Låter ni era barn klä julgranen?
Är nyfiken på hur det ser ut hemma hos andra när det kommer till att klä julgranen? Brukar ni låta barnen få vara med att klä den eller gör ni vuxna det själva?
Är nyfiken på hur det ser ut hemma hos andra när det kommer till att klä julgranen? Brukar ni låta barnen få vara med att klä den eller gör ni vuxna det själva?
Absolut får barnen klä granen även om det tar emot i vartenda ben i hela kroppen då det varit mitt jobb sen jag var typ 8 hemma...
Men gud, finns det folk som inte låter barnen vara med och klä granen? När de är i rimlig ålder och faktiskt vill då.
Jo, det gör do.
Jo, det gör do.
Ja, alldeles självklart. Vår gran kläs numera av saker vi ärvt från våra föräldrar, saker jag gjort som barn, saker mina barn gjort och nu sånt som barnbarnen gjort. Granen är inte vacker, men den är full av minnen.
Självklart
De får klä den och sedan flyttar jag om och byter eventuellt ut några kulor i smyg. I år har de dock valt att klä den med kulor i enbart rött och rosa, och att byta ut den ena färgen utan att de märker det blir ju omöjligt. Och det är trots allt viktigare att barnen känner sig delaktiga än att granen blir fin.
Jag har dock lagt fram lite nya kulor i olika rosa och lila nyanser och hoppas på att de själva väljer att byta ut de röda kulorna.
Såklart!
Det är ju det stora nöjet för ett barn inför jul tänker jag.
Sen kanske allt pynt hamnar på 1/4 av granen men det kan vi vuxna sprida ut lite senare sen när de inte ser.
Självklart. Jag ser julen som barnens högtid, för jag minns hur magisk jag fann den när jag var liten. Nu är mina barn 2 och 4 år gamla och når inte jättehögt så det blir ett kluster längst ner men det blir som det blir helt enkelt.
Man får fråga sig själv vad som egentligen är viktigt? En estetiskt vacker gran eller att barnen får vara med och skapa den?