• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (Konsulten)

Jag hoppas det är ett skämt. Ge inte efter för denna typ av krav från ditt barn även om det här NPF.

Det är till och med att stor eftergivenhet hos föräldrar kan leda till att barn utvecklar NPF-liknande symtom och får en felaktig diagnos.

Barnet behöver struktur och gränser. Man ska trevligt säga nej till nästan allt barnet önskar och börja med det redan från tidig ålder. Man ska träna barnets tålamod och känsloreglering.

• Anonym (Janie)
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-11-26 11:28:37 följande:

Jag hoppas det är ett skämt. Ge inte efter för denna typ av krav från ditt barn även om det här NPF.

Det är till och med att stor eftergivenhet hos föräldrar kan leda till att barn utvecklar NPF-liknande symtom och får en felaktig diagnos.

Barnet behöver struktur och gränser. Man ska trevligt säga nej till nästan allt barnet önskar och börja med det redan från tidig ålder. Man ska träna barnets tålamod och känsloreglering.

Hon har "struktur och gränser".
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:27:44 följande:

Hon gillar inte gröt och skulle jag komma med frukost i olika former skulle hon tro att jag tappat det helt. Det är en tonåring. Frukost på sängen får man vid födelsedag eller om man är sjuk. Antagligen skulle hon bara somna om efteråt ändå, poängen är att få upp henne. Hon väger inte ens 30 kg, så hon har råd att lägga på sig och det skulle bara vara positivt.

Men hon är ju som sjuk! Och varför vara bestämd med att det endast är vid de tillfällena när din dotter behöver få i sig mat? 

Pannkakor då? Pannkakstårta? 

• Anonym (J)

Jag fick sockerkaka i sängen när jag låg gråtandes med ångest och tvång och bankade huvudet i väggen (PANDAS). Då var klockan 17 på kvällen. Det var min frukost.

• Anonym (J)

Det viktigaste är väl att hon äter. Äter hon en fralla i sängen så vad sprlar det för jäkla roll? 

• Räkan77

Jag tycker du ska kontakta rektorn för att höra hens syn på det hela. Kan vara bra att ha det med sig om det blir ett samtal från soc. Om rektorn tycker att detta är ett skäl för soc anmälan behöver hela skolan få mer information om när  det ska göras en soc anmälan. Om rektorn inte håller med så behöver hen informera lärarna om när det ska göras en soc anmälan.

Så onödigt att ta upp skattemedel till detta, pengarna behövs så mycket bättre i andra delar av skolan och socialtjänsten. 

• Anonym (.)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:27:44 följande:

Hon gillar inte gröt och skulle jag komma med frukost i olika former skulle hon tro att jag tappat det helt. Det är en tonåring. Frukost på sängen får man vid födelsedag eller om man är sjuk. Antagligen skulle hon bara somna om efteråt ändå, poängen är att få upp henne. Hon väger inte ens 30 kg, så hon har råd att lägga på sig och det skulle bara vara positivt.

Du verkar bestämt dig för att ge upp.
    Vet inte hur lång hon är men under 30 låter ju väääldigt lite.

Förklara sanningen för henne, vad det gör med kroppen om man inte äter tillräcklig mängd mat och tillräckligt "nyttigt". 

Förresten är det inte konstigt att folk får ADHD-symptom om de äter väldigt mycket socker. Energin går ju upp och ner som en berg- och dalbana. Inget fokus ibland och speedad ibland? Det blir ju så med sockertoppar och sockerdippar.
    Finns annat än gröt man kan äta, förresten.

Finns t.ex. sockerfria energybars som kan vara väldigt goda. Ger energi, smakar gott och man slipper vitt socker.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 11:35:30 följande:
    Du verkar bestämt dig för att ge upp.
    Vet inte hur lång hon är men under 30 låter ju väääldigt lite.

Förklara sanningen för henne, vad det gör med kroppen om man inte äter tillräcklig mängd mat och tillräckligt "nyttigt". 

Förresten är det inte konstigt att folk får ADHD-symptom om de äter väldigt mycket socker. Energin går ju upp och ner som en berg- och dalbana. Inget fokus ibland och speedad ibland? Det blir ju så med sockertoppar och sockerdippar.
    Finns annat än gröt man kan äta, förresten.

Finns t.ex. sockerfria energybars som kan vara väldigt goda. Ger energi, smakar gott och man slipper vitt socker.
    Hon har ätit såhär senaste veckorna, diagnoserna fick hon i ettan.

Det om gröt var svar på ett inlägg.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 11:31:51 följande:

Men hon är ju som sjuk! Och varför vara bestämd med att det endast är vid de tillfällena när din dotter behöver få i sig mat? 

Pannkakor då? Pannkakstårta? 

Vad pratar du om? Hon äter bra resten av dagen, det är bara frukosten som är svår. Hon är inte sjuk. Har inga näringsbrister, pigg och stark, bara väldigt smal och så har hon varit sen hon föddes.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Socanmäld pga frukost