• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 18:37:47 följande:
    Du påstår att IDF avsiktligt skjuter barn, med hjälp av drönare. Vid dessa omtalade skott i huvudet har IDF också möjlighet att se att det är barn de skjuter. Men i båda fallen är inte IDF smarta nog att skjuta någon vuxen i stället, om de nu skulle vara ute efter att fördriva och döda så många palestinier som du påstår. Utan de är sadister som satsar på att döda barn avsiktligt.

Men plötsligt fokuserar de inte på barn, utan dödar vem som helst. Det är inte lätt att hänga med i svängarna. 
    Ja, inte lätt att förstå när man vill missförstå. 😂

Lägg av. Det är för löjligt. Det är så pinsamt vad ni håller på med.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 18:50:07 följande:

Ja, du har helt rätt när det gäller årtal. Jag ber om ursäkt.

Men de flesta dödsoffer i Tigraykriget dog som en följd av den humanitära krisen och inte pga att de dödades i krig. De civila uppskattas ha avlidit, främst på grund av svält, brist på mediciner och sjukvård.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 18:56:04 följande:
    Ja, du har helt rätt när det gäller årtal. Jag ber om ursäkt.

Men de flesta dödsoffer i Tigraykriget dog som en följd av den humanitära krisen och inte pga att de dödades i krig. De civila uppskattas ha avlidit, främst på grund av svält, brist på mediciner och sjukvård.
    ...och detta bekymrade dig tydligen inte ett dugg. Det var inget tal om "folkmord" då, inte heller demonstrationer för de oskyldiga civila i Tigray likaväl som inga evighetstrådar på forumet om den hemska regeringen i Addis Abeba.

När det gäller Gaza hittar man dock motsvarigheter till allt detta och det skulle alltså inte ha ett smack med anitsemitism att göra. Jaja, försöka duger.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 18:37:47 följande:
    Du påstår att IDF avsiktligt skjuter barn, med hjälp av drönare. Vid dessa omtalade skott i huvudet har IDF också möjlighet att se att det är barn de skjuter. Men i båda fallen är inte IDF smarta nog att skjuta någon vuxen i stället, om de nu skulle vara ute efter att fördriva och döda så många palestinier som du påstår. Utan de är sadister som satsar på att döda barn avsiktligt.

Men plötsligt fokuserar de inte på barn, utan dödar vem som helst. Det är inte lätt att hänga med i svängarna. 
    Jag sa inte att de var sadister men att IDF avsiktligt jagar och dödar även barn bl.a med drönare är det ingen tvekan.

www.gp.se/nyheter/varlden/brittiska-kirurgen-nizam-mamode-israeliska-dronare-riktade-in-sig-pa-barn.2d6baf0c-5fc8-45da-b633-9e8e0256ed36

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-28 19:11:14 följande:
    ...och detta bekymrade dig tydligen inte ett dugg. Det var inget tal om "folkmord" då, inte heller demonstrationer för de oskyldiga civila i Tigray likaväl som inga evighetstrådar på forumet om den hemska regeringen i Addis Abeba.

När det gäller Gaza hittar man dock motsvarigheter till allt detta och det skulle alltså inte ha ett smack med anitsemitism att göra. Jaja, försöka duger.
    De flesta dödsoffer i Tigraykriget dog som en följd av den humanitära krisen och inte pga att de dödades i krig. De civila uppskattas ha avlidit, främst på grund av svält, brist på mediciner och sjukvård. Det är inte folkmord. Men ja, jag tycker att det är hemskt att alla dessa människor dog.

I Gaza är det däremot folkmord. Folkmord är avsiktliga och systematiska handlingar i syfte att helt eller delvis (man behöver inte utplåna alla) förinta en grupp utvald eller definierad nationalitet, etnicitet, ras eller religiös tillhörighet. Folkmordet i Gaza är organiserat och utförs av Israel. Folkmord sker i flera steg, såsom klassificering av grupper, demonisering, organisering, polarisering, organiserad förföljelse, extermination och förnekelse.

Som du kan se de flesta av dessa punkter stämmer överens med det som görs mot palestinier.

Israel avsiktligt orsakar död, skada och försämrade levnadsvillkor för palestinier med syfte att delvis eller helt förinta dem. Israel och israeliska politiker anklagas därför för folkmord av ICJ och ICC.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 18:50:07 följande:

Ja jag lägger av med just de frågorna. Var ju optimistiskt att vänta mig några svar när det inte ligger någon logik bakom vad du skriver. 

Du kan förresten säga du till mig, ingen anledning att säga ni. 

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-28 19:21:57 följande:

Ja jag lägger av med just de frågorna. Var ju optimistiskt att vänta mig några svar när det inte ligger någon logik bakom vad du skriver. 

Du kan förresten säga du till mig, ingen anledning att säga ni. 

Ni = sionister. 

Ja, det är nog bäst att du lägger av. Det är bara pinsamt oavsett om du verkligen inte förstår mina väldigt pedagogiska svar eller om du medvetet vill missförstå. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 19:21:42 följande:
    De flesta dödsoffer i Tigraykriget dog som en följd av den humanitära krisen och inte pga att de dödades i krig. De civila uppskattas ha avlidit, främst på grund av svält, brist på mediciner och sjukvård. Det är inte folkmord. Men ja, jag tycker att det är hemskt att alla dessa människor dog.

I Gaza är det däremot folkmord. Folkmord är avsiktliga och systematiska handlingar i syfte att helt eller delvis (man behöver inte utplåna alla) förinta en grupp utvald eller definierad nationalitet, etnicitet, ras eller religiös tillhörighet. Folkmordet i Gaza är organiserat och utförs av Israel. Folkmord sker i flera steg, såsom klassificering av grupper, demonisering, organisering, polarisering, organiserad förföljelse, extermination och förnekelse.

Som du kan se de flesta av dessa punkter stämmer överens med det som görs mot palestinier.

Israel avsiktligt orsakar död, skada och försämrade levnadsvillkor för palestinier med syfte att delvis eller helt förinta dem. Israel och israeliska politiker anklagas därför för folkmord av ICJ och ICC.

Förinta palestinierna? IDF är inte så effektiva, det finns lite olika siffror förstås men ungefär lika många palestinier har fötts i Gaza som har dött sen kriget började.

Klassificering och demonisering av terrorister? Ja, det har nog förekommit. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-28 19:27:24 följande:
     Ni = sionister. 

Ja, det är nog bäst att du lägger av. Det är bara pinsamt oavsett om du verkligen inte förstår mina väldigt pedagogiska svar eller om du medvetet vill missförstå. 

Väldigt pedagogiska svar? Hahaha! Fem myror ?

Eftersom du har din egen definition på sionister och inbegriper sionistiska, hysteriska kristna i USA och extremister i Israel etc i den definitionen, är det nog enklast att du säger du till mig. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism