• Anonym (TS)

Min man prioriterar sin mamma

Är det normalt att ens man prioriterar sin mamma framför sin partner och barn? 

Min man är alltid mer mån om Att hans mamma har det bra än att se till att jag och våra barn har det bra. Han kan spendera hutlösa summor på sin mor. Detta leder till att pengarna då är slut och jag får betala för kläder, skor, leksaker, bilbarnstolar och liknande. Även löpande mat får jag stå för då han saknar pengar, för att han måste betala för hans mammas bostad så hon kan bo kvar. Men det är även om hans mamma uttrycker en önskan om något så kan han åka iväg direkt och handla detta för 12 tusen. Samtidigt så kan han inte lägga ut grejer till barnen? 

Är han knäpp på något sätt? Helt ärligt, om huset skulle börja brinna och han fick välja mellan mig och hans mamma vem han skulle rädda så skulle han välja sin mamma. 

• Svar på tråden Min man prioriterar sin mamma
  • Anonym (TS)
    Aliona skrev 2024-12-07 09:06:41 följande:
    Det ska du naturligtvis inte acceptera. Vad säger han när ni pratar om det? Hur rättfärdigar han att inte betala för sina barn? 
    Att han inte har råd. 
  • Anonym (Jag)

Ts, ni behöver skilja er. Jag menar inte gå isär på en gång, men åtminstone skilja er, för just nu blir det du som måste försörja er och det är helt fel. Så länge ni är gifta har du också den skyldigheten. För att det ska bli någon praktiskt skillnad skulle jag dock rekommendera att också flytta isär, för räkningarna måste ju fortfarande betalas. Men man måste ju inte göra slut för det.

• Aliona
    Anonym (TS) skrev 2024-12-07 09:32:46 följande:
    Att han inte har råd. 

Han har inte råd att köpa vinterskor till sina barn?!? Hur tycker han att ni ska göra då? Ska barnen gå i sommarskor? Eller tycker han att det är rättvist att du betalar? 

Tjänar han mindre än dig? Eller betalar han mer? Har han skulder? Eller är det bara att han ger pengarna till sin mamma? 

Ett sätt att komma ur situationen är att ha ett gemensamt konto för era gemensamma kostnader, inklusive för barnen. Gör en ordentlig budget, öppna ett separat hushållskonto och sen sätter ni in hälften var där varje månad. Köper du kläder till barnen så använder du hushållspengarna. Sen kan han använda alla resterande till sin mamma om han vill, då det inte går ut över hans barn. 

• Dexter dot com
    Anonym (TS) skrev 2024-12-07 09:32:46 följande:
    Att han inte har råd. 
    Se då till att ha en stående överföring till ditt konto så fort han får lön så han inte hinner bränna pengarna på annat. Vägrar han så skulle jag separera omgående!
  • Xenia

Här läser man om den ena omöjliga maken/sambon efter den andra. Men din gör ju inte ens det mest grundläggande: försörjer sina barn.

Det vore bättre för dig om du skilde dig och begärde vårdnaden. Då skulle han åtminstone tvingas betala underhåll (eller du skulle få bidagsförskott från FK). Du skulle inte heller behöva försörja honom (och indirekt hans mamma).

Vad ser du hos den mannen? Jag tycker inte ens han är en riktig man, en sådan försörjer sina barn och låter inte mamman stå för alla kostnader. Varför finner du dig i detta?

Som någon annan föreslog, kräv att ni ett ni har ett hushållskonto som bägge betalar till och därifrån tas alla gemenamma utgifter och alla utgifter för barnen. Och han får förstås inte tömma det för att ge till sin mor. Går han inte med på det, ut med honom. Han kan flytta tillbaka till sin mor, mentalt har han aldrig flyttat därifrån.

Hur länge har du funnit dig i detta och varför?

En alternativ väg är att kräva parterapi. Jag är säker på att även terapeutn skulle finna det rimligt att han betalar för sina barn och att inte du ska försörja både barnen och honom. Går han inte med på det, adjöss med honom.

