• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (.)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:31:34 följande:
    Vad har det med saken att göra? Hon är inte sockerberoende heller för den delen.
    Vad det har med saken att göra? Hon vill ju ha socker på morgonen för att ens ta sig upp ur sängen, det säger du ju själv.
    Hon utvecklar ett sug, som kan leda till längre beroende. 
    Du har inte makten över vad andra ger henne i skolan (tyvärr), men du har valet att ge henne nyttig mat hemma så risken minskar för följdsjukdomar.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 10:41:58 följande:
    Vad det har med saken att göra? Hon vill ju ha socker på morgonen för att ens ta sig upp ur sängen, det säger du ju själv.
    Hon utvecklar ett sug, som kan leda till längre beroende. 
    Du har inte makten över vad andra ger henne i skolan (tyvärr), men du har valet att ge henne nyttig mat hemma så risken minskar för följdsjukdomar.
    Och ibland vill hon ha pasta med tomatsås till frukost. Det är inte sockret som är drivkraften, utan att det är något hon är sugen på.
  • Anonym (.)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:45:26 följande:
    Och ibland vill hon ha pasta med tomatsås till frukost. Det är inte sockret som är drivkraften, utan att det är något hon är sugen på.
    Pasta är kolhydrater som ger snabb energi, precis som socker. Smakar rätt "sött", tomater är söta. 

Det blir en snöbollseffekt, mer snabba kolhydrater (ljus pasta och tomatsås) och socker i form av bakverk och liknande, ger mer sug efter liknande mat.

(Som sagt, det här är en trend i ALLA åldrar, i Sverige och i andra länder under en lång tid, jag menar inte att din dotter sticker ut här, bara konstaterar ATT det är ohälsosamt och kan leda till sjukdomar som inte går att bota i framtiden). 

Ingen kan ju tvinga varken dig eller din dotter att äta hälsosamt, men du verkar ju blunda för det.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Får alla 3 barnen samma frukost?

Nej, jag tror du kan vara helt lugn. Jag hade garanterat gjort som du och jag tycker det vara bra att du såg en lösning på problemet. 

Problemlösare är alltid en bra egenskap Glad

• Anonym (.)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-26 10:41:27 följande:

Jag har svårt att tro att det skulle bli någon lång utredning av detta. Dels för att det finns en helt naturlig förklaring och dels för att de har betydligt tuffare fall att prioritera.

Tänk på barn i Frankrike och Italien som äter pain au chocolat till frukost mm och alla tycker att fransmän är så hälsosamma. 

Jo... men det kanske beror på mängden mat till stor del också.
    Säg att det är det enda söta målet de äter på en dag? En liten pain au chocolate? Resten av intaget under dagen kanske inte innehåller tillsatt socker alls? Vad vet jag.

NU har jag inte kollat upp statistik gällande alla länder i Europa, men det råder en trend med fler och fler överviktiga i typ alla länder. Även Frankrike och Sverige.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-26 10:56:52 följande:

Får alla 3 barnen samma frukost?

Nej, jag tror du kan vara helt lugn. Jag hade garanterat gjort som du och jag tycker det vara bra att du såg en lösning på problemet. 

Problemlösare är alltid en bra egenskap Glad

Nej, alla äter helt olika.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 10:58:28 följande:
    Jo... men det kanske beror på mängden mat till stor del också.
    Säg att det är det enda söta målet de äter på en dag? En liten pain au chocolate? Resten av intaget under dagen kanske inte innehåller tillsatt socker alls? Vad vet jag.

NU har jag inte kollat upp statistik gällande alla länder i Europa, men det råder en trend med fler och fler överviktiga i typ alla länder. Även Frankrike och Sverige.
    Och mitt barn är väldigt underviktig och har alltid varit. Hon kan gå upp många kilo innan hon kommer ens i närheten av övervikt. Hennes dietist uppmuntrar mer sån här kost, fri tillgång på chips etc, men det sistnämda är svårt iom att hon har syskon.
    Det enda du vet är hennes frukost, du vet inget om vad hon äter resten av dagen. Vi är hälsosamma för det mesta. Någon dag här och där som vi tar tex hämtmat, men annars är det nog mer näring i min matlagning än den hennes kompisar äter. Smyger alltid i tex bönor och linser där det går. Spenat, broccoli etc äter de utan problem.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 10:54:33 följande:
    Pasta är kolhydrater som ger snabb energi, precis som socker. Smakar rätt "sött", tomater är söta. 

Det blir en snöbollseffekt, mer snabba kolhydrater (ljus pasta och tomatsås) och socker i form av bakverk och liknande, ger mer sug efter liknande mat.

(Som sagt, det här är en trend i ALLA åldrar, i Sverige och i andra länder under en lång tid, jag menar inte att din dotter sticker ut här, bara konstaterar ATT det är ohälsosamt och kan leda till sjukdomar som inte går att bota i framtiden). 

Ingen kan ju tvinga varken dig eller din dotter att äta hälsosamt, men du verkar ju blunda för det.
    Men vad du överdriver.

Ett onyttigt mål om dagen kommer inte ha någon negativ effekt. Det är nog lättare för både lärare och skolkamrater om barnet har fått något i magen så att hon orkar koncentrera sig. 

Kalorier är också en jätteviktig faktor för barn. Många får i sig för mycket, men i det här fallet har vi ett barn som väger lite i underkant. Då är det inte fel att ge något som barnet gillar och verkligen får i sig. Vikt driver längd, så barnet behöver extra vikt för att kunna växa optimalt. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:14:46 följande:
    Ja, jag förstår ärligt talat inte vad skolan har med hennes frukost att göra. Hon är frisk och välmående och det hjälper henne att komma igång på morgonen, vad är problemet? Tom hennes dietist har sagt att hon ska få
    välja mer fritt så hon äter mer, men hon har sett det som mellanmål. Enda skillnaden är att hon får det till frukost istället.
    De har mycket med det att göra. Om ett barn inte får vettig kost så kommer skolan självklart att göra en orosanmälan, som de ska och som de har skyldighet till enligt lag. Skrämmande att så många som läser tråden inte verkar fatta detta!
  • Anonym (E)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-26 10:41:27 följande:

Jag har svårt att tro att det skulle bli någon lång utredning av detta. Dels för att det finns en helt naturlig förklaring och dels för att de har betydligt tuffare fall att prioritera.

Tänk på barn i Frankrike och Italien som äter pain au chocolat till frukost mm och alla tycker att fransmän är så hälsosamma. 

De dricker också vin var och varannan dag, så man kanske inte ska börja som barnen att "alla andra får ju" om de ger sina barn choklad till frukost. Det betyder inte att det är hälsosamt för det.
Svar på tråden Socanmäld pga frukost