Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 10:58:25 följande:
Anonym (Juridik) skrev 2024-11-12 08:14:40 följande:
Det är juridiskt betydligt enklare om något händer och den andre föräldern går bort om man är gift. Är du bara sambo kan man med hjälp av testamente, testamentera 50% av sin egendom till sin partner men 50% är arvslotten som bröstarvingar har rätt till oavsett.
Som gift ärver partnern allt och man slipper inblandning av överförmyndare om barnen är under 18 år.
Så har man barn och gemensam egendom så är det juridiskt betydligt bättre att vara gift än sambo oavsett om testamente finns i händelse av dödsfall.
Oj - så det är inte bara lika tryggt för barnen om föräldrarna "bara" är sambos; det är till och med tryggare??? Vilket vidrigt system - undrar vem 17 som kommit på det??? Hm - kan man omvänt testamentera bort allt t barnen om man gjort misstaget att gifta sig? Eller får den överlevande maken/makan allt oavsett?
Du kan ju också se det som att - Skulle ni skilja er så är det väl bra för barnen om den andra partnern också har det rätt bra, att ni kan bo i samma områden, inga problem med skolor, kläder, mat, osv. Jag ser det som en försäkring för barnen, inte för min fru, eller mig själv.
Det kan vara bra att lyfta blicken och se helheten. Barn har ingen nytta av att få pengarna då de inte kan använda dem, men en föälder kan behöva dem för att kunna säkra barnens uppväxt.