Anonym (Du är den du är) skrev 2025-02-05 17:41:37 följande:
Mitt syfte är att förstå. Terapi, par o enskild, det fattar jag att det hjälper.
Förlåta personen, det förstår jag.
Det jag inte förstår och hoppades få lite mer förklaring runt var att skilja på person och handling?
Hur frikopplar man en medveten handling från personen?
Jag fattar att man i lagens ögon kan anses som inte ansvarig för sina handlingar, om man har sinnessjukdom, eller liknande, men om det inte finns med i algoritmen, hur gör man det?
Jag gör mitt eget val att avstå från att delta i den diskussionen med dig.
Men om du är seriös i din frågeställning så kan du ganska lätt fördjupa dig och börja förstå sakens natur genom att googla och studera grundläggande mänsklig psykologi särskilt mht kärleksrelationer.
Jag väljer alltså avstå från att diskutera det vidare med dig men jag försöker i gott syfte avsluta med att hjälpa dig förstå lite av den allra enklaste grunden genom att från mitt eget perspektiv försöka förklara för dig med hjälp av ett exempel som för de flesta är mycket enkelt att förstå.
Det finns några exempel i världen och i historien på människor som i allmänhet och av alla betraktas som mycket goda människor.
T ex Dalai Lama och Moder Teresa.
Det brukar inte råda tvekan hos någon gällande om dessa människor är att betrakta som goda eller inte.
Men inte ens historiens mest goda människor har gått genom hela livet utan att någonsin ha begått en enda mindre god handling.
Klarar du ta till dig, förstå och acceptera att dessa goda människor faktiskt har begått mindre goda handlingar?
I de här fallen är det för de flesta människor ganska självklart att klara skilja på person och handling.
Självfallet har också de godaste människor någon gång begått en handling som inte helt igenom är enbart god.
För den sakens skull, för den handlingens skull, förvandlas givetvis inte en god människa till att i stället bli en helt igenom ond människa.
För mig är det självklart att den som ärligt har en önskan och strävan att få uppleva lycka i livet underlättar det att skaffa sig själv förmåga, en förmåga att gå igenom livet med kunskap tillräckligt för att klara skilja på person och handling.
Om du gör ditt val att inte ha en sådan önskan eller strävan så accepterar jag ditt val och att det är upp till dig själv.
Jag är lycklig med att ha gjort mitt eget personliga och aktiva val. Hoppas du har förmåga acceptera mitt val.