Får ingen hjälp från vården
Hej,Kan börja med att redan nu be om ursäkt för ett lång inlägg... Men vi vet inte riktigt vart vi ska vända oss längre så jag provar här, då det känns som vi har provat alla andra sätt.
Jag blev tillsammans med min nuvarande sambo sommaren 2021, i början gick allting bra men framåt hösten så märkte jag att hon plötsligt började gå konstigt.
Hon vred fötterna i konstiga vinklar medans hon gick, först förnekade hon det men sedan så erkände hon att hon tappat all känsel från midjan och ner.
Därav den minst sagt intressanta gångstilen hon adapterat.
Efter det så har det varit ett konstant körande fram och tillbaka från både sjukhus och vårdcentral men utan några mer svar eller diagnoser.
Känns som det är för många olika symptom hon har/ har haft för att komma ihåg alla men det hon har är bland annat:
Extrem yrsel.
Extrem trötthet, oavsett hur mycket hon sovit.
Känselbortfall och styrkebortfall i samtliga kroppsdelar.
Totala minnesförluster (både lång och korttidsminne).
Svårigheter att prata
Muskel spasmer, framförallt i ansikte men ibland även i resten av kroppen.
lukt-, känsel-, syn- och smakhallucinationer.
Svimmar av blinkande ljus.
Absenser.
Svimmar utan anledning, både vid och utan aktivitet.
Går inte att väcka under avsvimmning, oberoende av smärtstimulering eller liknande.
Konstant smärta, oftast mest smärta i vänster sida av kroppen alternativt i magen eller från midjan och ner.
Dåliga eller obefintliga reflexer, även här oftast ben eller vänster sida som är påverkad.
Som sagt är en del olika symptom hon har och har här säker glömt hälften.
Pågrund av dom hör symptomen så har hon fått ca 1 mildare hjärnskakning i månaden och runt 5-6 kraftiga hjärnskakningar per år. Hon har skadat och behövt gipsa både armar och ben ett antal gånger men trots det så har hon inte fått något ordentlig utredning någonstans. Jag har till och med provat att köra i henne till psykakuten men vi blev utslängda även därifrån och ombedda att söka vård på vårdcentral.
Under dom här här snart 4 åren så har vi varit på fysiska besök på sjukhus och vårdcentraler (ja vi har provat att byta mellan olika vårdcentraler och sjukhus) 300+ gånger och tror vi är uppe över 2000 journal anteckningar sedan 2021.
Trots detta så har vi som sagt ingen diagnos, behandling eller ens en utredningsplan för vad som kan vara fel.
Känns som det är helt lönlöst och att vi inte kan få hjälp någonstans.
Har även försökt kontakta både patientnämnden och ivo utan någon framgång då vi inte har fått någon diagnos och det fortfarande är "under" utredning.
Men den enda utredningen vi får är att bli bollade mellan vårdcentral, neurolog och psykiatrin, såklart med minst 3 månader imellan varje besök och varje besök består mer eller mindre av att dom läkarna vi träffar påstår att det är någon annan typ av vård vi behöver och skickar vidare oss.
Åker vi till akuten blir vi hemskickade efter x antal timmars väntande då det inte är något akut problem (att sambon sitter brevid livrädd pågrund av att hon inte vet vart hon är eller ens vet vem jag är alternativt ligger avsvimmad på en säng spelar ingen roll) och ombedda att kontakta vårdcentral, som säger att dom inget mer kan göra utan att vi snällt får vänta på nästa läkartid som är bokad 3 månader framåt.
Är det någon som har varit i samma situation eller har något tips på vad man kan göra så tas dom gärna emot.