• Anonym (Anny)

Ni som har barn i skolan.

Sett ut föräldrarperspektivet, hur tycker ni att kommunikationen mellan skola och er som föräldrar fungerar? Får ni tillräckligt med information för att ni ska känna er trygga under era barns skoldagar. Vet ni när och hur ni kan kontakta barnens lärare om det skulle behövas? 

Jag tycker det haltar på rätt många punkter så skulle vara intressant att höra hur det fungerar på andra skolor. Skriv gärna också vilket stadium era barn går på. 

• Svar på tråden Ni som har barn i skolan.
  • PH76

Generellt tycker jag att det fungerar bra men nu senast så skickade jag en fråga om det E min son fick i betyg i Teknik (han går i 6an). Jag ville veta vad det var han hade fallerat på och behövde bli starkare i, jag har dock inte fått ett svar på det. Jag tyckte att det var viktigt då resten av betygen var C-A och det var en stor skillnad.

• Anonym (G)

Har en son som går i femman. Han har bra betyg, många kompisar med pratar för mycket rakt ut i klassrummet. Detta får jag höra varje utvecklingssamtalet och jag kommer med konkreta tips på vad man kan göra för komma till rätta med hans beteende. Upplever tyvärr att lärare har för mycket att göra och är för stressade. Känner att det brister i kommunikationen på många punkter. Jag hoppas att detta kommer att ändras under högstadiet. Sonens beteende har iofs förbättras för varje år som går, så jag känner mig osäker på hur stort problemet egentligen är...

• Anonym (Linn)

Kommunikation nja. Min går i 1an och har tillgång till lärarens nr. Hon svarar på sms under dagen men misstänker att hon inte svarar under lektionstid om man ringer. Det är ju förståeligt ändåså. Dock har jag ringt receptionen flera gånger utan svar. 

Trygg nej. Rastvakter är för få för att de ska kunna ha koll. En elev hade enkelt kunnat avvika utan att det märks tills lektion började igen. Även sätt elever som klättrat utanför staket på en 3m högt berg med asfalt under efter skolan. När jag meddelade personal var frågan vilken klass går de i? Efter svar sa personal att jag ansvarar för andra elever. 

Allt handlar om pengar tyvärr och det kommer sannolikt bli sämre och sämre.

• Anonym (My)
    Anonym (Linn) skrev 2025-01-02 00:47:46 följande:

Kommunikation nja. Min går i 1an och har tillgång till lärarens nr. Hon svarar på sms under dagen men misstänker att hon inte svarar under lektionstid om man ringer. Det är ju förståeligt ändåså. Dock har jag ringt receptionen flera gånger utan svar. 

Trygg nej. Rastvakter är för få för att de ska kunna ha koll. En elev hade enkelt kunnat avvika utan att det märks tills lektion började igen. Även sätt elever som klättrat utanför staket på en 3m högt berg med asfalt under efter skolan. När jag meddelade personal var frågan vilken klass går de i? Efter svar sa personal att jag ansvarar för andra elever. 

Som förälder vore man ju extremt märklig om man ringer läraren under lektionstid. Kan man verkligen vara så korkad? 
  • Anonym (S)

Det fungerar mycket bra då vi får information direkt digitalt om till exempel prov, betyg, frånvaro och olika händelser. Lärarna kan man kontakta vi telefon och email, Veckobrev skickas ut varje vecka så att föräldrarna har koll på vad som händer i veckan. Material till prov och läxor finns också att hämta digitalt av både föräldrar och barn. Det mesta har flutit på för vårt barn men när vi har behövt komma i kontakt med någon lärare har vi för det mesta fått svar samma dag. Rektorn har också varit mycket aktivt och lagt ut information regelbundet.

• Anonym (Maria)

Nja. Söker jag kontakt får jag svar, sen om svaret är tydligt eller ej är lite olika.

Det är lite ironiskt, för lärarna dokumenterar mängder och det tar massor av deras tid de skulle kunna använda bättre, men dokumentationen ger inte särskilt mycket.

Tider, schema och schemabrytande aktiviteter är tydligt. Insyn i det dagliga arbetet, hur barnen faktiskt trivs, hur de använder lektionstiden mm är däremot svårt att veta.

• Anonym (även)

Både ja och nej.

Jag tycker att skolan ställer mycket krav på kommunikation från eleverna och föräldrarna, men att deras egen kommunikation haltar en del. Både ren information om prov, schemaändringar och liknande. Men även informationen om skoluppgifter, betygen och hur det går för ens barn i de olika ämnena haltar.

Å andra sidan känner jag mig ändå trygg att kunna ta kontakt om nåt händer, och hur barnen har det i skolan. Den kontakten och kommunikationen tycker jag fungerar. 

• Anonym (Bn)

Stackar lärare som ska göra allt åt er föräldrar. 

• Anonym (Anny)
    Anonym (Bn) skrev 2025-01-02 15:55:34 följande:

Stackar lärare som ska göra allt åt er föräldrar. 

Vem har sagt att dom ska göra allt?
  • Spucks
    Anonym (Linn) skrev 2025-01-02 00:47:46 följande:

Det får man väl hoppas att en lärare inte svarar på sin telefon under lektionstid!

Angående rasten: rastvakter är väl till för att ha generellt koll ifall någon skadar sig eller något händer, inte för att vara fängelsevakter som kollar att ingen rymmer? De är ju inte småbarn på dagis, går man i skolan är det väl rimligt att man anses gammal nog att följa reglerna även utan konstant övervakning.
Svar på tråden Ni som har barn i skolan.