• Anilewe

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Anonym (H) skrev 2024-12-26 05:44:52 följande:
    Det vore intressant att veta om hon behandlar svenska patienter på samma sätt som hon behandlar dig...

Ja bor i Sverige 15 år, jobbar och betalar skatt och har aldrig varit arbetslös. Jag har rätt till samma vård som alla andra. Jag skulle helst betala för helt privat vård, men Sverige har inte riktigt det. 

Att gå långa processer och behöva remiss överalt känns bara jobbigt. 

Att få ul så sällan oroar också mig. Jag har gjöt tidig ul på Crocus (konstig ställe, men bara de hade tid) bara för att veta om fönstret finns på rätt plats. Det har varit för tidigt att se ett hjärta. Nu vet jag inte om den utvecklas rätt?. Jag orkar inte vänta till vecka 12 för ul.

Hon var jätte snäll, men reagerade konstig på frågor om fosterdiagnostik. 

Sen har jag också läst andra kvinnors berättelser att de har fått gråta ihjäl sig på detta mvc  på grund av förlösningsrädslan utan bli remitterad till aurora. 

Jag vill byta men ja vet inte var ska jag gå och sen kommer kanske få konstiga bemötande på grund hennes anteckningar. 

Hon tog blodtrycket genom en tjock tröjan så det var också konstig? Hur ska de hantera andra prover?

• Anilewe
    Anonym (d) skrev 2024-12-26 08:33:31 följande:

Jaha. Varför behöver du ta med honom till alla besök?

Mödravård är för modern, att ha mannen med på något ultraljud är rimligt men ingen behöver ha med sig mannen här heller när du ska diskutera gravidbesvär.

Jag har skrivit fel. Jag behöver inte alls ta honom på alla besök, men någont tycker att det är kostig att utesluta partner från första besöket.
    Jag vet att en del kvinnor tar med sina partner och tar de till förlösning. 
    Jag anser att det är individuellt och bör inte vara något snack om det.
  • Anilewe
    Anonym (d) skrev 2024-12-26 08:34:13 följande:

Vad har du gjort för jobba med dina rädslor?

Jag bestämde mig att ha inga barn alls redan när jag var yngre.
    Det gick enligt planen, men tyvärr nu  gick det fel.

Jag tyckte faktisk aldrig om barn och inte ville ha några. När min syster fisk barn bytte jag ställning helt, men förtärande ville jag inte ha några.

10 eller 3 år sedan skulle jag inte tveka att göra abort då jag kunde inte även acceptera att cara gravid.

Man ändrar sig ibland och allt är inte så klart som tidigare. Nu kan jag tänka mig gå genom graviditeten , men inte om jag är tvingad föda naturlig. 

Vi har år 2025 och i flera länder kvinnor har rätt att välja hur ska de födda ett barn. Jag vet att det är en stor operation, men vid planerat KS finns inte mer komplikationer än vid VF. I statistiken blandar de akuta KS med planerade. 
    Jag har så många vänner och bekanta som har fått traumatiska förlossningar som ber på konsekvenser även flera år senar.

Jag får också panik att vara beräknad augusti, när är de hög säsong på förlösnings avdelning. Juli-september föds fler barn och en hel del av läkare kan vara på semester. 

• Anilewe
    Anonym (Abort) skrev 2024-12-26 09:54:16 följande:

Om du redan nu känner att du inte vill ha barn och allt det andra. Man är inte tvingad till att ha barn. Abort finns som en möjlighet. Finns risk, oavsett mvc du går på att dom blandar in socialtjänsten. Om du har stark också och svårt med detta så blir ju många värre när barnet föds. Tid till egentid försvinner i början, att sova på natten utan att bli störd. Så fundera på det. 

Va? Kan de blanda socialtjänsten bara för att jag är tveksam om jag vill behålla, för att jag är rädd att föda?

För att jag vill vänta med att berätta till min partner? 

Jag själv vet om det från 1,5 vecks?

(ville inte ta upp det innan jul och ha svåra samtal medan vi har massa vän/familj träff. Jag behöver ha mer provat utrymme för det- har bestämt berätta på nyårsafton när vi ska vara ensamma i fjällen)

Eller för att jag vill göra fosterdiagnostik? 

