• Anonym (TS)

Min man prioriterar sin mamma

Är det normalt att ens man prioriterar sin mamma framför sin partner och barn? 

Min man är alltid mer mån om Att hans mamma har det bra än att se till att jag och våra barn har det bra. Han kan spendera hutlösa summor på sin mor. Detta leder till att pengarna då är slut och jag får betala för kläder, skor, leksaker, bilbarnstolar och liknande. Även löpande mat får jag stå för då han saknar pengar, för att han måste betala för hans mammas bostad så hon kan bo kvar. Men det är även om hans mamma uttrycker en önskan om något så kan han åka iväg direkt och handla detta för 12 tusen. Samtidigt så kan han inte lägga ut grejer till barnen? 

Är han knäpp på något sätt? Helt ärligt, om huset skulle börja brinna och han fick välja mellan mig och hans mamma vem han skulle rädda så skulle han välja sin mamma. 

• Svar på tråden Min man prioriterar sin mamma
  • Anonym (Malin)

Är hon mån om att ha insyn i allt i ert liv? Kan vara att de inte klippt navelsträngen helt. Hon kanske kör känslomässig utpressning och spelar på hans skuldkänslor. Ibland blir mammor svartsjuka när sonen träffar en kvinna och de vill vara den enda kvinnan i sonens liv. Kan det vara så?

• Anonym (Ehh)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-06 19:47:05 följande:
    Min man prioriterar sin mamma

Är det normalt att ens man prioriterar sin mamma framför sin partner och barn? 

Min man är alltid mer mån om Att hans mamma har det bra än att se till att jag och våra barn har det bra. Han kan spendera hutlösa summor på sin mor. Detta leder till att pengarna då är slut och jag får betala för kläder, skor, leksaker, bilbarnstolar och liknande. Även löpande mat får jag stå för då han saknar pengar, för att han måste betala för hans mammas bostad så hon kan bo kvar. Men det är även om hans mamma uttrycker en önskan om något så kan han åka iväg direkt och handla detta för 12 tusen. Samtidigt så kan han inte lägga ut grejer till barnen? 

Är han knäpp på något sätt? Helt ärligt, om huset skulle börja brinna och han fick välja mellan mig och hans mamma vem han skulle rädda så skulle han välja sin mamma. 

Jag hade också valt att rädda min mamma före en partner. Hade inte ens varit ett svårt val. Det är min MAMMA. En partner är nån som har kommit in i ens liv senare och kan även när som helst vara otrogen eller lämna en.
  • Aliona

I många andra kulturer, faktiskt de flesta, så håller man sin mamma högt och tar hand om henne så långe hon finns. Det är ett sätt att visa tacksamhet för allt mamman gör när hon föder och tar hand om oss som barn. Så din fråga om det är normalt - ja, i stora delar av världen är det det, utom just i Sverige där barnen ska frigöra sig, lämna hemmet så fort de kan och sen hålla en armlängs avstånd. Jag förstod nu att din man är helsvensk, men du får väl försöka acceptera att han har en så nära och kärleksfull relation till sin mamma. Hon kommer inte att finnas för alltid, och när hon går bort kan han känna att han gjortde all medan hon var i livet. Att försöka ändra på honom tror jag bara kommer att leda till bråk och bitterhet, och han kommer med säkerhet inte bli mer tillgiven till dig om du tvingar bort honom från sin mamma. 

Det sagt så är det inte ok att han inte tar sitt ekonomiska ansvar hemma. Självklart måste han bekosta hälften av barnens, och era, behov först, sen kan han använda resten av pengarna till vad han vill. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Ehh) skrev 2024-12-07 08:19:37 följande:
    Jag hade också valt att rädda min mamma före en partner. Hade inte ens varit ett svårt val. Det är min MAMMA. En partner är nån som har kommit in i ens liv senare och kan även när som helst vara otrogen eller lämna en.
    Jag är mamma till hans barn. Hans mamma är 81. Man gör en väldigt konstig prioritering då. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-07 06:53:20 följande:
    Ha separat ekonomi!
    Det är ju det vi har.., så han använder sina pengar på sin mamma och jag får använda mina pengar på nya skor till barnen? 
  • Aliona
    Anonym (TS) skrev 2024-12-07 08:49:14 följande:
    Jag är mamma till hans barn. Hans mamma är 81. Man gör en väldigt konstig prioritering då. 
    Skulle du själv utan att tveka rädda din man och låta din mamma brinna inne? Jag tycker att det konstiga är att man ens i tanken kan höra det valet. Och att tycka att man själv ska vara mer värd än någon annan. 
  • Anonym (Why)

Varför är det så många kvinnor som känner sig bortprioriterade av mammor och bonusbarn?

• Anonym (B)
    Anonym (Ehh) skrev 2024-12-07 08:19:37 följande:
    Det handlar också om att välja bort sina barn.
  • Aliona
    Anonym (TS) skrev 2024-12-07 08:51:00 följande:
    Det är ju det vi har.., så han använder sina pengar på sin mamma och jag får använda mina pengar på nya skor till barnen? 
    Det ska du naturligtvis inte acceptera. Vad säger han när ni pratar om det? Hur rättfärdigar han att inte betala för sina barn? 
  • Anonym (barnet)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-07 08:49:14 följande:
    Men han tänker väl att hon inte kommer att finnas kvar så länge till, givetvis?

Jag subventionerar också min gamla mamma lite ibland men eftersom jag och min partner har "fickpengar" ut från det gemensamma så lägger jag ju mina pengar på det så inte han blir påverkad.

Några 12000 kr per månad kan det dock givetvis inte handla om, det låter helt orimligt. Är man gammal måste man vara beredd på att flytta om man inte har ekonomi till att bo kvar.
Svar på tråden Min man prioriterar sin mamma