• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2024-12-18 10:23:30 följande:

Allt det där är nog bara spel för gallerierna. Jag skulle förmoda att man inte är överens där. Finns det möjligtvis koncept av ägande där i mellanösten som västvärlden aldrig har begripit? Jag skulle misstänka såna kulturella missförstånd där. 

FN eller league of nations har utgått ifrån en situation, och de kan ha missat något. Har de kanske bara kollat skriftliga fördrag? Kanske fanns det även muntliga. 

Nja, det var komplicerat. Här står situationen beskriven.Det finns citat och källor angivna men det är väl bara sionistisk propaganda som vanligt, hahaha!

https://lessons.myjli.com/survival/index.php/2017/03/26/land-ownership-in-palestine-1880-1948/

The claim is often made that in 1948 a Jewish minority owning only 5 per cent of the land of Palestine made itself master of the Arab majority, which owned 95 per cent of the land.

In May 1948 the State of Israel was established in only part of the area allotted by the original League of Nations Mandate. 8.6 percent of the land was owned by Jews and 3.3 per cent by Israeli Arabs, while 16.9 per cent had been abandoned by Arab owners who imprudently heeded the call from neighbouring countries to ?get out of the way? while the invading Arab armies made short shrift of Israel. The rest of the land?over 70 per cent?had been vested in the Mandatory Power, and accordingly reverted to the State of Israel as its legal heir. (Government of Palestine, Survey of Palestine, 1946, British Government Printer, p. 257.)

The greater part of this 70 per cent consisted of the Negev, some 3,144,250 acres all told, or close to 50 per cent of the 6,580,000 acres in all of Mandatory Palestine. Known as Crown or State Lands, this was mostly uninhabited arid or semi-arid territory, inherited originally by the Mandatory Government from Turkey. In 1948 it passed to the Government of Israel.

These lands had not been owned by Arab farmers?neither under the British Mandate nor under the preceding regime. Thus it is obvious that the contention that 95 per cent of the land?whether of Mandatory Palestine or of the State of Israel?had belonged to Arabs has absolutely no foundation in fact.

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-18 12:48:09 följande:
    Nja, det var komplicerat. Här står situationen beskriven.Det finns citat och källor angivna men det är väl bara sionistisk propaganda som vanligt, hahaha!

https://lessons.myjli.com/survival/index.php/2017/03/26/land-ownership-in-palestine-1880-1948/

Mer sionistisk källa är det svårt att hitta. Propagerar religös sionism, samma som Smotrich. 🤣

"JLI aims to make Jewish learning accessible and meaningful, often addressing Zionism through a mix of traditional teachings and modern pedagogy"
  • Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-18 12:46:57 följande:

Mer fakta om Negev:

Det är extrem sionistisk propaganda typ uttrycket "Ett land utan folk till ett folk utan land". Det associeras med tidig sionism och idén att Palestina skulle vara obebott och därmed lämpligt för att skapa ett judiskt hemland. Dock var detta en felaktig och missvisande bild, eftersom Palestina redan hade en betydande arabisk befolkning. Även Negev var befolkat med beduiner.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-18 11:32:20 följande:
    🤣🤣

Ja du, det är kanske, möjligtvist du som inte acceptrrar fakta eftersom de inte bekräftar din förvridna bild av vad Israel gör. 

I brist på argument blir det, som vanligt svammel.
    Du kallar allt för svammel som du inte förstår.  Eller inte har läst. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-18 16:10:59 följande:
    Du kallar allt för svammel som du inte förstår.  Eller inte har läst. 
    Jag beskrev mina argument men du kommer med massa "kanske"-svammel. Du hade svårt att argumentera sakligt och direkt besvara frågor eller bemöta mina motargument. Jag tex använder aldrig en massa "kanske". 😉
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-18 13:41:05 följande:
    Mer sionistisk källa är det svårt att hitta. Propagerar religös sionism, samma som Smotrich. 🤣

"JLI aims to make Jewish learning accessible and meaningful, often addressing Zionism through a mix of traditional teachings and modern pedagogy"

Påpeka gärna vilka historiska källor de falsifierat enligt dig. Arabiska beduiner som inte bodde länge på samma ställe utan som flyttade runt, var tydligen en större börda för bofasta araber än judarna var.

Judarna började effektivisera jordbruket och arbetstillfällen skapades så många araber invandrade som arbetskraft från tex Egypten och Syrien, förfädrar till många av dagens s.k. palestinier.

Och du kommenterar inte ägandeförhållandena som nämns, är det för att enligt källorna så ägdes 70% av marken av staten, inte av araber? Eller påstår du att källorna är falsifierade? 

Att avfärda allt som sionistisk propaganda är lätt, att komma med saklig kritik av offentliga källor är svårare. 

• AndreaBD
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-18 12:46:57 följande:

Mer fakta om Negev:

Intressant. Det var precis det jag misstänkte: Att man inte hade sånt skriftligt. Inte alla kunde ju läsa och skriva heller. Man kan förstås inte utesluta att de hade muntliga avtal. Och då kan det vara så att judar och araber har lite olika uppfattningar av vem som ägde vad. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-18 17:08:10 följande:
    Jag beskrev mina argument men du kommer med massa "kanske"-svammel. Du hade svårt att argumentera sakligt och direkt besvara frågor eller bemöta mina motargument. Jag tex använder aldrig en massa "kanske". 😉
    Du visar så tydligt, att du inte har någon flexibilitet i ditt sätt att tänka. Allt är dock inte 100 % säkert. Och det är verkligen en bra idé att vara lite flexibel där, när två grupper har bråkat och krigat i nästan hundra år. Då behövs det säkert nya sätt att se på det. 
  • nattuw
    AndreaBD skrev 2024-12-18 19:11:32 följande:
    Du visar så tydligt, att du inte har någon flexibilitet i ditt sätt att tänka. Allt är dock inte 100 % säkert. Och det är verkligen en bra idé att vara lite flexibel där, när två grupper har bråkat och krigat i nästan hundra år. Då behövs det säkert nya sätt att se på det. 
    Det finns en intressant krönika i GP:  Johan Ingerö: I Mellanöstern kan Trump faktiskt göra nytta. ( www.gp.se/ledare/gastkronika/i-mellanostern-kan-trump-faktiskt-gora-nytta.e5078717-d0e1-4590-b9ea-634a3d8cbde2 )

Istället för att försöka lösa en olösbar konflikt så skulle ett antal fredsfördrag kunna sätta käppar i hjulet för Irans stöd till de terrororganisationer som vill utplåna Israel.

Citat:
    "Mellanöstern kan inte räddas genom en lösning på Palestinakonflikten. Men en fredsvåg i regionen kan förhoppningsvis, en dag, bidra till att lösa Palestinakonflikten."

"När USA:s nu avgående utrikesminister Antony Blinken turnerade i arabvärlden kort efter Hamas angrepp så underströk länder som Qatar, Förenade Arabemiraten och Saudiarabien alla att Hamas måste utplånas. De har dessutom visat sig villiga att följa upp orden med handling. Qatar meddelade härom veckan att de kommer kasta ut Hamas-ledningen ur landet, dit den flydde efter att Jordanien tidigare gjort samma sak."

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism