• Anonym (Amalia)

Varför gifta sig?

Jag har ett litet barn med min sambo ocvill gärna gifta mig med honom. Vi har inte pratat om det direkt, men jag känner starkt att jag har behov av det. Det handlar inte om pengar, vi är båda kapabla att försörja oss själva. Men känslan finns där, att det behövs ett äktenskap för att sätta pricken över i.

vad fick er andra att gifta er? Kärlek? Juridik? Normer?

Berätta och inspirera!

• Svar på tråden Varför gifta sig?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-12 08:58:36 följande:

Du säger det själv du har allt du behöver, bättre liv, kärlek från din sambo, barn, pengar så varför gifta sig? 
    Vill du göra det för att visa dina släktingar, vänner att du är gift? Gifter du för att följa normer? 
    Det är oviktigt, ibland dumt att gifta sig. För när det kommer skilsmässa en av partner förlorar mycket vilket är orättvist. 
    Varför ska man teckna ett avtal för att leva med någon? 
    Jo att gifta sig är att signera ett avtal. 
    Man behöver inte teckna ett avtal för att bli kär inte heller för att skaffa barn etc...

Det kan även bli orättvist om man inte är gift och går skilda vägar. 

Det är därför det är så viktigt, speciellt för kvinnor, att ta reda på vad vad ett dödsfall respektive skilsmässa innebär rent ekonomiskt. Annars går man in i den berömda kvinnofällan och står där med ett halvtidsarbete och knappt några pengar på sparkontot. 

• Agda90

Vi gifte oss av kärlek. Men det var viktigt för oss båda två att vi gifte oss innan vi skaffade barn. 

• Anonym (Varför?)
    Anonym (HEJ) skrev 2024-11-12 09:05:46 följande:
    För mig är det inte lönt att gifta sig. Det blir ju inte alltid exakt som man har tänkt sig.

Jag kan tänka mig att man tror att man ska vara tillsammans för evigt, men det blir inte så.

Många skiljer sig nuförtiden!
    Ja och det gäller inte bara i Sverige utan i hela världen. 
    Folk skiljer sig liksom man går till affären och en av dem förlorar mycket.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-12 09:06:26 följande:

Det kan även bli orättvist om man inte är gift och går skilda vägar. 

Det är därför det är så viktigt, speciellt för kvinnor, att ta reda på vad vad ett dödsfall respektive skilsmässa innebär rent ekonomiskt. Annars går man in i den berömda kvinnofällan och står där med ett halvtidsarbete och knappt några pengar på sparkontot. 

Det kan inte vara orättvist att skilda vägar om det inte fungerar mellan dem när man är inte gift. Enligt ditt resonemang, kvinna gifter sig av ekonomisk skäl först, det är pengar som gäller. Hon jobbar ju när hon är gift så om det kommer skilsmässa hon kan ju försöja själv. Man och kvinna behöver ta hand om hand om de finns. 
    Det är egoistisk att tänka så. 
    Går man inte i den berömda manfällan där han förlorar huset, egendom, får betala massa pengar till kvinna etc...? 
  • Anonym (Sara)
    För mig är det inte lönt att gifta sig. Det blir ju inte alltid exakt som man har tänkt sig.

Jag kan tänka mig att man tror att man ska vara tillsammans för evigt, men det blir inte så.

Det är när man går isär, eller när ens partner dör, som det spelar som mest roll ifall man är gift eller inte.

