• Anonym (Övervikt ett socioekonomiskt problem?)

Övervikt ett socioekonomiskt problem?

Det talas om att övervikt är mer utbrett i svagare socioekonomiska grupper. Jag undrar därför, du som lider av övervikt är det pga dåliga vanor som du har med dig från uppväxten? 

Hade också varit intressant att veta om du som vuxit upp med dåliga vanor lyckats vända trenden som vuxen? 

själv har jag mycket goda matvanor med mig från barndomen. kommer dock från ett arbetarhem, stabil ekonomi men inga utsvävningar. Hemlagat var det alltid, från grunden. nästan aldrig helfabrikat, hämtmat eller restaurangmat. Har själv som vuxen det det bättre ställt än föräldrarna men har sämre vanor.. mest pga tidsbrist. Samtidigt tycker jag att jag har en bra kompass på hur man ska äta. 
    ingen övervikt, dock något trivselkilo. Föräldrarna är dock lika slanka som alltid ☺️

• Svar på tråden Övervikt ett socioekonomiskt problem?
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Övervikt ett socioekonomiskt problem?) skrev 2024-11-27 19:51:18 följande:
    Övervikt ett socioekonomiskt problem?

Det talas om att övervikt är mer utbrett i svagare socioekonomiska grupper. Jag undrar därför, du som lider av övervikt är det pga dåliga vanor som du har med dig från uppväxten? 

Hade också varit intressant att veta om du som vuxit upp med dåliga vanor lyckats vända trenden som vuxen? 

själv har jag mycket goda matvanor med mig från barndomen. kommer dock från ett arbetarhem, stabil ekonomi men inga utsvävningar. Hemlagat var det alltid, från grunden. nästan aldrig helfabrikat, hämtmat eller restaurangmat. Har själv som vuxen det det bättre ställt än föräldrarna men har sämre vanor.. mest pga tidsbrist. Samtidigt tycker jag att jag har en bra kompass på hur man ska äta. 
    ingen övervikt, dock något trivselkilo. Föräldrarna är dock lika slanka som alltid ☺️

Det är egentligen ett karaktärs och disciplin problem. Karaktär och disciplin överföras till nästa generation genom att barnen riskerar att  ta efter föräldrarnas livstil.

Man blir överviktig av dåliga vanor. Med bra vanor går det inte att bli överviktig.

De med dåliga inkomster har sämre disciplin och därmed vanor i alla avseenden. Så problemet är i grunden karaktär och bristen på disciplin. Det är det som skapar dåliga vanor och därefter övervikt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Musk) skrev 2024-11-27 23:03:04 följande:

Ja, det har ju gjorts studier som visar på ett samband med övervikt (och ohälsa) med mindre bemedlade hem.

friterad snabbmat är ju dessutom billigare än tex en getostsallad med primörer, rödbetor, honung och pinjenötter. Tid för att tillaga/ köpa detta är också en faktor, området du bor i kanske inte säljer nyttiga saker. Har väl gjorts studier i usa och Storbritannien där det inte ens går att köpa grönsaker. Den ökade fetman i Storbritannien har t om kunnat spåras till politiska beslut fattade för årtal sen.

Wendy's - en klassisk snabbmatsrestaurang - har t ex en friterad kycklingburgare med fries och läsk för $8.89. De har också en grillad kyckling sallad men pecannötter (=pinjenötter?) och äpple, dressing och vatten att dricka för $7.19. Så lite dyrare med kycklingburgaren. Burgaren är 490 kalorier + kalorierna i friesen och läsken. Salladen är 440 kalorier + 90 kalorier för dressingen.

Köper man bara kycklingburgaren utan läsk eller fries kommer man undan billigare med $5.49. Och då är ju kalorierna t o m mindre än om man tar salladen (med dressing).

Problemet är ju att folk trycker i sig fries och läsk konstant. Och billigare är det ju inte då.

