• Anonym (Amalia)

Varför gifta sig?

Jag har ett litet barn med min sambo ocvill gärna gifta mig med honom. Vi har inte pratat om det direkt, men jag känner starkt att jag har behov av det. Det handlar inte om pengar, vi är båda kapabla att försörja oss själva. Men känslan finns där, att det behövs ett äktenskap för att sätta pricken över i.

vad fick er andra att gifta er? Kärlek? Juridik? Normer?

Berätta och inspirera!

• Svar på tråden Varför gifta sig?
  • Aliona
    Anonym (Flundra) skrev 2024-11-12 05:52:21 följande:
    Varför var ni tvungna?
    Man måste inte gifta sig... Obestämd

Vi är två kvinnor som ville skaffa barn med varandra. Då behövde vi vara gifta föe att båda skulle erkännas som föräldrar. 

• MsM84

Det är betydligt tryggare om en förälder skulle dö för den kvarlevande föräldern. Är man gifta, utan särkullsbarn, får den kvarlevande förfoganderätt över allt. Är man sambo ärver barnen direkt. Ärver barn går det in överförmyndare så föräldern inte kan ta barnens arv. 

Vi gifte oss dels av juridiska skäl och dels för det var viktigt för mig att känna oss som en familj fullt ut, dela namn osv.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 07:06:55 följande:
    Varför inte? Av religiösa skäl? Eller är det juridiskt tryggare för barnet om föräldrarna är gifta? Förlåt om det är en dum fråga .... jag antar att jag borde veta detta ... jag har bara trott att den juridiska/ekonomiska tryggheten för barnen är oberoende av om föräldrarna är gifta lr inte?
    Anonym (Amalia) skrev 2024-11-11 22:26:14 följande:

!

Inte juridik iaf - vi hade inga knöliga familjeförhållanden lr liknande och det var jag (den av oss två som hade ojämförbart bäst ekonomi) som friade, så ekonomiska skäl var det inte heller ... jag tror att det antagligen var för att jag på alla sätt försökte övertyga mig själv (och andra!) om att jag trots allt älskade den här människan. Jag både ville och försökte lämna otaliga ggr, men lyckades inte, och sen fick vi barn, och då kände jag att jag måste stanna. Så då försökte jag i stället inbilla både mig själv och andra att vi älskade varandra.
    För min skull, ekonomiskt. Vilket i sin tur påverkar barnen.  
  • Anonym (Love)

Vi gifte oss givetvis för att vi ville leva tillsammans, men jag personligen skulle inte ha skaffat barn innan jag hade en ring på fingret, pga all juridik som medföljer äktenskapet.

• Anonym (Juridik)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-11-12 07:06:55 följande:
    Varför inte? Av religiösa skäl? Eller är det juridiskt tryggare för barnet om föräldrarna är gifta? Förlåt om det är en dum fråga .... jag antar att jag borde veta detta ... jag har bara trott att den juridiska/ekonomiska tryggheten för barnen är oberoende av om föräldrarna är gifta lr inte?

!

Inte juridik iaf - vi hade inga knöliga familjeförhållanden lr liknande och det var jag (den av oss två som hade ojämförbart bäst ekonomi) som friade, så ekonomiska skäl var det inte heller ... jag tror att det antagligen var för att jag på alla sätt försökte övertyga mig själv (och andra!) om att jag trots allt älskade den här människan. Jag både ville och försökte lämna otaliga ggr, men lyckades inte, och sen fick vi barn, och då kände jag att jag måste stanna. Så då försökte jag i stället inbilla både mig själv och andra att vi älskade varandra.
    Det är juridiskt betydligt enklare om något händer och den andre föräldern går bort om man är gift. Är du bara sambo kan man med hjälp av testamente, testamentera 50% av sin egendom till sin partner men 50% är arvslotten som bröstarvingar har rätt till oavsett. 

Som gift ärver partnern allt och man slipper inblandning av överförmyndare om barnen är under 18 år. 

Så har man barn och gemensam egendom så är det juridiskt betydligt bättre att vara gift än sambo oavsett om testamente finns i händelse av dödsfall. 
  • Anonym (J)

Det är inte så enkelt att det alltid är juriiskt bäst att gifta sig. Saker som stora tillgångar, särkullsbarn, egna barn, släktgård mm kan påverka.

Alltså viktigt att verkligen utgå från sina förutsättningar och vad man vill ska hända vid skiljsmässa eller död.

Myket går att hantera med olika avtal och testamente men återigen, det gäller att veta vad man vill och gör.

• Anonym (Varför?)

Du säger det själv du har allt du behöver, bättre liv, kärlek från din sambo, barn, pengar så varför gifta sig? 
    Vill du göra det för att visa dina släktingar, vänner att du är gift? Gifter du för att följa normer? 
    Det är oviktigt, ibland dumt att gifta sig. För när det kommer skilsmässa en av partner förlorar mycket vilket är orättvist. 
    Varför ska man teckna ett avtal för att leva med någon? 
    Jo att gifta sig är att signera ett avtal. 
    Man behöver inte teckna ett avtal för att bli kär inte heller för att skaffa barn etc...

• Anonym (HEJ)
    Varför gifta sig?

Jag har ett litet barn med min sambo ocvill gärna gifta mig med honom. Vi har inte pratat om det direkt, men jag känner starkt att jag har behov av det. Det handlar inte om pengar, vi är båda kapabla att försörja oss själva. Men känslan finns där, att det behövs ett äktenskap för att sätta pricken över i.

Berätta och inspirera!

För mig är det inte lönt att gifta sig. Det blir ju inte alltid exakt som man har tänkt sig.

Jag kan tänka mig att man tror att man ska vara tillsammans för evigt, men det blir inte så.

Många skiljer sig nuförtiden!
  • Körsbärsdalen

Vi älskade varandra och ville vara gifta, men själva tidspunkten för äktenskapet handlade om att vi hade barn och ville ha den juridiska tryggheten som ett äktenskap medför när man har gemensamma barn ifall den andre dör. Så: hade vi inte haft barn hade vi också gift oss, men gissningsvis ett par-tre år senare.

Svar på tråden Varför gifta sig?