Det är värt att kolla upp hur det skulle bli för dig och din familj, om du inte redan har gjort det.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-12 10:06:53 följande:
    Det kan inte vara orättvist att skilda vägar om det inte fungerar mellan dem när man är inte gift. Enligt ditt resonemang, kvinna gifter sig av ekonomisk skäl först, det är pengar som gäller. Hon jobbar ju när hon är gift så om det kommer skilsmässa hon kan ju försöja själv. Man och kvinna behöver ta hand om hand om de finns. 
    Det är egoistisk att tänka så. 
    Går man inte i den berömda manfällan där han förlorar huset, egendom, får betala massa pengar till kvinna etc...? 
    Ja, och även om man bara är sambo behöver man se till att ha koll på lagen innan man köper dyra möbler eller en bostad man ska bo i tillsammans. Vill man hålla isär sina egna ägodelar och partnerns kan det behövas ett samboavtal.
  • Anonym (Stina)

Ja, och då är det jättebra att man är gift istället för sambo i många fall. För du tror väl inte att man stannar tillsammans livet ut om man inte gifter sig?
  • Anonym (Bra fråga)
    Aliona skrev 2024-11-12 07:30:03 följande:

Vi är två kvinnor som ville skaffa barn med varandra. Då behövde vi vara gifta föe att båda skulle erkännas som föräldrar. 

Vad knasigt! Visste inte att det ff finns såna bakåtsträvande regioner ... eller detta kanske var väldigt länge sen?
  • Anonym (Bra fråga)
    MsM84 skrev 2024-11-12 07:58:48 följande:

Det är betydligt tryggare om en förälder skulle dö för den kvarlevande föräldern. Är man gifta, utan särkullsbarn, får den kvarlevande förfoganderätt över allt. Är man sambo ärver barnen direkt. Ärver barn går det in överförmyndare så föräldern inte kan ta barnens arv. 

Vi gifte oss dels av juridiska skäl och dels för det var viktigt för mig att känna oss som en familj fullt ut, dela namn osv.

Anonym (Juridik) skrev 2024-11-12 08:14:40 följande:
    Det är juridiskt betydligt enklare om något händer och den andre föräldern går bort om man är gift. Är du bara sambo kan man med hjälp av testamente, testamentera 50% av sin egendom till sin partner men 50% är arvslotten som bröstarvingar har rätt till oavsett. 

Som gift ärver partnern allt och man slipper inblandning av överförmyndare om barnen är under 18 år. 

Så har man barn och gemensam egendom så är det juridiskt betydligt bättre att vara gift än sambo oavsett om testamente finns i händelse av dödsfall. 

Oj - så det är inte bara lika tryggt för barnen om föräldrarna "bara" är sambos; det är till och med tryggare??? Vilket vidrigt system - undrar vem 17 som kommit på det??? Hm - kan man omvänt testamentera bort allt t barnen om man gjort misstaget att gifta sig? Eller får den överlevande maken/makan allt oavsett?
  • Anonym (J)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 10:58:25 följande:
    Anonym (Juridik) skrev 2024-11-12 08:14:40 följande:
    Det är juridiskt betydligt enklare om något händer och den andre föräldern går bort om man är gift. Är du bara sambo kan man med hjälp av testamente, testamentera 50% av sin egendom till sin partner men 50% är arvslotten som bröstarvingar har rätt till oavsett. 

Som gift ärver partnern allt och man slipper inblandning av överförmyndare om barnen är under 18 år. 

Så har man barn och gemensam egendom så är det juridiskt betydligt bättre att vara gift än sambo oavsett om testamente finns i händelse av dödsfall. 

Oj - så det är inte bara lika tryggt för barnen om föräldrarna "bara" är sambos; det är till och med tryggare??? Vilket vidrigt system - undrar vem 17 som kommit på det??? Hm - kan man omvänt testamentera bort allt t barnen om man gjort misstaget att gifta sig? Eller får den överlevande maken/makan allt oavsett?
    Vad sm är tryggast är lite lurigt då det helt beror på omständighetran och vad man anser tryggt är. Vilket är tryggast för ett barn om pappan dör. Att storebror får del i huset  eller att mamman har kontroll över det ett tag till?

Mycket går att styra med äktenskapsförord, samboavtal och testamente. Det gäller att fundera på vad man vill i tid och inte ingå ett avtal man inte förstår konsekvensen av,
Svar på tråden Varför gifta sig?