Meny:
    order.wendys.com/product/31421/apple-pecan-salad
    order.wendys.com/product/30013/spicy-chicken-sandwich

Ca priser från 2024 for jämförelse, varierar dock lokalt: www.fastfoodprice.com/menu/wendys-prices/
  • Anonym (det tysta)
    Tow2Mater skrev 2024-11-27 23:58:21 följande:
    Wendy's - en klassisk snabbmatsrestaurang - har t ex en friterad kycklingburgare med fries och läsk för $8.89. De har också en grillad kyckling sallad men pecannötter (=pinjenötter?) och äpple, dressing och vatten att dricka för $7.19. Så lite dyrare med kycklingburgaren. Burgaren är 490 kalorier + kalorierna i friesen och läsken. Salladen är 440 kalorier + 90 kalorier för dressingen.

Köper man bara kycklingburgaren utan läsk eller fries kommer man undan billigare med $5.49. Och då är ju kalorierna t o m mindre än om man tar salladen (med dressing).

Problemet är ju att folk trycker i sig fries och läsk konstant. Och billigare är det ju inte då.

Meny:
    order.wendys.com/product/31421/apple-pecan-salad
    order.wendys.com/product/30013/spicy-chicken-sandwich

Ca priser från 2024 for jämförelse, varierar dock lokalt: www.fastfoodprice.com/menu/wendys-prices/
    Pecan/pekannötter är inte samma sak som pinjenötter/pinjefrön, nej. 
  • Tow2Mater
    Anonym (det tysta) skrev 2024-11-28 00:48:51 följande:
    Pecan/pekannötter är inte samma sak som pinjenötter/pinjefrön, nej. 
    Ok tack, var osäker. men nära nog ;) salladen har t o m fetaost, om än inte exakt getost.
  • fornminne

Problemet är inte övervikt i sig. Alla måste inte vara  smala.

Utan att det har ökat så mycket.

Övervikten har ju ökat lavinartat i samhället de senaste decennierna. Det klart att det beror på livsstilen. Frågan är varför fler och fler har den livsstilen.

Mer stillasittande och mer skräpmat? Folk levde inte alltid hälsosamt för 30 - 40 år sen heller, men det fanns betydligt färre tjocka då.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Palle) skrev 2024-11-27 19:56:30 följande:

Eftersom överviktiga lättare ger efter för snabba belöningar likt tröstätande. Personer som klarar av långsiktiga mål, kan hantera disciplin och sina impulser, kommer betydligt längre i det samhället vi har idag. 

Denna typ av beteende härstammar ofta från barndomen. Kanske så tidigt som de första levnadsåren då barnet fick för mycket mat eller sötsaker. Men det kan egentligen starta när som helst under barndomen. Puberteten exempelvis.

Man får ett matberoende som är svårare att hantera.

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Palle) skrev 2024-11-27 21:46:02 följande:
    Det är inget komplext problem, man äter helt enkelt för mycket skit.
    Vilket är sant om man ska hårddra det. Det kan ingen säga emot.
    Men, det finns nog oftast andra orsaker som ligger bakom överätandet.
  • Anonym (Kotte)

Vad jag tycker är jätteviktigt i sammanhanget är att bra mat inte är dyr. Tvärtom är bra mat som rotfrukter, kål och bönor jättebilligt. Och vatten är väldigt mycket billigare än läsk. 

Det handlar inte om pengar utan om kunskap och kultur. 

Sen finns också gruppen överviktiga med psykisk ohälsa eller psykiska funktionsnedsättningar. Människor som kanske hade hittat andra sätt att tackla sina problem om det inte funnits så stor tillgång på onyttig mat (som ju är ett effektivt sätt att tillfälligt dämpa oro). 

