket du högst sannolikt inte kommer att göra om du inte ligger bra till utefter de två första kriterierna. 

• Svar på tråden Mäns värde på "köttmarknaden"
  • Anonym (Personlighet)

Falskt. Det är personligheten man faller för.

Enda anledningen till att män som du skapar ett narrativ av att kvinnor bara är ute efter snygga män med pengar är för att ni då frånsäger er ansvaret över varför ni är ensamma. Mycket lättare att beskylla kvinnorna för det. Och att tro att det handlar om att ni inte är idealsnygga eller har mycket pengar än att faktiskt jobba med er personlighet.

Har fallit för många olika typer av killar, en arbetslös, en som jobbade på rusta, en som jobbade för foodora, fan t.o.m en kille som var hemlös har jag blivit betuttad i. Kan tilläggas att ingen av dem såg ut som Brad Pitt heller. 

Du lever i förnekelse och du kommer att förbli ensam hela livet om du inte kommer till någon form av självinsikt.

• Anonym (Daniella)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-11-09 22:38:09 följande:
    Du kommer ingen vart med personangrepp, du förlöjligar bara dig själv.
    Anonym (Daniella) skrev 2024-11-09 21:33:42 följande:
     Du skriver i trådstarten att kvinnor bara vill gå på dejt om man som man är snygg eller har mycket pengar 
    Nej, det skrev jag inte (understruket), vilket tydligt visar att du antingen läser slarvigt eller har svårt att ta till dig meningen i texten du läser.

Jag skrev (kopierat ur trådstarten):
    "I andra hand är det mannens plånbok som är intressant.

Här menar jag inte att alla eller ens de flesta tjejerna/kvinnorna är "gold diggers" eller bara söker rika män som ska försörja dem och skämma bort dem med lyx...

Men du måste ha tillgångar för att ens kunna fånga deras intresse eller få kontakt eller att ens föreslå ett sätt att ses och lära känna varandra. Har du inte pengarna till det där restaurangbesöket så kan du inte heller förslå det som en första dejt. Hon kommer i 99% av fallen inte initiera något eller föreslå en träff, utan det är mannen som måste göra det och i och med att han initierar så förväntas han också ta kostnaden."Jag har garanterat dejtat eller försökt dejta fler kvinnor än du har haft denna diskussion med ur en mans perspektiv, om du ens någon gång med någon kvinna försökt att ha en mans perspektiv under diskussionen.

Jag är dessutom inte ensam om att uppleva detta.
    Dejtingmarknaden överhuvudtaget är kvinnans marknad där hon helt ställer villkoren och vi män måste följa dem om vi ska få någon dejt.
    Anonym (Daniella) skrev 2024-11-09 21:33:42 följande:
    Varför kvinnor inte tar första steget och bjuder ut på dejt beror nog mycket på gamla normer, att det är männen som ska göra det. Men om jag ser till mig själv så beror det även på att jag är rädd att få ett nej och att mannen ska tycka att jag är för på.
    Men jag har inga problem med att betala på en dejt. Om jag inte känner att det finns tillräckligt för att gå vidare med dejt jr 2 så betalar jag helst för min egen mat och om jag känner fortsatt intresse skulle jag kunna stå för hela notan
    Exakt så och det är detsamma med förväntningarna kring dejt; om mannen initierar dejt (vilket han förväntas göra) så förväntas han också att betala för kostnaden.

Jag har inget emot att betala när jag har det ekonomiska utrymmet (vilket jag oftast har och jag är ingen snål människa), men det tär på att inte ens kunna dejta när man vill och hittar någon man verkligen är seriöst intresserad av och vill träffa, bara för att det är lite för tunt i plånboken under vissa perioder i livet.

Har man försökt några gånger och vet hur det tas emot, så slutar man försöka och hoppas att kvinnor någon gång ska ta initiativ så att man slipper känna den ekonomiska pressen på sig... men det kan man vänta på till döddagar...

Du kommer själv med personangrepp som påstod att jag brister i min läsförståelse, så innan du kommer med din dubbelmoral så bör du kanske tänka på vad du själv skriver. 

Jag tror inte att vi kommer nånvart. Du ändrar dig från inlägg till inlägg om vad din tror handlar om som ett sätt att slippa förklara dig när jag såg igenom dig. Om du vore seriös med din tråd så hade du tagit in vad andra, särskilt vi kvinnor, svarar men den här tråden är bara en av alla dina rökridåer för att få ur ditt kvinnohat. Du vill prata illa om kvinnor och få andra att tycka illa om kvinnor. Själva frågan i tråden är inte viktig utan bara ett sätt att komma med beskyllningar om hur dåliga kvinnor är. Tror du inte att jag ser igenom dig? Du är varken intelligent eller erfaren nog att få mig att gå på ditt skitsnack.
  • Anonym (Daniella)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-11-09 22:40:12 följande:
    Kan du närmare förklara den avgörande skillnaden?
    Om det inte var tydligt nog för dig så kan jag förklara; 
    Man kan inte jämföra alla trådar som skrivs av kvinnor och män rakt av och påstå att kvinnor enbart får medhåll medan män inte får det. Alla svar beror på vad ts skriver i dessa trådar och inte på vilket kön ts har. 

Om man tar dina trådar som exempel där du vräker ur dig ditt kvinnohat och anklagar kvinnor för saker som varje intelligent människa förstår inte stämmer, ja då är det inte konstigt om man inte får medhåll eftersom ingen normalfuntad människa skulle hålla med om det vare sig man är man eller kvinna. 

