• Anonym (Rädd)

Min man allvarligt sjuk

Min man har under flera år haft olika problem med kroppen. Han har bara knaprat olika tabletter och liknande för att lindra symtomen. 

Nu kom domen. Obotlig cancer. Vi har små barn ihop, ett till på väg. Vad gör man? Hur hanterar jag detta? Obotligt betyder ju inte död nu, bara att man idag inte kan lindra. Men hur överlever jag detta? Jag vill inte vara utan honom, jag vill att han ska få uppleva barnbarn med mig. Jag vill inte vara själv på barnens student. Han gör världen så mycket bättre för mina barn. Jag vill inte gråta över detta, han lever ju ändå nu? 

Känns inte som folk förstår. Min väninna frågade om han inte skulle börja dricka ingefärsshots på morgonen att det skulle hjälpa? känns som ett hån. 

• Svar på tråden Min man allvarligt sjuk
  • klyban
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-16 16:32:38 följande:
    Så du tror inte att man kan påverka sin överlevnadstid med livsstilsfaktorer? 

Du tror inte att han fått kostråd om läkaren anser det behövs?
    Och adressera det som något som skulle gjorts i dåtid är inget råd, och är ens rådet aktuellt för personen?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Moi) skrev 2024-11-16 15:26:12 följande:
    Vad tänker du och andra som gör samma sak med? Som anhörig till cancersjuk spyr jag på er som kommer med era tvärsäkra påståenden om orsaker där budskapet alltid är att det är ens eget fel och lösningen är ingefära, antiinflammatorisk kost eller kolloidalt silver. Vidrigt beteende. Om du gör samma sak IRL, har någon någonsin tackat dig? 
    Gud vilken otrevlig människa du är. 

Finns det något i mitt inlägg som var direkt felaktigt? 
  • Anonym (Samma lika)

Följer då vi är i samma situation, men här räknar vi dagar nu. 

Det är enormt psykiskt ansträngande, der är så mycket tankar och känslor samtidigt som man försöker hålla ihop det för den sjukes skull.
    Men det finns inga rätt och fel i det här, alla känslor och tankar är tillåtna.

Får ni bra och konkret hjälp av det palliativa teamet?

• Anonym (Moi)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-16 22:46:31 följande:

Sitter med i en community för andra i samma sits. Kan säga att vi är rätt rörande överens om vad vi tycker om den typen av ?välmenande? skuldbeläggande råd.
    Vad vi säger när vi får dem? De flesta gör som vi, parerar lite och byter ämne. Men vad vi tänker? Jo det väldigt otrevliga jag skrev. Det kan ju vara bra att veta nästa gång du frestas ge någon det goda rådet IRL, vad de flesta av oss faktiskt tänker. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-16 01:37:29 följande:

Kan egentligen bara ge ett tips. Ta reda på om han har en inflammatorisk kropp och vad orsaken är till det. Cancer uppstår nämligen ofta ur inflammation. Cancer lever dessutom på socker och kolhydrater..

Exempel: Att äta massor med gluten trots att man är glutenintolerant kan leda till cancer då tarmarna blir inflammatoriska. 
    Att äta o dricka mycket sötsaker skapar också mycket inflammation i kroppen. Diabetes är ett inflammatoriskt tillstånd. 
    Att vara stressad en längre tid gör också kroppen inflammatorisk.

Skulle uppskatta om du inte kommenterade mer i min tråd då jag uttryckligen sagt att jag inte uppskattar den här typen av kommentarer redan i min trådstart. Din kommentar är både smaklös och elak och det är inget man gör mot någon som redan är i sorg?. 
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-16 22:41:18 följande:

Till alla er som var kritiska till mitt inlägg:

Vart är ert hopp till TS och hennes man? Jag gav samma råd som jag tror att jag själv hade velat följa i den sitsen. Hade ni själva bara lagt er ner och gett upp i ett sånt läge eller? 

Nae men visst.. Gå i terapi för all del. Och passa på och tänk positivt samt be lite till högre makter också. 

De flesta hade inte tagit märkliga kostråd från en totalt okänd skribent på nätet.

Men absolut kan rätt kost delsvis förlänga livet vid obotlig cancer. Men inte bota cancer. Ändring i kosten botar aldrig cancer men kan vara med och förbedra livskvalitén. 
  • EpicF

Faktiskt rätt mycket felaktigheter. 
  • Anonym (Jill)

Men varför skriva en sådan sak när tråden inte handlar om hur man får Cancer? Att komma med råd om hur man undviker att få Cancer är väl inte nödvändigt med tanke på att han redan har det..Dessutom blir det ett skuldbeläggande.

Du är inte den smidigaste personen direkt. Tänk på att du skriver till någon som är i sorg och chock och försök sätta dig in i dennes situation. 
  • Anonym (Rädd)
    EpicF skrev 2024-11-16 23:36:07 följande:
    De flesta hade inte tagit märkliga kostråd från en totalt okänd skribent på nätet.

Men absolut kan rätt kost delsvis förlänga livet vid obotlig cancer. Men inte bota cancer. Ändring i kosten botar aldrig cancer men kan vara med och förbedra livskvalitén. 
    Skulle uppskatta om ni har er diskussion i en egen tråd. Det är inte lämpligt att diskutera det ni gör vidare i min tråd. Jag har det redan jobbigt. 
Svar på tråden Min man allvarligt sjuk