Att egen tid försvinner och sömnlösa natter är ingen problem alls. 

• Anilewe
    Anonym (Abort) skrev 2024-12-26 10:28:21 följande:
    Nej om du uppfattas som ångestfylld. 

Kan de blanda i socialtjänsten för att jag är rädd och ber om kejsarsnitt ? 

Är ångest underlaget till anmälan? Det är ju sjuk!

Det är inte ovanligt att man är rädd och att man känner en hel det oro under graviditeter.

Kan de blanda in socialen när jag gör privata undersökningar för känna lugnet eller kunna agera i god tid?  

Kanske det att jag kommer absolut inte skulle vilja ha med min sambo på förlossningen är också underlaget till anmälan Till socialen? 
    För att jag vill inte att han ser mig i mest intim moment i livet.

Han svimmar vid blodprovstagning eller stygn borttagning så det skulle vara bara problem med honom 🙄

• Anilewe
    Anonym (O) skrev 2024-12-26 12:20:24 följande:.

Att betala för eget UL väldigt tidigt i graviditeten för att se att barnet ligger rättvänd? Det kan ändras. Att visa överdriven oro genom att vilja ta alla tester som går att göra redan innan pappan är informerad

Är det så konstig att jag har hjort tidigt ul? 

Jag har haft ont i magen på en sida och varit medveten att  kvinnor med endometrios har ökat risk för fel placering. Och jag har haft små blodig så jag har velat kola upp om jag är verkligen gravid. 

Jag kommer från en land där det första man gör är ul och det är helt normalt och även rekommenderat.

Att göra privata undersökningar är inte alls överdrivet när den offentliga sjukvård erbjuder inte allt. 
    Jag gör inte nu alla tester! Jag har frågat bara vilka vecka erbjuder de tester! 

Jag har fått träffa en hel del läkare när jag har sökt hjälp vid endometrios eller migrän och har träffat en del okunniga ignorerande personer. 10 år sen fick jag träffa en antal gynekologer för att få remis att ta bort en polyp som fyllde hela livmodern. Alla tyckte det var ingen fara då jag ville inte skaffa barn då och hade ingen ont vid mens eller samlag. 
    Jag saknar förtroende till svensk sjukvård. Folk gör felbedömningar i varje yrke.

Denna BM har även tagit upp i mitt journal att nästa BM som jag kommer träffa ska prata med mig ang. fösterdiagnostik. Jag har bara en känsla att jag har träffat någon med pro life åsikter som vill förhindra mig att eventuellt göra abort på grund av chromosom avvikelse. 

Jag tror att vi har olika syn på allt detta för att vi har olika ursprung. Svenskarna har stort förtroende till myndigheter och överskattar ofta svensk sjukvård. Den är inte best i Europa. 

Det bli kanske bättre om jag säger inget om privata undersökningar och gör det i hemlandet så det står inte någonstans i mitt journal, för att jag har valt att leva i en polisstat? 

• Anilewe
    Anonym (Abort) skrev 2024-12-26 14:56:38 följande:

Det handlar om att vara överdrivet orolig.. vet folk som varit det. Dom har varit hysteriska under graviditeten. 

Åkt in till akuten tusen gånger i tron om att barnet inte lever. 

När barnet väl kommer fortsätter det. samma oförmåga att hantera oro. Soc har sedan kopplats in och barnet jag blivit omhändertaget sedan innan 2 års ålder. När man försökt och försökt. Så det bästa om du inte vill ha med myndigheter att göra är att bete dig stabilt så det slipper agera 

Det måste i stor sätt berå på varifrån kommer man. Här bor folk från olika länder och är vana till andra rutiner. I Sverige verkar regelbundna hälsotester inte vara normer för att förhindra utveckling av sjukdomar.

Det ser ut att här i Sverige överreagerar man med anmäla allt till socialen. 
    Man anmäler anonim fol som man inte känner oftast av dålig uppfattning och utan skäl.

Kvinnor i mitt hemland har tre obligatoriska ultraljud hos en gynekolog som är spec. i obstetrik. Man besöker en läkare ca en gång per månad och i 90% fall gör man ultraljud vid nästan varje besök. 

