Anonym (M) skrev 2025-01-04 08:20:11 följande:
Alla ni som säger övervikt signalerar ohälsa, vet ni hur många "smala" personer som är ätstörda? Som svälter sina kroppar eller spyr upp mat för stt vara "vackra" och också betraktas som "hälsosamma"? Det finns många med 10- 20 kg övervikt som är superhälsosamma, som rör på sig, äter bra mat och har bra blodtryck och kolesterolvärden. Om ni är så intresserade av hälsa, tycker ni också det är oattraktivt med personer som jobbar mycket och därmed stressar? Eller som har få vänner, då man ser att ensamhet har enormt negativ effekt på hälsan? Blir ni tända på någon med bra blodtryck? Jag bara undrar då jag blir genuint nyfiken på vad ni menar när ni säger att "hälsa" är attraktivt?
Attraktion i det sammanhang det talas om här är ju vad man naturligt faller för, inte nödvändigtvis vilka som lever ett hälsosamt liv. Alla har ytliga preferenser, och övervikt är ett yttre attribut som gör att vissa känner direkt avsmak.
På samma sätt som skägg, tatueringar, dålig klädstil, gula tänder, rörelsemönster, hållning, etc kan signalera olika saker som kanske inte helt behöver stämma med verkligheten, men skapar en uppfattning hos betraktaren.
Och just attraktion skapas inte sällan vid första gången man ser en person. Som en undermedveten sållning, det är inte så att många tänker och gör bedömningen
den är attraktiv, den är inte attraktiv
Alla vet nog att vissa bara fastnar man för, utan att riktigt veta varför. Sen har vi diskussionen efteråt, och man resonerar sig fram till att exempelvis övervikt är lika med ohälsa i mina ögon, när vi gör det till ett intellektuellt problem. Så oavsett om du är medveten om det eller ej gör du en mängd antaganden som bygger på vad som möter ögat