• Anonym (Arg)

Tvingas gå om förskoleklass

Jag är så förbannad att jag knappt kan skriva det här. Skolan har precis meddelat att de vill att mitt barn ska gå om förskoleklass. Ursäkta, men vem tror de att de är?! Det är BARA första terminen, och de har redan dömt honom som ?inte redo? för första klass. Hur kan de ens våga ta ett sådant beslut så här tidigt?! De säger att det handlar om koncentration och sociala färdigheter. Alltså, har de ens träffat en 6-åring förut? Är det inte meningen att barn ska få vara barn? Alla utvecklas olika snabbt, men det betyder inte att han inte klarar första klass! Det är flera månader kvar på läsåret, varför ger de honom inte en chans istället för att dra undan mattan för honom redan nu? Och det här snacket om att det är ?för hans bästa? gör mig galen. Nej, det är för deras bekvämlighet! Det är enklare för dem att peta bort ett barn som kräver lite mer tålamod än att faktiskt göra sitt jobb och stötta honom. Men vet ni vad? Jag tänker inte låta dem trycka ner honom så här.Hur tror de att det här kommer påverka honom? Ska han behöva stå där och se sina vänner gå vidare medan han ?blir kvar?? Det är inte bara förnedrande, det är rent ut sagt skadligt! Han har redan börjat fråga varför han inte får följa med sina kompisar. Vad ska jag säga till honom? Ska jag behöva förklara att hans egen skola inte tror på honom?!Jag tänker inte acceptera det här, inte för en sekund. Har någon av er varit i samma situation? Hur överklagar man? Hur får man skolan att fatta att de INTE har rätt att göra så här mot mitt barn? Jag kommer slåss med näbbar och klor för honom. Det här är inte över, det kan jag lova!

• Svar på tråden Tvingas gå om förskoleklass
  • mammatill6

Saknar ord. De arbetar med barn och ser situationen utifrån barnets förutsättningar utan att ha mammakänslor inkopplade. Tacka för att de ser till barnets bästa. Vad tänker du göra om du tvingar skolan att låta han flytta upp och han faktiskt inte klarar det?  

Många barn har gått om en klass utan speciella men. 

• Anonym (Ninni)

Vad säger BVC om hans utveckling? Du kan också koppla in skolsköterskan och/eller kuratorn. Passa på att fråga om de ser anledning att utreda eventuell funktionsnedsättning. Mitt barn utreds nu för adhd och är känslomässigt sen. 

• Anonym (TS är inne på fel spår)

Trycka ner? TS tänker inte acceptera detta? Pedagoger med utbildning har ju noterat hans problem och vill att han kommer till rätta med dem; när han blivit ett år äldre har han kommit i kapp med det sociala och har lättare att koncentrera sig. TS måste ju lita på den bedömning som gjorts, den är självklart för barnets bästa. TS, hjälper du honom hemma med läsning, kan han läsa för övrigt? När man läser övar man upp koncentrationsförmågan. Det sociala, klarar han att leka med andra, förstår han turtagning? Det finns mycket som TS kan träna med honom i stället för att lägga energi på att streta emot.

• Spucks

Jag kan förstå att du är förbannad. Det har gått mindre än en termin, det är ett halvt år kvar tills skolåret är slut - mycket kan hända under ett halvt år. Och om det är så tydligt redan nu att barnet inte kommer att vara redo, då får man väl undra varför ingenting har märkts innan. Om ett barn inte är redo för skolan är det väl bättre för barnet att få stanna ett år till på förskolan, istället för att bli tvungen att gå till skolan och misslyckas.

• Meddelande borttaget
  • Jemp

Det låter underligt ja. Var menar de att det brister?
    Varför är ditt fokus att bli förbannad istället för att stötta upp?
    Hur vet barnet redan detta?

• Anonym (E)

Menar du att de inte har tagit upp problemen med dig tidigare? 
    Det är märkligt i så fall eller är det så att du inte har velat lyssna?
    Det borde ju finnas någon form av plan för att ge honom det stöd han behöver. De kan ju inte bara konstatera att det finns problem utan att komma med förslag på lösningar. Har de gjort det? 

• Anders1970

Hej Arg,

Jag förstår det du skriver och känner, sympati.

Men... Ju tidigare ert barn kan få extra stöd, ju bättre är det.

Är du osäker, låt BUP göra en utredning. Detta så ni får stöd och trygghet i resultatet.

Ni behöver acceptera att barnet har speciella behov och att det är nedärvt från er föräldrar. Skolan brukar sällan ha fel.

I denna processen (som varar livet ut) är det klokt att du och den andre förälder utreder er båda.

Slutligen förstår jag det jobbiga du skriver. 

• Aliona

Jag håller med om att det är underligt att ett beslut så här tidigt. Är det verkligen redan beslutat, eller har de kommunicerat att dey kan komma att bli så? Jag tänker att om de meddelar i maj så hade man kunnat reagera på att de inte tagit upp det tidigare, 

Däremot är det ju klart i barnets intresse att gå om ifall han inte är redo för skolan än. Tusen gånger bättre att han får en chans att mogna i egen takt, och vara barn, som du säger, än att pressa honom upp i skolan mot frustration och misslyckande. 

Förstår att du vill slåss för ditt barn, det är en föräldrainstinkt. Men istället för att bara bli arg och se det kortsiktiga att han inte får gå med sina kompisar så ta ett djupt andetag, begär ett möte med skolan, lyssna det bästa du kan på vad de säger. Lyssna också på skolsköterska eller vem som nu varit i kontakt med honom. Ta in alla bedömningar de har gjort. Läs, begrunda ordentligt, och försök tänka på vad som är det bästa för ditt barn i längden - att få gå vidare i skolan och mötas av högre krav, eller att få ett år till på sig att mogna. 

• Hjelm

Det är inte alls för tidigt att ta ett sånt beslut nu, när höstterminen strax är över. Det tar tid att administrera inför skolstart - tror ni verkligen att man kan vänta ända till slutet på vårterminen med att bestämma vilka som börjar ettan eller inte?

Det är bara bra att de observerar detta i tid och ger din son så bra förutsättningar som möjligt för en lyckad skoltid. Är han inte redo för första klass - vilket utbildade pedagoger är bättre på att avgöra än en förälder - kommer han att må bättre av ett extra år i förskoleklass.

Däremot är det väldigt konstigt om du inte fått någon antydan om sen utveckling eller så tidigare - om han nu gick i förskola alls innan förskoleklass, det vill säga.

Svar på tråden Tvingas gå om förskoleklass