• Anonym (knäpp)

ADHD / ADD

Är 40+ och kvinna med små barn. 

Jag märker att det är något som inte är helt normalt med mig men vet inte vad.

Jag har gjort tester på nätet men där hamnar jag inte alls i den kategorin.

Jag är lugn och tillmötesgående utåt.

Men, jag kan bli impulsiv hemma vid stress, kasta iväg ett glas eller skrika ur mig något. Detta vid extrem stress och det händer sällan. 

Jag har märkt att jag kan zooma ut och sitta och "dagdrömma" i timmar. 

Jag har svårt att få något gjort till sista sekund. Då kommer jag liksom igång. 

Jag är pedantisk hemma och vet var jag har mina saker. Hört att jag är extremt pedantisk till och med..

Jag kan inte dricka alkohol. Har jag gjort det så har jag lättare fått utbrott på min man. Väldigt explosionsartat. Jag har gott självförtroende och är inte deprimerad. 

Jag är väldigt trött, hur mycket eller lite jag än sover så blir det ingen skillnad. 

Jag tycker sociala situationer med nya människor är tufft, speciellt mingel på någons fest eller ny arbetsplats. Annars har jag inget problem med det sociala om det är i mindre sammanhang. 

Jag skjuter upp tråkiga saker och kan snöa in på roliga saker. 

Kan göra impulsiva saker ibland, tex skriva arga sms till familj som jag ansett betett sig illa, som jag sen ångrar...
  • Svar på tråden ADHD / ADD
  • Tow2Mater
    Förutom "dagdrömma" i timmar och vara väldigt trött låter det mesta ganska normalt, bara att de flesta inte låter impulserna att kasta saker och skriva sms ta över.
    Snarkar du? Kanske det kan vara del av tr
    öttheten.

• Anonym (knäpp)
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 14:26:31 följande:
    Förutom "dagdrömma" i timmar och vara väldigt trött låter det mesta ganska normalt, bara att de flesta inte låter impulserna att kasta saker och skriva sms ta över.
    Snarkar du? Kanske det kan vara del av tröttheten.
    Snarkar inte. Men hur mycket jag än sover så är jag konstant trött. Även om jag ställer klockan och sover mindre. Annars kan jag sova till kl 12 utan problem...

Det som är onormalt är att jag kan bli arg och bråkig om jag dricker alkohol. 

Har läst att alkohol triggar adhd
  • Anonym (knäpp)

Min katt började slicka på min ostmacka jag sparat framme. Då fick jag total flipp och kastade ner katten på golvet och kastade även en stolsdyna efter den...

Väldigt impulsivt...sen får jag ångest och fattar att det var mitt fel som ställde en ostmacka på bordet och inte kattens fel. 

• Anonym (Undrar)

Har du kollat upp blodvärden?

• Lynx123

Låter mer som att din impulskontroll inte är helt okej...annars tror jag att de flesta känner igen sig i det du beskriver. Men du behöver verkligen jobba på aggressionsproblemen.

• Anonym (knäpp)
    Lynx123 skrev 2024-12-26 15:08:29 följande:

Låter mer som att din impulskontroll inte är helt okej...annars tror jag att de flesta känner igen sig i det du beskriver. Men du behöver verkligen jobba på aggressionsproblemen.

Hur?

Är 40+ och det började för 10 år sedan och har bara blivit värre för varje år...
  • Anonym (knäpp)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-12-26 15:02:08 följande:

Har du kollat upp blodvärden?

Ja, jag hade järnbrist (snudd på anemi) och zinkbrist. 

Men äter järntabletter och zink sedan en tid tillbaka. 

De kollade även sköldkörteln men det var fina värden. 

Jag förstår inte vad som är fel. Uttmattning? 
  • Anonym (Same)

Jag har varit exakt som du beskriver. Särskilt illa vid stress. Jag tror jag var över 30 när jag på riktigt förstod att alla skulle kunna välja att få utbrott vid motgångar eller bli sittande i timmar, men att de kontrollerar sig. Jag lärde mig aldrig det som barn utan mina föräldrar bara accepterade att jag blev väldigt arg och behövde vara ifred och lugna ner mig. Jag önskar verkligen att jag hade fått lära mig att behärska mig.
    numera har jag olika knep att ta till, andas lugnt, gå till ett annat rum, leva ut ilskan på ett sätt som inte går ut över någon annan och när jag pratat om det med andra så har jag insett att i stort sett alla har sådant för sig i någon grad. Det var helt enkelt inget fel på mig som jag alltid trodde utan bara en miss i mina föräldrars uppfostran.

• Tow2Mater
    Anonym (knäpp) skrev 2024-12-26 14:32:26 följande:
    Snarkar inte. Men hur mycket jag än sover så är jag konstant trött. Även om jag ställer klockan och sover mindre. Annars kan jag sova till kl 12 utan problem...

Det som är onormalt är att jag kan bli arg och bråkig om jag dricker alkohol. 

Har läst att alkohol triggar adhd
    Alkohol påverkar alla olika. En del blir arga och vill bråka, en del blir glada, en del blir kåta, eller bara trötta.
  • Anonym (knäpp)
    Anonym (Same) skrev 2024-12-26 15:24:57 följande:

Jag har varit exakt som du beskriver. Särskilt illa vid stress. Jag tror jag var över 30 när jag på riktigt förstod att alla skulle kunna välja att få utbrott vid motgångar eller bli sittande i timmar, men att de kontrollerar sig. Jag lärde mig aldrig det som barn utan mina föräldrar bara accepterade att jag blev väldigt arg och behövde vara ifred och lugna ner mig. Jag önskar verkligen att jag hade fått lära mig att behärska mig.
    numera har jag olika knep att ta till, andas lugnt, gå till ett annat rum, leva ut ilskan på ett sätt som inte går ut över någon annan och när jag pratat om det med andra så har jag insett att i stort sett alla har sådant för sig i någon grad. Det var helt enkelt inget fel på mig som jag alltid trodde utan bara en miss i mina föräldrars uppfostran.

Hmm intressant. Först och främst tack för att du tog dig tid att svara. Jag känner igen mig i min (brist på) uppfostran som barn. Men som barn var jag väldigt lugn och lite bortglömd. Min bror hade däremot utbrott minns jag och problem i skolan. Aldrig jag. 

I tonåren kunde jag tappa kontrollen vid alkohol och få utbrott. 

Sen lugn och fin mellan 20-30...sen plötsligt har det börjat från jag fick mitt första barn då och nu blivit värre för varje barn. Är det dålig stressintolerans? 

Jag hade utmattningssyndrom i och med första barnets födelse och mycket stress och konflikter omkring den tiden. Men fick aldrig riktigt återhämta mig.
    Mina anhöriga avfärdade att jag var utmattad och ansåg att jag var psykisk sjuk istället. Förtal som gjorde mig ännu värre och knappast hjälpte mig.

Självmedcicinerade genom att dricka 2 glas vin för att varva ner. Men det eskalerade och gjorde att jag blev ännu tröttare och ännu mer stressintolerant och lever ut ilskan totalt ibland. Järnbrist på det..

Men det här aggressiva, kan det vara et utlopp för att man känner sig orättvist behandlad? Min man kör silen treatment på mig och tror att det är lösningen men då blir jag bara desto mer arg. 
Svar på tråden ADHD / ADD