• TvillingmammaVästgöte

Jag fick hyfsat bra mat hemma, men inte jättebra, eftersom min mamma arbetade och inte hade lika mycket tid som mina vänners mammor. De var antingen hemmafruar, eller jobbade halvtid som tex tandsköterska eller också var de lärare. Åtminstone på den tiden ,sjuttio och åttiotalet ,hade lärarna korta dagar på skolan och lärarmammorna var alltid hemma på eftermiddagarna, hade mer ledigt och mer tid för barnen. 

Hemma hos oss var det alltid stressigt, pappa hade ett stressigt yrke med många tjänsteresor och mamma orkade inte med allt hemma plus sitt heltidsjobb. Pengar var det ingen brist på. 

Jag var mycket hemma hos mina kompisar och pratade med deras mammor, nästan mer än med min egen. Det var inte dåliga matvanor jag fick med mig hemifrån, det var stress, dåliga vanor med för mycket stress. 

Vad gäller vikten har jag haft problem hela livet. Jag har kommit fram till att det beror på stress. Just nu går jag hos en samtalskontakt på företagshälsovården plus att jag går på gudstjänst minst en gång i veckan. Nu lyckas jag äntligen  få ner stressen och märker då att mitt matsug och sockersug helt försvinner . Äter bättre  på grund av det och går ner i vikt. Jag går på träning i liten grupp också och mäter en gång i veckan och jag har tack vare bra mat och träning lyckats gå ner i fettmassan samtidigt som jag har byggt mer muskelmassa.

Jag tror den ökade övervikten i samhället till stor del beror på stress, som ökar aptiten på socker. Men växer man upp med väldigt dåliga matvanor och inte rör på sig, då kan man säkert också bli överviktig, även utan stressproblem.

• Anonym (Nix)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 07:04:10 följande:

Jag fick hyfsat bra mat hemma, men inte jättebra, eftersom min mamma arbetade och inte hade lika mycket tid som mina vänners mammor. De var antingen hemmafruar, eller jobbade halvtid som tex tandsköterska eller också var de lärare. Åtminstone på den tiden ,sjuttio och åttiotalet ,hade lärarna korta dagar på skolan och lärarmammorna var alltid hemma på eftermiddagarna, hade mer ledigt och mer tid för barnen. 

Hemma hos oss var det alltid stressigt, pappa hade ett stressigt yrke med många tjänsteresor och mamma orkade inte med allt hemma plus sitt heltidsjobb. Pengar var det ingen brist på. 

Jag var mycket hemma hos mina kompisar och pratade med deras mammor, nästan mer än med min egen. Det var inte dåliga matvanor jag fick med mig hemifrån, det var stress, dåliga vanor med för mycket stress. 

Vad gäller vikten har jag haft problem hela livet. Jag har kommit fram till att det beror på stress. Just nu går jag hos en samtalskontakt på företagshälsovården plus att jag går på gudstjänst minst en gång i veckan. Nu lyckas jag äntligen  få ner stressen och märker då att mitt matsug och sockersug helt försvinner . Äter bättre  på grund av det och går ner i vikt. Jag går på träning i liten grupp också och mäter en gång i veckan och jag har tack vare bra mat och träning lyckats gå ner i fettmassan samtidigt som jag har byggt mer muskelmassa.

Jag tror den ökade övervikten i samhället till stor del beror på stress, som ökar aptiten på socker. Men växer man upp med väldigt dåliga matvanor och inte rör på sig, då kan man säkert också bli överviktig, även utan stressproblem.

Stress må vara en utlösande faktor i stunden. Det största problemet är dock tillgången till dålig mat.

Man hade radikalt kunta förbättra folkhälsan bara genom att
    1) Förbjuda sockerläsk och dylika drycker.
    2) Förbjuda över 10% socker i vanliga matvaror. (Varor med över denna mängd ska säljas som kakor och dylikt  i specifika delar längst in i butiken)
    3) Skatt på socker vilket höjer priset på dessa matvaror och därmed ökar intresset för producenterna att hålla nere nivåerna. Minskar dessutom efterfrågan.
Svar på tråden Övervikt ett socioekonomiskt problem?