• Anilewe

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Hej. Jag är oplanerad gravid trots skydd. Aldrig ville skapa barn på grund av förlossningsrädsla. 

Jag vill få beviljad snitt eller avbryta graviditeten.
    Jag har träffat en bm som sa att ingen kan skriva ut remis innan vecka 25-29, men att hon känner ingen som blivit nekad. Det är inte sant! Jag har hört och läst flera historier om nekad snitt.
    På frågor om fosterdiagnostik, reagerade jon konstig. Hon avrådde att göra Nipf, sa att barnens papa ska vara med alla beslut om extra prover.
    Har någon lyckas få remiss till KS tidigare? 

• Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc
  • Anilewe
    Hon skrev följande i mitt journal:
    -stark förlosnibghrädsla
    -vill göra invasiv fosterdiagnostik och avbryta graviditet om fostret är inte frisk ( jag sa inte det?med det har jag rätt att göra)
    -se till att parter vet km graviditet ( jag sa inte än, för att jag ville bearbeta det själv och berätta på nyårsafton när vi ska vara på semester)

Hon sa flera gånger att det är inte bara mitt barn och pojkvän ska vara med i allt.

Har jag träffat en pro life bm? 
    Jag känner att jag bill inte gå mer på detta stället?

Kan ni rekommendera en mvc i norra Stockholm eller Stockholm?

Jag kommer att bli galen, knappt sover p.g.a stress och har svårt att fokusera mig på jobbet.

• Anilewe
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-25 06:02:54 följande:

Jag har gjort två snitt pga förlossningsrädsla på SÖS. och då var mina barn väl planerade. På SÖS är de väldigt öppna för det och inte alls knepiga eller svåra. Hur KS är vet jag dock inte. 

Tack för ditt svar. Kan du rekommendera en mvc? 

• Anilewe
    Anonym (B) skrev 2024-12-25 10:04:49 följande:

Din kropp, ditt val. Nej, du behöver inte varken berätta eller involvera pojkvännen egentligen. ALLA beslut kring graviditeten är dina. Sedan väljer du själv hur mycket du låter honom vara med på det.

Den där människan ska du inte ha mer med att göra! Om hon pushar på det här sättet redan så kan det bara bli värre.

Jag har precis såna känslor att det kommer bli värre?

Hon är en verksamhetschef på detta stället och har sagt direkt att hon bara vikarierar för en kollega. Jag tror att hon kan påverka andra bm med sina åsikter, så jag känner att jag vill inte träffa någon av de. 

Överreagerar jag? 

Hon var väldig på att jag accepterar vara med i register och annat som jag har fyllt innan (jag markerade nej innan utan en anledning faktisk. Att försöka övertala mig redan då känns som red flag)
    Hon var otrolig snällt hela tiden?

Varför ska mam avråda en kvinna göra nipf privat ? Det är ju mina pengar?

Hon har noterat till sin kolega i mitt journal att hon ska fråga om min parter vet om graviditeten? 
    Jag vill inte ha några hemligheter inför min sambo, men det är ju min sak. 

• Anilewe
    Anonym (B) skrev 2024-12-25 14:37:50 följande:
    De märker väl på ts om hon verkar rädd eller på annat sätt nervös. Själv skulle jag bara påpeka att det är en privatsak om och isf när man berättar för sin partner. Följdfrågor skulle bemötas med ett upprepande och ett påpekande att det är färdigdiskuterat.

Det stämmer att jag är väldigt stressad för att jag vill få beviljad KS och  vill inte fortsätta vara gravid om det är inte få detta. 

Pinsamt att det har hänt mig efter så många år och att jag är inte bered på allt detta?

Jag förstår att de kanske vill kola om kvinnan är inte utsatt på något typ av våld eller har stöd. 

Sammanfattningsvis sa hon att jag ska diskutera fosterdiagnostik med barnens pappa för att det är inte bara min. Jag frågade om de erbjuder fostervattensprov om kub visar avvikelse eller om det går att göra det privat. Då noterade hon i mitt journal : vill göra invasiva prover och avbryta grav. om foster är inte frisk. 

Jag har en känsla att om en bm vill inte hjälpa till att göra alla prover då kan jag inte lita på henne att de hjälper mig få beviljad  KS. Hon avråder även nipf som är  inte bara ett blodprov. 

• Anilewe

Om någon kan rekomendera en mvc eller läkare som kan hjälpa att få KS beviljad  (helst norra Stockholm)  skriv gärna här eller pm 🙏🏼

• Anilewe
    Jemp skrev 2024-12-25 15:55:57 följande:

Har du inte fått erbjudande om kuratorkontakt? Särskilt eftersom du överväger abort+mår så dåligt?

Jag hade också förlossningsrädsla (eftersträvade dock inte kejsarsnitt) och blev nog kallad till samtal där kring vecka 25+ nånting.

Allt hon skrivit i journalen är ju relevant. Även om du inte har en juridisk skyldighet att berätta för pappan är det ju en varningssignal (antog först att ni inte levde ihop), som dessutom påverkar både att du har brist på stöttning och hur de bör bemöta pappan om/när han blir involverad senare. 

Samtidigt förstår jag om du inte fått förtroende för henne och då är det väl bäst att byta.

Jag är i v6 och hon sa att de kan inte göra någonting innan v25-29. Enligt henne pratar man om den när man väljer sjukhus och skriver en förlossningsplan. 
    20 veckor till orkar jag inte med alla dessa känslor. 

Jag känner att jag bör inte ha några barn om jag jag är inte bered att göra allt för dem. 

Jag bor med min pojkven och har sagt det till henne.
    Jag är en person som behöver bearbeta allt själv först, och vi har haft familj på besök från hemlandet förra veckan och jag behöver mer privat utrymme. Att ha känsliga samtal och sen träffa direkt vener eller familj känns jätte jobbig. 
    Jag var nära flera gånger att berätta. Han märker såklart att jag är inte mig själv, men jag skiljer på jobb och annat.
  • Anilewe
    Anonym (B) skrev 2024-12-25 17:18:29 följande:
    Det där är ren och skär lögn! Man gör UL och andra tester innan dess, bl a för att se om fostret är friskt. Vi har fri abort upp till vecka 18 och därför kan man inte vänta hur länge som helst. KUB (blodprov) görs i vecka 9-12 och UL i vecka 11-14.

Jag har gjort tidig ul privat för att se om det är sant och placerat rätt. Sen vill jag göra privat nipf och ul (tänker inte vänta för längre)
    BM har bokat tid för mig för blodprover v10. 

Hon sa att de kan inte börja göra något ang samtal/planering av KS inna vecka 25-29. 

• Anilewe
    Jemp skrev 2024-12-25 17:18:42 följande:

Ja, mig veterligen kan du inte bli beviljad snitt nu. Däremot bör du kunna få kontakt med kurator för det övriga, inklusive tvivlet. 

Det jag syftar på är att du 1) uppenbarligen inte har partnern/pappan som stöd, och 2) redan bestämt att hans föräldraskap kommer i andra hand (genom att utesluta honom från första besöket, hålla graviditeten hemlig, planerar tester utan diskussion med honom). Det ger troligen påverkan även genom resten av graviditet och föräldraskap. Eller kan åtminstone göra det.

Jag har parter men jag behöver ta honom med mig till alla besök. Sen jag vill inte göra tester utan att informera honom. Jag kommer ha en fantastisk stöd om jag beslutar behålla graviditeten. Om jag gör annat beslut då kommer säkert vår förhållande inte klara det. 

Fosterdiagnostik handlar inte bara om chromosom avvikelse?och jag behöver inte diskutera det med någon.

Jag kommer från en land där kvinnor brukar inte ta sina män på alla läkarbesök , kanske någon procent brukar komma med sina partner (man träfar bara läkare). Jag känner mig mer bekvämt att gå själv och det känns väldig privat för mig. 

Ser jag hans föräldraskap som mindre viktig? - Nej, men det jag som måste ofra mitt kropp och store del av arbetsliv. 

Det är min kropp och jag lever nu  i ett land där en kvinna kan ta beslut själv. 

• Anilewe
    Anonym (B) skrev 2024-12-25 17:15:49 följande:
    Vadå "fast nej"? Det handlar inte om kejsarsnittet utan om hon är tvingad att berätta för pojkvännen och tvingad att involvera honom, och det är hon INTE.
    För mig handlar det faktisk om kejsarsnitt.

Om en bm försöker avrådda nipf och påpeka att parter ska vara med i alla beslut, då är det varning för mig.
    Det känns att hon har pro life åsikter?.
    Hon har redan övertalat mig att kryssa godkännande i något register som är frivilligt. 
    Jag litar  inte att jag kommer få hjälp att få ka på mina önskemål om hon redan nu försöker förhindra mig med annat.
Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc