• Anonym (Mio)

Tonåringen fick för mycket pengar

Vet inte hur det gick till, men på något sätt fick tonåringen fel kuvert när hon öppnade sina presenter och fick mycket mer än det var meningen. Nu vet vi inte vad vi ska göra, pengarna är inte hennes och jag förstår inte hur de hamnat fel.

Helvete, snälla nån med råd?

• Svar på tråden Tonåringen fick för mycket pengar
  • Anonym (L)
    Anonym (Mio) skrev 2024-12-27 11:33:21 följande:

Vi visste såklart inget förrän nu. Pengarna är från min pappa. Dottern fyller år också och kuvert hade blandats ihop.

Vilken dotter? Är pengarna till tonåringens syster eller? 
  • Anonym (swingit)

Hur kan ni ens fundera på detta? Förklara misstaget och säg att när hon skaffar sitt första sommarjobb (minst en månad heltid) på egen hand kan hon få 5000 av er som bonus.

Det lär motivera.

• Tow2Mater

Behovs pengarna till hyra och mat eller liknande? Om inte, är det väl bara att du tar de 500 och låter henne behålla de 5000.

• Anonym (J)

Säg som det är! Låt den bli sur om den blir det

• Anonym (N)

Jag fattar inte riktigt, din pappa skulle ge dig 5000kr och din dotter 500kr? Är de 5000kr tänkta till hennes födelsedag, eller din kanske? Och hur visste ni inget förrän nu?

Hur som, det är bara att säga helt enkelt att det blev fel kuvert, det är inte mer komplicerat än så

• Anonym (B)
    Tow2Mater skrev 2024-12-27 13:30:29 följande:

Behovs pengarna till hyra och mat eller liknande? Om inte, är det väl bara att du tar de 500 och låter henne behålla de 5000.

En tonåring behöver ej 5000kr. det skulle troligtvis slösas bort till smink eller nån dyr väska 
  • Anonym (e)
    Anonym (B) skrev 2024-12-27 14:20:53 följande:
    En tonåring behöver ej 5000kr. det skulle troligtvis slösas bort till smink eller nån dyr väska 
    högst beroende på tonåring...
  • Tow2Mater
    Anonym (B) skrev 2024-12-27 14:20:53 följande:
    Som jag sa, behövs de inte till hyra, mat eller liknande 'nödvändigt' behövs de inte av föräldern heller, och gett kan anses gett. Vad en tonåring behöver eller inte, varierar.

En lärdom att hålla koll nästa gång vad som ges och till vem.
  • Anonym (fru blå)

Jag tycker inte att man tar tillbaka en julklapp eller present, särskilt inte flera dagar senare. Det lät som om det var en kombinerad julklapp och födelsedagspresent i detta fallet och då kan man ju även anta att det blir en dyrare gåva av den anledningen.

Givaren får helt enkelt sluta slarva och skriva tydligt på gåvan vem det ska till nästa gång. Det är inte barnets fel att givaren inte kan sätta rätt namn på gåvan, inte TS fel heller men det är väl bara att gilla läget och hoppas att barnet spenderar pengarna på nåt vettigt.

• TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2024-12-27 13:30:29 följande:

Håller med!
Svar på tråden Tonåringen fick för mycket pengar