• Anonym (Hepp)

Oattraktivt med min partners övervikt

Min partner har på kort tid sen vi träffades gått upp väldigt mycket i vikt. Han ser bra ut för övrigt men jag måste erkänna jag har svårt att vara attraherad av så pass mycket övervikt. Vi har sex och jag är ändå attraherad då han ser bra ut, med kläder på främst. Jag inser det låter elakt men jag tycker inte det är rätt att låta sig förfalla på det viset när man skaffat partner ganska nyligen. Vet inte riktigt hur man får bukt med detta. Vet att det finns en insikt om för stort matintag och försök till träning då och då. Jag har inget emot lite övervikt men detta är liksom över min gräns för vad jag finner attraktivt och såhär var det inte när vi träffades för drygt ett år sedan. 
    Är själv i ganska bra form och ser till att anpassa min kost och mitt liv så jag inte gör några större ohälsosamma kroppsliga förändringar. 
    Någon som varit i min sits och framgångsrikt påverkat sin partner till att bli mer hälsosam? Hur i så fall för att inte såra?

• Svar på tråden Oattraktivt med min partners övervikt
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Nk) skrev 2024-12-12 07:39:56 följande:

Låter ju som extremt typiska sambokilon. Ändå en liiite lättare sak att att ta upp på ett lite oskyldigt sätt. Kanske prata lite om att det har blivit väl många myskvällar med goda middagar och efterrätter och fikor. Du har kanske inte gått upp nått men prata om det som att ?Nu ska vi kanske börja äta bättre? 

Det är så pass vanligt och något man borde kunna skratta åt tillsammans om man tar det på rätt sätt. 

Vi har kunnat prata om det men inte på ett djupare plan. 
    Detta är inget jag skulle lämna för i dagsläget då jag ändå finner honom attraktiv men skulle det fortsätta spåra kommer jag vara tydlig med att jag inte vill ha lika mycket sex på grund av detta. 
    Några extra kg är helt okej men att på kort tid uppfylla vikt för fetma tycker jag är extremt oattraktivt och även oansvarigt för sin egen kropp. Att dessutom bry sig som singel för man vet man lättare träffar någon då men att släppa på det när man träffat någon är också väldigt mycket att ta för givet.
    Vi äter rätt bra tillsammans tycker jag och unnar oss såklart på helger men märker han har svårt med mängd. Kan lätt äta 3 x min portion om vi ställer fram något gott. 
    Men han är medveten om problemet och har nämnt det ibland så känns inte helt hopplöst.
    Får inte heller alls någon känsla av att han skulle må dåligt utan bara för mycket livsnjuteri i för stora mängder.

• Anonym (Kille)
    Anonym (Hepp) skrev 2024-12-12 10:12:09 följande:

Vi har kunnat prata om det men inte på ett djupare plan. 
    Detta är inget jag skulle lämna för i dagsläget då jag ändå finner honom attraktiv men skulle det fortsätta spåra kommer jag vara tydlig med att jag inte vill ha lika mycket sex på grund av detta. 
    Några extra kg är helt okej men att på kort tid uppfylla vikt för fetma tycker jag är extremt oattraktivt och även oansvarigt för sin egen kropp. Att dessutom bry sig som singel för man vet man lättare träffar någon då men att släppa på det när man träffat någon är också väldigt mycket att ta för givet.
    Vi äter rätt bra tillsammans tycker jag och unnar oss såklart på helger men märker han har svårt med mängd. Kan lätt äta 3 x min portion om vi ställer fram något gott. 
    Men han är medveten om problemet och har nämnt det ibland så känns inte helt hopplöst.
    Får inte heller alls någon känsla av att han skulle må dåligt utan bara för mycket livsnjuteri i för stora mängder.

Hur pass mycket kilon pratar vi om jämfört med längden? Är han bara mullig eller har det spårat nått så.in i helvete att han ser ut som en sackosäck i soffan? 
  • Anonym (Igenkänningsfaktor)

Jag har varit med två sådana män och det blir inte bättre vad man som partner än gör, även om de själva har insikt och verkligen vill. Motivationen måste komma inifrån dem själva, att de inser att de inte vill se ut så där, men också verkligen tar tag i det. Tyvärr kan du inte göra något för att skynda på den processen och det kan ta flera år.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Igenkänningsfaktor) skrev 2024-12-12 10:21:16 följande:

Jag har varit med två sådana män och det blir inte bättre vad man som partner än gör, även om de själva har insikt och verkligen vill. Motivationen måste komma inifrån dem själva, att de inser att de inte vill se ut så där, men också verkligen tar tag i det. Tyvärr kan du inte göra något för att skynda på den processen och det kan ta flera år.

Är väldigt bra byggd och mycket lång så det är bara mage, men den har växt till väldigt stor och är under 40 år gammal. Ser mer ut som så man ser på äldre män runt 50-60 år gamla. 
  • Anonym (Kri)
    Anonym (Hepp) skrev 2024-12-12 10:24:56 följande:
    Är väldigt bra byggd och mycket lång så det är bara mage, men den har växt till väldigt stor och är under 40 år gammal. Ser mer ut som så man ser på äldre män runt 50-60 år gamla. 
    Bukfett är det absolut värsta och mest fula, osmakliga område att lägga på sig vikt som man. Seriöst, hade vägrat ligga med en ölbuk, mår illa bara av den inre synen av en sådan. Fruktansvärt och väldigt ohälsosamt dessutom. 
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Kri) skrev 2024-12-12 10:31:30 följande:
    Bukfett är det absolut värsta och mest fula, osmakliga område att lägga på sig vikt som man. Seriöst, hade vägrat ligga med en ölbuk, mår illa bara av den inre synen av en sådan. Fruktansvärt och väldigt ohälsosamt dessutom. 
    Hur hade du mått om den du älskar hade sagt samma om dig? 
  • Anonym (Kri)
    Anonym (Kille) skrev 2024-12-12 11:03:38 följande:
    Hur hade du mått om den du älskar hade sagt samma om dig? 
    Det hade han aldrig gjort eftersom jag aldrig skulle nedlåta mig till att bli fet och särskilt inte om midjan. Jag bryr mig om min hälsa och tar ansvar för min kropp, såsom de flesta vuxna människor borde göra.
  • Anonym (Grankott)

Jag tror att du faktiskt måste vara så ärlig att fråga varför han slutat bry sig?  Han är medveten om sin vikt men skiter I det - varför? 

Han kan ju ändå inte tycka det är kul att inte kunna knäppa favoritskjortan eller att vissa plagg inte kan användas alls? 

Du får vara brutalt ärlig här , det är det enda som hjälper om du ska kunna få en diskussion om det. 

• Anonym (Man5)

Gäller samma regler om det är en tjej som gått upp i vikt? Att man ska vara brutalt ärlig?

• Anonym (J)
    Dexter dot com skrev 2024-12-12 06:11:08 följande:

Det finns tyvärr inget snällt sätt att säga att man inte är attraherad av sin partner. Föreslår du mer träning och sundare kost är risken stor att din partner inte förstår allvaret utan fortsätter med att gå upp i vikt. Var ärlig med risk att han blir sur men bättre det än att du lämnar om ett år pga bristande attraktion.

Håller med. Men hade man verkligen skrivit såhär i en tråd som hqde handlat om en tjej? 

Är tjej själv 

Svar på tråden Oattraktivt med min partners övervikt