• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 09:48:57 följande:
    Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

Varför är det svårt för henne att gå till skolan? 

När jag  var sådan hade jag enorm ångest. Mina föräldrar slet ner mig från sängen så jag fick blåmärken för jag bara skulle till skolan. 

Ingen brydde sig om att jag hade ångest. 

• Anonym (J)

Det jag menar är, vad är anledningen? Man är inte bara lat

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:04:02 följande:
    Och alternativet är att hon inte äter alls. Det är liksom inte det enda som äts under en dag och hon behöver gå upp i vikt. Hon sköter skolan bättre sen vi började med det. Blodsockret får en skjuts och gör hennes humör
    stadigare. Sen tar hon en frukt eller dyl framåt efter middagen och klarar sig utmärkt fram till lunch.
    Men snälla. Mannagrynsgröt med massa goda frukter på eller sylt borde väl funka bättre. 
  • Anonym (J)

Ge henne frukost på sängen. En god frukost. Massa färger och kul. Gör frukterna till djurformer

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:14:46 följande:
    Ja, jag förstår ärligt talat inte vad skolan har med hennes frukost att göra. Hon är frisk och välmående och det hjälper henne att komma igång på morgonen, vad är problemet? Tom hennes dietist har sagt att hon ska få
    välja mer fritt så hon äter mer, men hon har sett det som mellanmål. Enda skillnaden är att hon får det till frukost istället.
    Än så länge är hon det ja men lär ju inte vara om ni fortsätter ge henne godis som frukost 
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:58:47 följande:
    Nej, alla äter helt olika.

Tror dock att man äter donuts till frukost i vissa länder. Så visst. Kör på. Bara hon inte äter det hela dagen. 

Men något bättre kanske funkar, tex mannagryn. även om inte ens det är det optimala. Men det är ju gott. För ett barn borde det vara lockande. 

• Anonym (JL)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:14:46 följande:
    Ja, jag förstår ärligt talat inte vad skolan har med hennes frukost att göra. Hon är frisk och välmående och det hjälper henne att komma igång på morgonen, vad är problemet? Tom hennes dietist har sagt att hon ska få
    välja mer fritt så hon äter mer, men hon har sett det som mellanmål. Enda skillnaden är att hon får det till frukost istället.

Jag har ett barn (vuxen nu) som mådde dåligt och blev deprimerad och fick lättare ätstörning när hennes pappa blev psykiskt sjuk så att hon inte kunde vara hos honom längre. Hon åt inte sånt till frukost men då var det så att jag blev glad om hon åt typ chips eller kakor också, bara hon åt nånting. Så jag förstår att det kan vara så.

Hennes småsyskon (inte samma pappa som hon) har inga såna problem förutom att lillebror (snart 3) är väldigt kräsen men om vi har bakat nått händer det att de får äta kaka eller tårta eller vad vi nu har bakat till frukost dagen efter. Det är ju iförsej inte så ofta men har aldrig tänkt på att det skulle göra något om de berättar det. Såklart skillnad om det skulle vara hela tiden. 

Det är ju inte optimalt att äta sånt till frukost såklart men om hon är underviktig och det är en speciell situation hoppas jag att soc förstår. Och förhoppningsvis är det tillfälligt? 

• Anonym (H)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:03:44 följande:
    Och mitt barn är väldigt underviktig och har alltid varit. Hon kan gå upp många kilo innan hon kommer ens i närheten av övervikt. Hennes dietist uppmuntrar mer sån här kost, fri tillgång på chips etc, men det sistnämda är svårt iom att hon har syskon.
    Det enda du vet är hennes frukost, du vet inget om vad hon äter resten av dagen. Vi är hälsosamma för det mesta. Någon dag här och där som vi tar tex hämtmat, men annars är det nog mer näring i min matlagning än den hennes kompisar äter. Smyger alltid i tex bönor och linser där det går. Spenat, broccoli etc äter de utan problem.
    När ni pratar med soc så var noga med att poängtera att frukostvalet gjorts på inrådan av dietist.

Tyvärr är många på socialtjänsten lika okunniga om npf som folk i allmänhet är (och det ser man ju här i tråden att många har noll koll), så det är inte självklart att de kommer att tycka att ni gör rätt.
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (E) skrev 2024-11-26 11:08:35 följande:
    De har mycket med det att göra. Om ett barn inte får vettig kost så kommer skolan självklart att göra en orosanmälan, som de ska och som de har skyldighet till enligt lag. Skrämmande att så många som läser tråden inte verkar fatta detta!
    Att göra en anmälan till soc låter överdrivet men helt klart finns det bättre allternativ att äta till frukost. 
  • Anonym (Janie)

Hon gillar inte gröt och skulle jag komma med frukost i olika former skulle hon tro att jag tappat det helt. Det är en tonåring. Frukost på sängen får man vid födelsedag eller om man är sjuk. Antagligen skulle hon bara somna om efteråt ändå, poängen är att få upp henne. Hon väger inte ens 30 kg, så hon har råd att lägga på sig och det skulle bara vara positivt.

Svar på tråden Socanmäld pga frukost