• Anonym (Ui)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-07 08:51:00 följande:
    Det är ju det vi har.., så han använder sina pengar på sin mamma och jag får använda mina pengar på nya skor till barnen? 
    Har man separat ekonomi så delar man 50/50 på boendekostnad, mat, försäkringar, allt till barnen och annat gemensamt.
  • Jårdi

Många skriver att du ska kräva att han för över pengar och att du ska ?se till? att de inte försvinner på annat osv. Problemet är ju att han ändå inte gör som du vill och du kan ju inte Tvinga dig in på hans bankkonto. Och helt ärligt vem orkar tvinga vuxna människor att betala för sig? 

ett alternativ är att bli särbo, om du vill vara kvar i relationen. Då får han sköta sitt eget hushåll och räkningar. Separera din ekonomi från hans. betalar han inget för barnen kan du ska begära underhåll.  

• Aliona
    Jårdi skrev 2024-12-08 12:39:47 följande:

Många skriver att du ska kräva att han för över pengar och att du ska ?se till? att de inte försvinner på annat osv. Problemet är ju att han ändå inte gör som du vill och du kan ju inte Tvinga dig in på hans bankkonto. Och helt ärligt vem orkar tvinga vuxna människor att betala för sig? 

ett alternativ är att bli särbo, om du vill vara kvar i relationen. Då får han sköta sitt eget hushåll och räkningar. Separera din ekonomi från hans. betalar han inget för barnen kan du ska begära underhåll.  

Bor barnen växelvis så får hon inget underhåll, och han kan ändå strunta i att köpa kläder till dem, så det kommer inte att lösa något. 
  • Hermis123

Hur ser eran ekonomi fördelning hemma ?
    hur delar ni hyra, el, mat? Betalar du för allt ?

• Anonym (E)
    Aliona skrev 2024-12-07 08:21:32 följande:

I många andra kulturer, faktiskt de flesta, så håller man sin mamma högt och tar hand om henne så långe hon finns. Det är ett sätt att visa tacksamhet för allt mamman gör när hon föder och tar hand om oss som barn. Så din fråga om det är normalt - ja, i stora delar av världen är det det, utom just i Sverige där barnen ska frigöra sig, lämna hemmet så fort de kan och sen hålla en armlängs avstånd. Jag förstod nu att din man är helsvensk, men du får väl försöka acceptera att han har en så nära och kärleksfull relation till sin mamma. Hon kommer inte att finnas för alltid, och när hon går bort kan han känna att han gjortde all medan hon var i livet. Att försöka ändra på honom tror jag bara kommer att leda till bråk och bitterhet, och han kommer med säkerhet inte bli mer tillgiven till dig om du tvingar bort honom från sin mamma. 

Det sagt så är det inte ok att han inte tar sitt ekonomiska ansvar hemma. Självklart måste han bekosta hälften av barnens, och era, behov först, sen kan han använda resten av pengarna till vad han vill. 

Nej, i Sverige anser man inte att barnen har någon skuld till mamman för att hon valde att skaffa barn. 

Jag håller inte räkningen på allt jag gör för min son eftersom det är så självklart för mig. Han har absolut ingen skuld till mig. 

Den dagen han flyttar hemifrån hoppas jag att besöker mig för att han vill och inte av skuldkänslor. 

Kärlek är något man ger inte något man har rätt till. 

Fast du ville väl bara ta tillfället i akt att vädra tjatiga fördomar om svenskar. 

Jag har bott i länder där familjen går före allt och jag är inte imponerad. Det är jättemysigt tills du gör något som familjen inte gillar, till exempel älskar en person som familjen inte accepterar.

Då är det slut på den fantastiska familjesammanhållningen och i värsta fall åker du ut på gatan. Kärleken är alltså villkorad. 

Svar på tråden Min man prioriterar sin mamma