• Jemp

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Har du inte fått erbjudande om kuratorkontakt? Särskilt eftersom du överväger abort+mår så dåligt?

Jag hade också förlossningsrädsla (eftersträvade dock inte kejsarsnitt) och blev nog kallad till samtal där kring vecka 25+ nånting.

Allt hon skrivit i journalen är ju relevant. Även om du inte har en juridisk skyldighet att berätta för pappan är det ju en varningssignal (antog först att ni inte levde ihop), som dessutom påverkar både att du har brist på stöttning och hur de bör bemöta pappan om/när han blir involverad senare. 

Samtidigt förstår jag om du inte fått förtroende för henne och då är det väl bäst att byta.

• Jemp
    Anilewe skrev 2024-12-25 16:57:58 följande:
    Jag är i v6 och hon sa att de kan inte göra någonting innan v25-29. Enligt henne pratar man om den när man väljer sjukhus och skriver en förlossningsplan. 
    20 veckor till orkar jag inte med alla dessa känslor. 

Jag känner att jag bör inte ha några barn om jag jag är inte bered att göra allt för dem. 

Jag bor med min pojkven och har sagt det till henne.
    Jag är en person som behöver bearbeta allt själv först, och vi har haft familj på besök från hemlandet förra veckan och jag behöver mer privat utrymme. Att ha känsliga samtal och sen träffa direkt vener eller familj känns jätte jobbig. 
    Jag var nära flera gånger att berätta. Han märker såklart att jag är inte mig själv, men jag skiljer på jobb och annat.

Ja, mig veterligen kan du inte bli beviljad snitt nu. Däremot bör du kunna få kontakt med kurator för det övriga, inklusive tvivlet. 

Det jag syftar på är att du 1) uppenbarligen inte har partnern/pappan som stöd, och 2) redan bestämt att hans föräldraskap kommer i andra hand (genom att utesluta honom från första besöket, hålla graviditeten hemlig, planerar tester utan diskussion med honom). Det ger troligen påverkan även genom resten av graviditet och föräldraskap. Eller kan åtminstone göra det. 

• Jemp
    Anonym (B) skrev 2024-12-25 17:15:49 följande:
    Vadå "fast nej"? Det handlar inte om kejsarsnittet utan om hon är tvingad att berätta för pojkvännen och tvingad att involvera honom, och det är hon INTE.
    Nej hon är inte tvingad. Däremot är det inte underligt att det då finns antecknat i journalen. 
  • Jemp
    Anonym (Abort) skrev 2024-12-26 10:28:21 följande:
    Nej om du uppfattas som ångestfylld. 
    Ångest och förlossningsrädsla brukar absolut inte vara grund för orosanmälan.

Däremot finns som sagt en del andra varningstecken här som de lär följa upp. Tex om pappan får veta att han ska bli förälder. 
  • Jemp
    Anilewe skrev 2024-12-26 11:10:03 följande:

Kan de blanda i socialtjänsten för att jag är rädd och ber om kejsarsnitt ? 

Är ångest underlaget till anmälan? Det är ju sjuk!

Det är inte ovanligt att man är rädd och att man känner en hel det oro under graviditeter.

Kan de blanda in socialen när jag gör privata undersökningar för känna lugnet eller kunna agera i god tid?  

Kanske det att jag kommer absolut inte skulle vilja ha med min sambo på förlossningen är också underlaget till anmälan Till socialen? 
    För att jag vill inte att han ser mig i mest intim moment i livet.

Han svimmar vid blodprovstagning eller stygn borttagning så det skulle vara bara problem med honom 🙄

Pappans frånvaro och att han inte tillåts vara involverad vi stora händelser får du nog räkna med att det väcker frågor (men kanske inte just orosanmälan) dock. 

Det kommer ju också komma upp i förlossningsplaneringen.

• Jemp
    Anilewe skrev 2024-12-26 14:37:13 följande:

Är det så konstig att jag har hjort tidigt ul? 

Jag har haft ont i magen på en sida och varit medveten att  kvinnor med endometrios har ökat risk för fel placering. Och jag har haft små blodig så jag har velat kola upp om jag är verkligen gravid. 

Jag kommer från en land där det första man gör är ul och det är helt normalt och även rekommenderat.

Att göra privata undersökningar är inte alls överdrivet när den offentliga sjukvård erbjuder inte allt. 
    Jag gör inte nu alla tester! Jag har frågat bara vilka vecka erbjuder de tester! 

Jag har fått träffa en hel del läkare när jag har sökt hjälp vid endometrios eller migrän och har träffat en del okunniga ignorerande personer. 10 år sen fick jag träffa en antal gynekologer för att få remis att ta bort en polyp som fyllde hela livmodern. Alla tyckte det var ingen fara då jag ville inte skaffa barn då och hade ingen ont vid mens eller samlag. 
    Jag saknar förtroende till svensk sjukvård. Folk gör felbedömningar i varje yrke.

Denna BM har även tagit upp i mitt journal att nästa BM som jag kommer träffa ska prata med mig ang. fösterdiagnostik. Jag har bara en känsla att jag har träffat någon med pro life åsikter som vill förhindra mig att eventuellt göra abort på grund av chromosom avvikelse. 

Jag tror att vi har olika syn på allt detta för att vi har olika ursprung. Svenskarna har stort förtroende till myndigheter och överskattar ofta svensk sjukvård. Den är inte best i Europa. 

Det bli kanske bättre om jag säger inget om privata undersökningar och gör det i hemlandet så det står inte någonstans i mitt journal, för att jag har valt att leva i en polisstat? 

Men det är klart det måste stå i journalen att du vill prata fosterdiagnostik? Hur ska de annars kunna följa upp/tillgodose det du tycker är extra viktigt? (Utöver standard dvs). 

Jag vet flera med utländskt påbrå so blivit oroliga att det är andra rutiner här. Det i sig är ju fullt förståeligt. Att saker står i journalen är inte lika med kritik.

• Jemp
    Anilewe skrev 2024-12-26 17:00:31 följande:

I Sverige har man gjort livmodern transplantation, man gör stora plastik operationer, kön bytte.

I statistik om KS blandar man akuta snitt och planerade snitt. De planerade brukar ha mindre komplikationer än vaginala förlösningar. 

Jag har också läst att kvinnor i Skandinavien har oftare skador i underlivet som förhindrar deras sexliv och fysiologiska funktioner efter förlösningar.

I mitt land är inte KS frivillig, men nästan 50% brukar få det. Nu för tiden måste man också kämpa på det, men det är mer möglig. 
    Och det finns fler sak som kan bli orsak till KS där som:
    - tvillingar 
    - visa ögonsjukdomar och stor närsynthet 
    - barnens stor vikt 
    - barnen ligger i rumpan ner 
    -hjärtsjukdomar 

Jag funderar på att åka till mitt hemland och försöka fixa det, men helst vill jag spendera första veckor hemma med min sambo och inte i en hyrd lägenhet eller hos mina föräldrar i väntan på dokument för barnen. Då måste jag också åka från Sverige mycket tidigare för att det finns gränser hur högt gravid kan man flygga. 

Jag har också tänkt att kontakta en klinik i Tyskland och fixa det på ett privat sjukhus, men det känns jobbit att behöva fixa pass till barnet för att komma tillbaka till Sverige. 

Ligg på bm om samtalsstöd. 
Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc