• Anonym (Arg)

Tvingas gå om förskoleklass

Jag är så förbannad att jag knappt kan skriva det här. Skolan har precis meddelat att de vill att mitt barn ska gå om förskoleklass. Ursäkta, men vem tror de att de är?! Det är BARA första terminen, och de har redan dömt honom som ?inte redo? för första klass. Hur kan de ens våga ta ett sådant beslut så här tidigt?! De säger att det handlar om koncentration och sociala färdigheter. Alltså, har de ens träffat en 6-åring förut? Är det inte meningen att barn ska få vara barn? Alla utvecklas olika snabbt, men det betyder inte att han inte klarar första klass! Det är flera månader kvar på läsåret, varför ger de honom inte en chans istället för att dra undan mattan för honom redan nu? Och det här snacket om att det är ?för hans bästa? gör mig galen. Nej, det är för deras bekvämlighet! Det är enklare för dem att peta bort ett barn som kräver lite mer tålamod än att faktiskt göra sitt jobb och stötta honom. Men vet ni vad? Jag tänker inte låta dem trycka ner honom så här.Hur tror de att det här kommer påverka honom? Ska han behöva stå där och se sina vänner gå vidare medan han ?blir kvar?? Det är inte bara förnedrande, det är rent ut sagt skadligt! Han har redan börjat fråga varför han inte får följa med sina kompisar. Vad ska jag säga till honom? Ska jag behöva förklara att hans egen skola inte tror på honom?!Jag tänker inte acceptera det här, inte för en sekund. Har någon av er varit i samma situation? Hur överklagar man? Hur får man skolan att fatta att de INTE har rätt att göra så här mot mitt barn? Jag kommer slåss med näbbar och klor för honom. Det här är inte över, det kan jag lova!

• Svar på tråden Tvingas gå om förskoleklass
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Mhm) skrev 2024-12-09 12:32:39 följande:
    Fast bumm hanterar ju fysiska besvär, inte npf. Kontakta bup istället, det är de som ska göra sådana utredningar.

Vad är skillnaden mellan BUP och BUM? | Ensam vårdnad
    Bumm utreder också, kanske inte alla, men den hos oss gör det. Bup här utreder autism, inte adhd.
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Tacksam) skrev 2024-12-09 10:06:40 följande:

Du ska ju bara tacksam att skolan ser och tar på allvar att det är något avvikande som gör att din son behöver lite mer tid. Såg att förskolan hade observerat det tidigare också. Så se till att få en utredning för att han ska få en så bra skolgång som tidigare. Du skriver att han är intelligent och det kan han ju absolut vara men det är också viktigt att fungera på alla andra bitar för framtiden. så ta tacksamt emot hjälp Och ta det inte som en förolämpning.

Om orsaken till pojkens beteende inte är ordentligt utredd finns risk att senare skolstart istället förstör för honom. Att vara smart och lära sig snabbt men samtidigt lätt bli uttråkad är en kombination som skapar ett rastlöst, understimulerat och i förlängningen olyckligt barn. 

Som du skriver behöver han hjälp, men det ska vara rätt hjälp. 

Jag tolkar TS som att pojken ligger i framkant intelligensmässigt. Min erfarenhet är att även om han går med sina jämnåriga innebär det en överhängande risk för uttråkning och därmed störande beteende. Att då låta honom vänta ett år till skulle kunna bli riktigt dåligt - förutsatt att mina antaganden om pojken stämmer alltså. 

• Anonym (H)
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-08 21:35:17 följande:
    Han utreddes i förskolan och då sa de att han inte har npf, men jag har sagt att jag vill ha en ny utredning, men får bara svar att det är långa köer och att de inte ser något som tyder på det.
    Vem är det som inte ser tecken på npf? Lärarna, som samtidigt beskriver hur han har myror i brallan men är koncentrerad när han gör något intressant, är känslig för ljud och hellre leker ensam om de andra barnen gör något tråkigt?

Jag säger inte att han säkert har npf, men nog tusan visar han tydliga tecken på det!
  • Anonym (Privat)

Ja, det är rätt vanligt att man vänder sig till privata företag för att slippa väntetider och för att själv äga utredningen (dvs välja vilka som får ta del av den).för en hel NPF-utredning gissar jag att det ligger på ca 30.000 och vissa erbjuder basutredning för kanske drygt 10.000. Men kolla upp det själv för det kan säkert skilja sig mycket.

Anonym (Arg) skrev 2024-12-08 22:24:31 följande:
    Bumm.
    Kostar privat vård för barn? Det visste jag inte.
  • Anonym (Pappa till tre barn)

Är det inte meningen att barn ska få vara barn?

Tyvärr är detta en vanlig inställning idag. Och den leder ofta till en överdriven gränslöshet mot barnet som gör det svårt för dem att fungera bra i många sammanhang.

Barn behöver lära sig att i vissa sammanhang ska man sitta still, vara tyst,  lyssna eller göra som vuxna säger. Ibland alla sakerna samtidigt. Det betyder inte att barnen ska göra det hela tiden men de behöver kunna göra detta på begäran. Och det är lång träning som krävs för det. Det är bra att börja redan vid det första levnadsåret.

Barn som klarar av detta vid fyra års ålder har mycket större sannolikhet att få bra skolresultat.

• Anonym (Calle)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-10 00:02:55 följande:

Barn behöver lära sig att i vissa sammanhang ska man sitta still, vara tyst,  lyssna eller göra som vuxna säger. Ibland alla sakerna samtidigt. Det betyder inte att barnen ska göra det hela tiden men de behöver kunna göra detta på begäran. Och det är lång träning som krävs för det. Det är bra att börja redan vid det första levnadsåret.

Hur börjar du träna spädbarn på att vara tysta och stilla?
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-10 00:02:55 följande:

Är det inte meningen att barn ska få vara barn?

Tyvärr är detta en vanlig inställning idag. Och den leder ofta till en överdriven gränslöshet mot barnet som gör det svårt för dem att fungera bra i många sammanhang.

Barn som klarar av detta vid fyra års ålder har mycket större sannolikhet att få bra skolresultat.

Och TS barn har gått i förskola och har fått träning i det, precis som de andra barnen, men klarar det ändå inte. Öva behöver han fortfarande göra, men det verkar orimligt att begära att han ska klara lika mycket. Det är inte konstigare än att en dyslektiker behöver mer träning för att lära sig läsa eller ett barn med cp kan ha svårt att gå. 

Hade pojken varit hemma och sen börjat förskoleklass direkt hade ditt resonemang varit rimligt, men så är det ju inte. 

• Mickezzz

Med det du skriver förstår jag att han har det svårt.
    Du trycker ner en hel yrkeskår för att du tror du vet bättre.
    Hjälp ditt barn att komma ikapp istället för oftast Är det hemifrån hjälpen behövs extra om man halkar efter.

Har själv varit där också och man får sitta som förälder på kvällar helger lov mm för att hjälpa sina barn att knäcka koden i skolarbetet liksom.

Aroganta och arga föräldrar tjänar ingen på använd energin till att hjälp barnet i stället.

• Anonym (Arg)
    Mickezzz skrev 2024-12-10 08:20:22 följande:

Med det du skriver förstår jag att han har det svårt.
    Du trycker ner en hel yrkeskår för att du tror du vet bättre.
    Hjälp ditt barn att komma ikapp istället för oftast Är det hemifrån hjälpen behövs extra om man halkar efter.

Har själv varit där också och man får sitta som förälder på kvällar helger lov mm för att hjälpa sina barn att knäcka koden i skolarbetet liksom.

Aroganta och arga föräldrar tjänar ingen på använd energin till att hjälp barnet i stället.

I det här fallet vet jag bättre. Han behöver inte "komma ikapp", han är inte efter.
Svar på tråden Tvingas gå om förskoleklass