• Anonym (Mari)

Måste jag betala?

Messade en som bor nära en viss butik. "kan du köpa den här åt mig om du ska dit?". Några minuter senare skrev jag "nej strunta i det, insåg att..." inget svar på något av det. Nyss skrev hen att det är fixat och hade inte läst att jag ändrat mig. Nu är hen sur och vill att jag ska betala och själv returnera, trots att det är jättesvårt för mig. 

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • Anonym (E)

Men vad är det för vara? Är den dyr? Och hur tung egentligen? Din vän kanske inte heller vill hålla på att dra runt med den även om det är nära

Hen såg nog ditt första sms men missade helt det andra, hen var sen ute och handlade till sig själv och passade på att även handla till dig, du skriver att hen brukar skicka bild när hen handlar åt dig, så det indikerar att du brukar be om det, ska du aldrig själv in till närheten av butiken? Man brukar ju oaf ha 30 dagar på sig

• Anonym (Y)
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 15:00:28 följande:
    Jag var hur trevlig som helst. Det är ingen fara att bära mellan bil och affär tex, men det går inte att ta den på bussen. Varför utgår du ifrån att jag uttryckt mig på sånt sätt?
    För du verkar så arg i din text.
  • Anonym (Riktigt)
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 13:16:20 följande:
    Måste jag betala?

Messade en som bor nära en viss butik. "kan du köpa den här åt mig om du ska dit?". Några minuter senare skrev jag "nej strunta i det, insåg att..." inget svar på något av det. Nyss skrev hen att det är fixat och hade inte läst att jag ändrat mig. Nu är hen sur och vill att jag ska betala och själv returnera, trots att det är jättesvårt för mig. 

Är du på riktigt.

Du är världens sämsta vän i så fall.

Vadå måste betala? En bra vän ställer inte ens den frågan.
  • Mia448
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 15:00:28 följande:
    Jag var hur trevlig som helst. Det är ingen fara att bära mellan bil och affär tex, men det går inte att ta den på bussen. Varför utgår du ifrån att jag uttryckt mig på sånt sätt?
    Du skrev att din vän blev sur. Man brukar ej bli sur om en vän frågar snällt utan påtryckningar. Då säger man bara nej tyvärr och vännen accepterar, alltså inget problem att bli sur av.
  • Anonym (Lovis)
    Anonym (F) skrev 2024-12-23 14:11:20 följande:

Hela risken med köpet är ditt. Lägg ner att han inte läst meddelandet. 
    Låter som det är mer som ligger bakom här att han inte vill returnera och springa fler ärenden åt dig.

Juridiskt är det ts vän som har köpt varan. Ts har bara ställt en fråga, inte ingått ett avtal.

Men om det är så att vännen ofta går liknande ärenden åt ts, och detta är första gången som ts ändrat sig, så har jag förståelse för om vännen känner sig lite lurad.
  • Anonym
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 13:40:23 följande:

Hen bor bredvid affären, jag över en timme ifrån och har ingen bil. Jag KAN INTE returnera!

Det där får ju bara hela ditt velande att se ännu trögare ut. Jag skulle nog sluta basunera ut det om jag var du.
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 13:59:44 följande:
    Och varför är ansvaret då inte bådas?
    Jamen för all del, returnera halva då för fan?
    Varför ska kompisen göra 100% av jobbet om hen ansvarar för 50% ?
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 14:48:54 följande:
    Produkten är stor och väger många kilo.
    Ja? Det är väl ännu sämre isf? Då har du ju gjort bort dig ännu mer?

• Anonym (Em)
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-23 13:16:20 följande:
    Måste jag betala?

Tråkigt med missförstånd men jag tycker att ansvsret är ditt. Ev hade du kunnat tacka så mycket och bett ödmjukast om att få hjälp att återlämna. Hur la du fram det?
  • Anonym

Vad är vitsen med tråden öht? Varför ställer du frågan?

Du frågar IFALL du ska behöva betala men du kan absolut inte tänka dig att så kan vara fallet?
    Nu råkar de flesta som svarat vara normalfriska och då gäller inte frågan längre?

Du vill bara se mer efterbliven ut, ju fler som skriver att du har fel eller? Är det syftet? Eller bara uppta lite serverutrymme?

• Anonym (F)
    Anonym (Lovis) skrev 2024-12-23 15:36:20 följande:
    Juridiskt är det ts vän som har köpt varan. Ts har bara ställt en fråga, inte ingått ett avtal.

Men om det är så att vännen ofta går liknande ärenden åt ts, och detta är första gången som ts ändrat sig, så har jag förståelse för om vännen känner sig lite lurad.
    Jo då är det, jag menar att TS ska stå för risken om något går fel. T ex att han ångrar sig och köparen inte ser meddelandet i rimlig tid. Men han verkar inte intresserad av det.
Svar på tråden Måste jag betala?