Ingen antecknar psykisk ostabilitet när en gravid kvinna slutar känna rörelse och ber för unders. 

Man brukar också gå till en gynekolog en gång per år bara för undersökning och kolla om allt är ok och det är normalt och rekommenderad. Celprov är fritt var tredje år, men rekommenderad varje år. Det finns också rekommendationer att kola blodvärden varje år. Här fått jag känna  mig som en  värsta hypokondrik hos de flesta läkare och jag har inte sökt vår varje år?

• Anilewe
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-26 15:28:08 följande:

Man brukar inte kunna boka tidigt VUL förrän efter vecka 7+0 om man bokar privat, just för att det inte ska vara för tidigt att se hjärtat. Enda gångerna man gör VUL tidigare är t.ex om man misstänker utomkvedshavandeskap eller om man går till en abortmottagning. Konstigt att det gick att boka VUL så tidigt. 

Det finns några ställen o Stockholm som erbjuder vul från vecka 6
  • Anilewe
    Anonym (Abort) skrev 2024-12-26 15:49:54 följande:

Skillnaden är att i Sverige så är vården skattefinansierad. Vill du ha fler kontroller får du bekosta detta själv. I andra länder är man antagligen generös mot personer som har betalat sin försäkring men i Sverige får du vård för sådär 100-250 Kronor per besök upp till lite mer än 1000 kronor om året. 

Vissa vår syrebrist vid födseln och får hjärnskador. 

Syrebrist och hjärnskador uppstår oftast vid svårs förlösningar och oftast induktioner när de vägrar göra akut snitt. Såna skador uppstår ganska när de använder en sugklocka. 

Min kollega fick föda sitt första barn på nästa 4,7 kg och de vägrade göra KS. Hennes förlossning tog mer än två dagar och slutade med sugklockan. Barnen var skadad och hon tappade mycket blod. Hon fick värsta skador i underlivet och de fick sy henne på en operation sal i mer en en timmer. Hon känner förfarande konsekvenserna av denna förlösning. 

Det är ok att inte allt är finansierat av staten, men kan man inte förhindra folk att få hjälp av privat vård!

Eller nejj? här ska alla vara lika?

• Anilewe
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 16:09:25 följande:
    Jag bor i ett land där jag är nöjd med att kunna välja KS och den abortlagstiftning som finns. Därför tycker jag synd om TS som inte kan det. Rädsla är definitvt medicinsk orsak. Och att måsta gå med ångest i veckor eller månader innan man ges ett Aurorabesok är ju sjukt.

Du kan operera ögon utan att först måsta ha glasögon.
    Du kan sterilsera dig utan att först måsta använda p-piller/p-stav.

Ett planerat KS är inte en farlig operation. Riskerna är inte stora, och bara lite annorlunda än de risker som finns med vanlig förlossning.

I Sverige har man gjort livmodern transplantation, man gör stora plastik operationer, kön bytte.

I statistik om KS blandar man akuta snitt och planerade snitt. De planerade brukar ha mindre komplikationer än vaginala förlösningar. 

Jag har också läst att kvinnor i Skandinavien har oftare skador i underlivet som förhindrar deras sexliv och fysiologiska funktioner efter förlösningar.

I mitt land är inte KS frivillig, men nästan 50% brukar få det. Nu för tiden måste man också kämpa på det, men det är mer möglig. 
    Och det finns fler sak som kan bli orsak till KS där som:
    - tvillingar 
    - visa ögonsjukdomar och stor närsynthet 
    - barnens stor vikt 
    - barnen ligger i rumpan ner 
    -hjärtsjukdomar 

Jag funderar på att åka till mitt hemland och försöka fixa det, men helst vill jag spendera första veckor hemma med min sambo och inte i en hyrd lägenhet eller hos mina föräldrar i väntan på dokument för barnen. Då måste jag också åka från Sverige mycket tidigare för att det finns gränser hur högt gravid kan man flygga. 

Jag har också tänkt att kontakta en klinik i Tyskland och fixa det på ett privat sjukhus, men det känns jobbit att behöva fixa pass till barnet för att komma tillbaka till Sverige. 

Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc