• Jemp

Tvingas gå om förskoleklass

Det låter underligt ja. Var menar de att det brister?
    Varför är ditt fokus att bli förbannad istället för att stötta upp?
    Hur vet barnet redan detta?

• Jemp
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-08 22:21:14 följande:
    Varför är det ett problem att ett barn tex inte gillar höga ljud? Inget av hans grejer är något som är skäl till att gå om.
    Nja, det finns såklart ingen rim och reson i att ett barn ska gå om för att hen inte vill leka med de andra barnen. Har du/ni haft möte med specialpedagog och lärare än? Det ligger ju såklart mer bakom detta.

Förskoleklassen har inga rena kunskapskrav utan fokus handlar just på hur man beter sig i skolan. Det är alltså troligare att det handlar just om beteende än att inte kunna läsa. 

Vilka anpassningar görs nu för att kvarvarande termin ska bli bra för barnet?

I mina barns skola (och jag tror det är standard) ägnas höstterminen i förskoleklass mycket åt att kartlägga hur barnen ligger till, och där är det vanligt med stora variationer. Har du fått någon återkoppling hur han ligger till kunskapsmässigt? Intelligenta barn och barn som kan mycket kan ju behöva utmanas så de också får lära sig saker, annars ägnas tiden lätt åt annat, typ rastlöshet. 
  • Jemp
    Anonym (Ninni) skrev 2024-12-10 17:56:44 följande:

Jag tycker snarare som att det låter som att skolan inte förstår vad de ser. Det TS beskriver är ett begåvat barn med npf som enligt svensk lag har rätt till anpassningar för att kunna gå i skolan. 

Att ha misstänkt npf är inte ett skäl att skjuta upp skolstarten. Det är ett skäl att sätta in extraresurser. Nästa år kommer TS barn eventuellt ha hunnit lära sig läsa. Hur i hela fridens namn tänker de sig hantera det - en uttråkad liten kille med låg impulskontroll och byxorna fulla med myror. 

Det troliga är ju att skolan ser andra svårigheter. Med ts inställning kommer hon dock inte få veta det utan istället starta krig.

Självklart behöver skolan motivera varför de vill han ska gå om, hur stöttar under tiden och hur ts kan stötta hemma. Dialog krävs, inte tid. 
Svar på tråden Tvingas gå om förskoleklass