Aliona skrev 2024-12-07 08:21:32 följande:
I många andra kulturer, faktiskt de flesta, så håller man sin mamma högt och tar hand om henne så långe hon finns. Det är ett sätt att visa tacksamhet för allt mamman gör när hon föder och tar hand om oss som barn. Så din fråga om det är normalt - ja, i stora delar av världen är det det, utom just i Sverige där barnen ska frigöra sig, lämna hemmet så fort de kan och sen hålla en armlängs avstånd. Jag förstod nu att din man är helsvensk, men du får väl försöka acceptera att han har en så nära och kärleksfull relation till sin mamma. Hon kommer inte att finnas för alltid, och när hon går bort kan han känna att han gjortde all medan hon var i livet. Att försöka ändra på honom tror jag bara kommer att leda till bråk och bitterhet, och han kommer med säkerhet inte bli mer tillgiven till dig om du tvingar bort honom från sin mamma.
Det sagt så är det inte ok att han inte tar sitt ekonomiska ansvar hemma. Självklart måste han bekosta hälften av barnens, och era, behov först, sen kan han använda resten av pengarna till vad han vill.
Nej, i Sverige anser man inte att barnen har någon skuld till mamman för att hon valde att skaffa barn.
Jag håller inte räkningen på allt jag gör för min son eftersom det är så självklart för mig. Han har absolut ingen skuld till mig.
Den dagen han flyttar hemifrån hoppas jag att besöker mig för att han vill och inte av skuldkänslor.
Kärlek är något man ger inte något man har rätt till.
Fast du ville väl bara ta tillfället i akt att vädra tjatiga fördomar om svenskar.
Jag har bott i länder där familjen går före allt och jag är inte imponerad. Det är jättemysigt tills du gör något som familjen inte gillar, till exempel älskar en person som familjen inte accepterar.
Då är det slut på den fantastiska familjesammanhållningen och i värsta fall åker du ut på gatan. Kärleken är alltså villkorad.