• Anonym (Mari)

Måste jag betala?

Messade en som bor nära en viss butik. "kan du köpa den här åt mig om du ska dit?". Några minuter senare skrev jag "nej strunta i det, insåg att..." inget svar på något av det. Nyss skrev hen att det är fixat och hade inte läst att jag ändrat mig. Nu är hen sur och vill att jag ska betala och själv returnera, trots att det är jättesvårt för mig. 

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • Anonym (Mari)

Hen bor bredvid affären, jag över en timme ifrån och har ingen bil. Jag KAN INTE returnera!

• Noname00
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 13:39:42 följande:

Hen får ju tillbaka pengarna när hen lämnar tillbaka den? TVÅ MINUTER är det mellan meddelandena, hen åkte till affären dagar senare, jag ser inte alls hur hen kan vara helt ansvarsbefriad här.

Man måste förstå att folk är upptagna med annat.

Ibland missa meddelanden och då betalar man om det inte finns något annat alternativ.

Och en generell relgel, är något viktigt så lyfter man luren och ringer, man smsar inte, skickar på messenger eller mailat.

Och gör man det så ringer man och följer upp det man skrivit.

• Anonym (Lovis)

Intressant hur många det är i tråden som tolkar ts fråga som en uppmaning. Nog för att det är så man ofta uttrycker sig, när man ber om något, men då brukar det röra småsaker. Handlar det om att lägga ut en större summa pengar, så som verkar vara fallet här, så hade jag sett till att vi båda verkligen var helt med på saken, innan jag gick och köpte något. 

• Anonym (Mari)
    Noname00 skrev 2024-12-23 13:44:34 följande:

Man måste förstå att folk är upptagna med annat.

Ibland missa meddelanden och då betalar man om det inte finns något annat alternativ.

Och en generell relgel, är något viktigt så lyfter man luren och ringer, man smsar inte, skickar på messenger eller mailat.

Och gör man det så ringer man och följer upp det man skrivit.

Vi messar alltid, hen svarar inte i tele och har aldrig varit med om att inte få tex en bild från butiken "den?" Etc innan köp. Hen kan lämna tillbaka den.
  • Dexter dot com
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 13:40:23 följande:

Hen bor bredvid affären, jag över en timme ifrån och har ingen bil. Jag KAN INTE returnera!

Då får du väl betala nån för att köra dig så du kan returnera. Ofta får jag ingen avisering på sms om dom kommer tätt så personen du bad handla har väl helt enkelt missat ditt meddelande.
  • Anonym (Mari)
    Dexter dot com skrev 2024-12-23 13:56:51 följande:
    Då får du väl betala nån för att köra dig så du kan returnera. Ofta får jag ingen avisering på sms om dom kommer tätt så personen du bad handla har väl helt enkelt missat ditt meddelande.
    Och varför är ansvaret då inte bådas? Hen checkade inte av eller svarade på det, trots att hen skrev annat senare. HUR skulle jag veta att hen köpte det ändå?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 13:59:44 följande:
    Och varför är ansvaret då inte bådas? Hen checkade inte av eller svarade på det, trots att hen skrev annat senare. HUR skulle jag veta att hen köpte det ändå?
    Din vän gjorde dig en tjänst och var snäll och köpte varan åt dig i tron om att det var vad du ville. Det är lätt hänt att missa ett SMS.

Jag förstår att det känns surt för dig, men om du nu börjar tjafsa om vem som ska betala, finns risken att du inte har kvar denna vän efteråt. Bit i det sura äpplet, betala din vän, och ta med i beräkningen att misstag kan hända nästa gång du ber någon annan om en tjänst.

På dina inlägg verkar det som om du inte klarar av att se saken från någon annans perspektiv än ditt eget.
  • Dexter dot com
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 13:59:44 följande:
    Menar du  att du tror att personen köpte det du bett om för att djävlas ?
  • Anonym (Mari)
    Dexter dot com skrev 2024-12-23 14:08:49 följande:
    Menar du  att du tror att personen köpte det du bett om för att djävlas ?
    Nej, men vägrar lämna tillbaka.
  • Anonym (Mari)
    Embla twopointoh skrev 2024-12-23 14:08:01 följande:
    Din vän gjorde dig en tjänst och var snäll och köpte varan åt dig i tron om att det var vad du ville. Det är lätt hänt att missa ett SMS.

Jag förstår att det känns surt för dig, men om du nu börjar tjafsa om vem som ska betala, finns risken att du inte har kvar denna vän efteråt. Bit i det sura äpplet, betala din vän, och ta med i beräkningen att misstag kan hända nästa gång du ber någon annan om en tjänst.

På dina inlägg verkar det som om du inte klarar av att se saken från någon annans perspektiv än ditt eget.
    Alltså hen bor bredvid butiken. De kan lämna tillbaka varan på tio minuter och få tillbaka pengarna.
Svar på tråden Måste jag betala?