I de trådar där problem tas upp av en man eller kvinna på ett seriöst sätt och där agendan inte är att trycka ner och förminska kvinnor och män så brukar svaren vara likvärdiga. 
  • Anonym (Daniella)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-11-09 22:38:09 följande:
    Jag har inget emot att betala när jag har det ekonomiska utrymmet (vilket jag oftast har och jag är ingen snål människa), men det tär på att inte ens kunna dejta när man vill och hittar någon man verkligen är seriöst intresserad av och vill träffa, bara för att det är lite för tunt i plånboken under vissa perioder i livet.

Har man försökt några gånger och vet hur det tas emot, så slutar man försöka och hoppas att kvinnor någon gång ska ta initiativ så att man slipper känna den ekonomiska pressen på sig... men det kan man vänta på till döddagar...

Men vem har påstått att en dejt måste kosta pengar? Ni kan gå på en promenad.
    De flesta skulle nog hellre valt en promenad än en stel middagsdejt med någon man inte känner. 
  • Anonym (Förklara)
    Anonym (Daniella) skrev 2024-11-09 21:40:37 följande:
    Det går inte att jämföra trådar rakt av, det beror helt på innehållet. Så bara en korkad kommentar av dig.
    Vad för trådar? 

Det här är erfarenheter jag har från livet i stort. Det är dessa kommentarer män o kvinnor får om det är på fikarasten, skolan, festen eller där man råkar diskutera dejting. Då har jag hört att man gärna går in på nämnda spår. Gjort mig nyfiken till varför kvinnor o män behandlas så olika i den här frågan. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Förklara) skrev 2024-11-10 00:05:24 följande:
    Vad för trådar? 

Det här är erfarenheter jag har från livet i stort. Det är dessa kommentarer män o kvinnor får om det är på fikarasten, skolan, festen eller där man råkar diskutera dejting. Då har jag hört att man gärna går in på nämnda spår. Gjort mig nyfiken till varför kvinnor o män behandlas så olika i den här frågan. 
    Och vad säger de när du påpekar det?
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Förklara) skrev 2024-11-09 21:16:46 följande:

Någon som kan förklara det här jag undrat över. 

En tjej lyckas inte få till det - kommentarer hon får är att du har inte hittat den rätta, stå på dig, håll dina krav, männen är svin osv. (Tjejen är ofelbar och männen är problemet, aldrig några råd om att hon ska sänka krav, förändra krav eller lära sig vad männen gillar) 

En man lyckas inte få till det - kommentarer han får är att han borde rannsaka sig själv, förändra sina krav, bli mer charmig, lära sig vad kvinnorna vill ha osv. (Mannen själv är problemet och ska förändras, aldrig råd om att han duger och det är tjejerna som inte förstått honom eller är dåliga)

Helt klart en skillnad här och det jag inte förstå är varför tjejerna är så fredade i frågan o killarna är bara de som ska förändras. 

Fast detta är ett faktum, hur mycket än det ska bortförklaras. Inte alltid såklart, men i stora drag har du en valid poäng som dom flesta har svårt att bemöta konkret.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jodå) skrev 2024-11-10 08:23:28 följande:
    Fast detta är ett faktum, hur mycket än det ska bortförklaras. Inte alltid såklart, men i stora drag har du en valid poäng som dom flesta har svårt att bemöta konkret.

Det läggs fram som att det är kvinnans fel. 

Att det är fel att kvinnor själv får välja vem de ska ligga med och vem de ska ha en relation med. Samt att alla kvinnor kan få vem de vill, vilket inte stämmer. 

• Anonym (Jodå)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 09:14:16 följande:

Det läggs fram som att det är kvinnans fel. 

Att det är fel att kvinnor själv får välja vem de ska ligga med och vem de ska ha en relation med. Samt att alla kvinnor kan få vem de vill, vilket inte stämmer. 

Hur framgår det att det är kvinnans fel? Det är bara en spaning som iaf jag är benägen att hålla med om. Som att män generellt är starkare än kvinnor. Det är ingens fel.
  • Anonym (Där är svaret!)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-11-09 14:01:19 följande:
    Då förstår du inte att de ekonomiska tillgångarnas betydelse för en mans självförtroendet vid dejting kommer ju av hur det förhållandet betraktas av kvinnor.
    Där har du ju svaret, när du har det bra ekonomiskt utstrålar du självförtroende och när du inte har det utstrålar du osäkerhet eftersom du känner press på dig 
    att ha bra ekonomi, så troligtvis är det det som dina dejter upplevt, du har inte
    haft bra självförtroende när du haft det ekonomiskt dåligt, så det har troligtvis
    inte alls hängt på pengarna utan att du utstrålat olika saker beroende din 
    ekonomi.
    För en dejt behöver inte alls kosta skjortan vare sig du bjuder eller att ni delar.
    Känner du press att betala för dejten kan ni ta en fika eller kvarterskrog, sällan 
    man träffar en dejt och inte ens har råd med en fika eller pizza, sushi eller liknande. 
    Du redovisar väl inte din ekonomi för dina dejter innan ni träffats?
    eller redogör för din på första dejten? så nej dina dejter kan inte ha
    en aning om din ekonomi, har aldrig hört en enda kvinna prata om att
    ta reda på dejtens ekonomi. 
    Visst förstår man att någon med visst yrke kan tjäna bra men annars vet man ju inte. 
    Det enda en dejt kan välja bort är om någon är långtidsarbetslös och har usel
    ekonomi.
    Nej det är som sagt troligtvis  ditt sämre självförtroende när du har sämre ekonomi som
    gjort att du tycker att dejterna valt bort dig och du tror att det har med pengar att göra. Eller redovisar du din ekonomi för dejter?
    Har aldrig hört någon göra det.

När du har bra ekonomi hur många följddejter blir det då? hur många dejter blir det då med samma tjej?
    blir det bara en dejt när du har dålig ekonomi?
Svar på tråden Mäns värde på "köttmarknaden"