• Anonym (46-årig kvinna)

Jag är helt golvad av känslor - kär på riktigt!

Jag är helt förvånad över mina känslor som jag känner just nu. För ca 1.5 vecka sedan skrev jag ett privat DM till en kille jag sett på Threads. Han hade liknande värderingar som mig gällande förhållande mm. Han la ut klipp där han spelade gitarr och sjöng (vilket han gör riktigt bra). Han såg dessutom bra ut. Han gillade mina bilder så jag misstänkte att han var lite intresserad. Jag kände att jösses, vilken man, han hade varit något att lära känna bättre. Jag tog mod till mig och skrev ett hyfsat långt dm. Han svarade, han ville gärna ha kontakt och vi skrev ganska intensivt under fyra dagars tid. Sedan bestämde vi träff och kärleken slog ner som en blixt från klar himmel, jag blev tokkär, han också! Jag trodde inte man kunde få känslor så snabbt men det har alltså hänt. Jag är sådär fånigt kär, tänker på honom hela tiden, jag är 46, han 49 och vi beter oss som fjortisar haha! Fler som blivit galet kära på "äldre dar"?  Jag ser fram emot fortsättningen med honom Solig

• Svar på tråden Jag är helt golvad av känslor - kär på riktigt!
  • Anonym (Lisa)

Jag var 59, med några månader kvar till 60 när samma underbara möte "drabbade" oss!

Man blir aldrig för gammal för kärlek.

• Anonym (CM)
    Anonym (märkligt.) skrev 2024-12-12 19:39:09 följande:

Kanske han eller hon baserar det på samma fakta som TS om att hon är "kär" i någon som hon bara mött med text? Skämtåsido, det handlar nog mer om logisk allmänmänsklig erfarenhet, givet hur många som blivit lurade av sina känslor. Känslor är av naturen irrationella och inte alltid de bästa att fatta beslut utefter. Därför är det bra med uppmaningar om att besinna sig och använda hjärnan istället för att hänfalla till romantiska fantasier.

Jo, jag vet att uppmaningar till att använda logik när man överväldigas av känslor kan sätta smolk i disneybägaren, men det kan rädda liv också.

Men TS gör naturligtvis som hon vill, precis som vi tycker som vi vill. Det är hon som får ta konsekvenserna av hennes agerande. Vi andra går vidare och ägnar inte henne mycket tankar mer än att när vi (dvs. befolkningen) läser i tidningarna om folk som blir lurade, och ibland misshandlade och mördade, pga av att de "följde sina känslor" då vi tänker: "Jaha, nu igen" och sen spelar vi bingolotto.

Detta är andra tråden jag läser där man ger uttryck för känslofientlighet. Ni ser känslor som farliga och opålitliga. Jag fråga mig VARFÖR?

Det är våra känslor som fört människan till vad den är idag. Det är känslan som varnar oss för faror belönar oss när vi gör rätt och det är känslorna straffar oss när vi gör fel samtidigt som de leder oss genom livets grynnor och skär.

Om man liknar en 45+ årings förälskelse med en 14årings så känner man inte livet.  

Genom livet blir våra känselspröt alltmer fininställda och precisa. En 14 åring b lir inte förälskad i ordets rätta mening, hen blir attraherad och intresserad, kanske kär på ett romantiskt plan.  En förälskelse mellan två känslomässigt mogna personer har ett helt annat djup och ruskar om hela personen och det har absolut ingenting med Disney att göra. 
  • Anonym (?)

Kär eller förälskad är ju lite olika saker kan jag tycka. Förälskelse blåser över rätt fort och kan övergå i inget eller kärlek.
    Jag är särbo sedan 10 år med en kvinna jag tycker om och har enorm respekt för som person,
    Känns som att hon från början har haft mer känslor än vad jag har. Kanske jag har mer investerat känslokapital sedan tidigare?
    Livrädd för att ä-ordet ska dyka upp, hon är helt rätt men att älska någon ligger nog bakom mig.

• Anonym (Soja)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-12 21:19:07 följande:
    Detta är andra tråden jag läser där man ger uttryck för känslofientlighet. Ni ser känslor som farliga och opålitliga. Jag fråga mig VARFÖR?

Det är våra känslor som fört människan till vad den är idag. Det är känslan som varnar oss för faror belönar oss när vi gör rätt och det är känslorna straffar oss när vi gör fel samtidigt som de leder oss genom livets grynnor och skär.

Om man liknar en 45+ årings förälskelse med en 14årings så känner man inte livet.  

Genom livet blir våra känselspröt alltmer fininställda och precisa. En 14 åring b lir inte förälskad i ordets rätta mening, hen blir attraherad och intresserad, kanske kär på ett romantiskt plan.  En förälskelse mellan två känslomässigt mogna personer har ett helt annat djup och ruskar om hela personen och det har absolut ingenting med Disney att göra. 
    Känslofientlighet? Känslor kan väl vara farliga och opålitliga? Eller tycker du att alla känslor vi känner är helt sunda hela tiden?? 

Till ts menar inte detta till dig. Är du nykär så njut av det.
  • Anonym (CM)
    Anonym (Soja) skrev 2024-12-13 07:22:08 följande:
    Känslofientlighet? Känslor kan väl vara farliga och opålitliga? Eller tycker du att alla känslor vi känner är helt sunda hela tiden?? 

Till ts menar inte detta till dig. Är du nykär så njut av det.
    Tycker du att det är OK att inte lita på sina känslor? 

Att inte lita på sina känslor tyder på dålig självkänsla inte på känslomässig mognad.  
  • Anonym (Soja)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-13 10:16:59 följande:
    Tycker du att det är OK att inte lita på sina känslor? 

Att inte lita på sina känslor tyder på dålig självkänsla inte på känslomässig mognad.  
    Jag håller inte med dig. Tvärtom. Att ibland gå emot det man känner för stunden kan tyda på sunt förnuft också. Handlar om mognad att inte impulsivt följa sina känslor till max hela tiden.
  • dacosta
    Anonym (Soja) skrev 2024-12-13 11:34:24 följande:
    Jag håller inte med dig. Tvärtom. Att ibland gå emot det man känner för stunden kan tyda på sunt förnuft också. Handlar om mognad att inte impulsivt följa sina känslor till max hela tiden.
    finns det nån annan gång än när man blir tvärkär som man är backad att impulsivt följa sina känslor till max
  • Anonym (Soja)
    dacosta skrev 2024-12-13 14:01:06 följande:
    finns det nån annan gång än när man blir tvärkär som man är backad att impulsivt följa sina känslor till max
    Klart man följer dom känslorna. Signaturen CM skrev om mer känslor än så. Det var mer det jag reagerade på. Att man alltid ska följa sina känslor helt o hållet. Att vi typ ska låta oss styras helt av våra känslor i alla lägen rimmar inte enligt mig. Men om man nykär, givetvis. 
Svar på tråden Jag är helt golvad av känslor - kär på riktigt!