• Anonym (Amalia)

Varför gifta sig?

Jag har ett litet barn med min sambo ocvill gärna gifta mig med honom. Vi har inte pratat om det direkt, men jag känner starkt att jag har behov av det. Det handlar inte om pengar, vi är båda kapabla att försörja oss själva. Men känslan finns där, att det behövs ett äktenskap för att sätta pricken över i.

vad fick er andra att gifta er? Kärlek? Juridik? Normer?

Berätta och inspirera!

• Svar på tråden Varför gifta sig?
  • Anonym (bella)

För den ekonomiskt svagare parten är det viktigt att gifta sig. Även i fråga om dödsfall är det mer fördelaktigt att vara gift.

Det är 100% juridiken för mig, kärleken har man ju ändå förhoppningsvis.

Men kanske även en gnutta tradition och samhörighet. För att inte tala om den stora festen som många satsar allt på. 

• Anonym (bella)
    Anonym (J) skrev 2024-11-12 11:07:15 följande:
    Vad sm är tryggast är lite lurigt då det helt beror på omständighetran och vad man anser tryggt är. Vilket är tryggast för ett barn om pappan dör. Att storebror får del i huset  eller att mamman har kontroll över det ett tag till?

Mycket går att styra med äktenskapsförord, samboavtal och testamente. Det gäller att fundera på vad man vill i tid och inte ingå ett avtal man inte förstår konsekvensen av,
    vad är tryggast för storebror?
  • PH76
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 10:58:25 följande:
    Anonym (Juridik) skrev 2024-11-12 08:14:40 följande:
    Det är juridiskt betydligt enklare om något händer och den andre föräldern går bort om man är gift. Är du bara sambo kan man med hjälp av testamente, testamentera 50% av sin egendom till sin partner men 50% är arvslotten som bröstarvingar har rätt till oavsett. 

Som gift ärver partnern allt och man slipper inblandning av överförmyndare om barnen är under 18 år. 

Så har man barn och gemensam egendom så är det juridiskt betydligt bättre att vara gift än sambo oavsett om testamente finns i händelse av dödsfall. 

Oj - så det är inte bara lika tryggt för barnen om föräldrarna "bara" är sambos; det är till och med tryggare??? Vilket vidrigt system - undrar vem 17 som kommit på det??? Hm - kan man omvänt testamentera bort allt t barnen om man gjort misstaget att gifta sig? Eller får den överlevande maken/makan allt oavsett?
    Du kan ju också se det som att - Skulle ni skilja er så är det väl bra för barnen om den andra partnern också har det rätt bra, att ni kan bo i samma områden, inga problem med skolor, kläder, mat, osv. Jag ser det som en försäkring för barnen, inte för min fru, eller mig själv.

Det kan vara bra att lyfta blicken och se helheten. Barn har ingen nytta av att få pengarna då de inte kan använda dem, men en föälder kan behöva dem för att kunna säkra barnens uppväxt.
  • Anonym (Bra fråga)
    PH76 skrev 2024-11-12 11:12:34 följande:
    Du kan ju också se det som att - Skulle ni skilja er så är det väl bra för barnen om den andra partnern också har det rätt bra, att ni kan bo i samma områden, inga problem med skolor, kläder, mat, osv. Jag ser det som en försäkring för barnen, inte för min fru, eller mig själv.

Det kan vara bra att lyfta blicken och se helheten. Barn har ingen nytta av att få pengarna då de inte kan använda dem, men en föälder kan behöva dem för att kunna säkra barnens uppväxt.
    Det är ju sant, förstås. Jag är väl skadad som utgår från att den andre föräldern skulle använda de ärvda tillgångarna bara för egen vinning ... men i de fall det är på det viset - alltså att man vet att pengarna skulle användas till annat än barnens bästa - vet du om man då genom testamente kan göra så att den andre föräldern inte kan röra de tillgångarna?
  • PH76
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 11:22:38 följande:
    Det är ju sant, förstås. Jag är väl skadad som utgår från att den andre föräldern skulle använda de ärvda tillgångarna bara för egen vinning ... men i de fall det är på det viset - alltså att man vet att pengarna skulle användas till annat än barnens bästa - vet du om man då genom testamente kan göra så att den andre föräldern inte kan röra de tillgångarna?
    Tror det blir svårt i alla fall om du vill att den andra parten ska kunna använda pengarna till boende, kläder, mat och allt annat essensiellt för barnen.
  • Anonym (Bra fråga)
    PH76 skrev 2024-11-12 11:28:14 följande:
    Tror det blir svårt i alla fall om du vill att den andra parten ska kunna använda pengarna till boende, kläder, mat och allt annat essensiellt för barnen.
    Fast jag menar om man vet att den andre inte skulle använda det till såna saker öht?
  • Anonym (J)
    Anonym (bella) skrev 2024-11-12 11:11:05 följande:
    vad är tryggast för storebror?
    Vem vet. Kanske bättre för storebror att få tillgång till stora värden när han fyller 25 i stället för 18.

Min poäng är attt det inte finns ett enkelt svar vad som är bäst, det beror helt på vad man vill och förutsättningarna.
  • Anonym (HEJ)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-12 10:42:47 följande:
    Det är när man går isär, eller när ens partner dör, som det spelar som mest roll ifall man är gift eller inte.

Det är värt att kolla upp hur det skulle bli för dig och din familj, om du inte redan har gjort det.
    Jag är inte gift! Tack och lov!
  • Anonym (HEJ)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-12 10:50:34 följande:
    Ja, och då är det jättebra att man är gift istället för sambo i många fall. För du tror väl inte att man stannar tillsammans livet ut om man inte gifter sig?
    Man kan vara tillsammans för evigt även om man inte är gift!
  • Aliona
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 10:51:20 följande:
    Vad knasigt! Visste inte att det ff finns såna bakåtsträvande regioner ... eller detta kanske var väldigt länge sen?

Det är åtta år sedan och lagen ändrades något eller några år senare, så nu behövs det inte längre, tack och lov. Då var vi tvugna att vara gifta för att få assisterad befruktning i Sverige, eller vara gifta för att få igenom närståendeadoption efter insemination utomlands, vilket var vårt fall. Det var lag så det var samma i alla regioner. 

Nu var det ju inte någon större uppoffring att gifts sig. Vi älskar varandra och vill dela vårt liv tillsammans, och vårt bröllop var en kul dag. Men jag hade inte brytt mig om att gifta mig om vi inte var tvugna för att få bli juridiska föräldrar och för att barnet skulle ha samma rätt till båda sina föräldrar om något händer oss. Jag förstår att äktenskap är viktigt för religiösa människor och för andra, men för min del förändrade det inget i vårt förhållande och jag känner mig varken mer eller mindre trygg i vår kärlek och lojalitet till varandra. 

Svar på tråden Varför gifta sig?