• Anonym (Anny)

Ni som har barn i skolan.

Sett ut föräldrarperspektivet, hur tycker ni att kommunikationen mellan skola och er som föräldrar fungerar? Får ni tillräckligt med information för att ni ska känna er trygga under era barns skoldagar. Vet ni när och hur ni kan kontakta barnens lärare om det skulle behövas? 

Jag tycker det haltar på rätt många punkter så skulle vara intressant att höra hur det fungerar på andra skolor. Skriv gärna också vilket stadium era barn går på. 

• Svar på tråden Ni som har barn i skolan.
  • Spucks
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-02 19:46:54 följande:

Hur mycket övervakning barnen behöver beror väl på en massa omständigheter. Vad är det för typ av klass, hur gamla barnen är etc etc. 

Hur stort ansvar man lägger på barnen beror väl på hur stort barnet är. Är det en högstadieelev som rymmer är det väl rimligt att lägga hels ansvaret på barnet. Är det ett barn i förskoleplans skulle jag nog främst klandra skolan. Men oavsett så är det skolan som har ansvaret under skoltid.

Som sagt vet jag inte vad lagen säger angående tillsyn i skolan. Jag skrev bara hur jag som förälder skulle tänka. Och som förälder anser jag att när ett barn börjar skolan är de gamla nog att förstå och följa vissa regler, som att man stannar på skolområdet under skoltiden, även om man teoretisk har möjlighet att avvika därifrån. Därför skulle jag aldrig klandra skolan för bristande tillsyn om mitt barn skulle göra det, utan skulle bli rejält förbannad på mitt barn.
  • Anonym (Anny)
    Spucks skrev 2025-01-03 09:53:28 följande:
    Som sagt vet jag inte vad lagen säger angående tillsyn i skolan. Jag skrev bara hur jag som förälder skulle tänka. Och som förälder anser jag att när ett barn börjar skolan är de gamla nog att förstå och följa vissa regler, som att man stannar på skolområdet under skoltiden, även om man teoretisk har möjlighet att avvika därifrån. Därför skulle jag aldrig klandra skolan för bristande tillsyn om mitt barn skulle göra det, utan skulle bli rejält förbannad på mitt barn.

Så hur ser du på den här situationen då. Hämtar ur mitt barns högstadieklass.

En elev är skoltrött. Eleven vet så klart att hen måste gå i skolan men väljer att inte gå dit. . Hen går upp varje morgon och går hemifrån samma tid som när hen går till skolan. Skolväskan hänger över axeln. Mamman och hen lämnar hemmet samtidigt. Finns ingen anledning för mamman att tro att barnet inte går till skolan. Barnet väljer att gå hem igen och är hemma hela dagen. Föräldrarna har ingen anledning att misstänka någonting. Barnet beter sej som vanligt. Pratar om skolan och läxor. Drygt 3 månader senare ringer klassläraren och undrar vad barnet är. Då visar det sej att barnet endast varit i skolan första dagen på terminen men sen inte dykt upp.

Vem enligt dej har brustit i ansvar där enligt dej? 

• Anonym (även)
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-02 21:12:41 följande:
    Det är ju inte alltid barnen berättar allt. Ett barn i högstadiet t ex berättar sällan allt. Mitt äldsta barn berättade tex efter han slutat nian att det kommit folk utifrån och sålt knark under hela högstadietiden. Lärarna har vetat om det hela tiden, men inget har gjorts för att stoppa det. Vi föräldrar fick ingen information om det heller. Som tur är var mitt barn aldrig intresserad av att testa men flera av hans klasskamrater gjorde det. Med facit i hand gör det mej rätt irriterad. 
    Har du funderat över varför ditt barn aldrig nämnde detta för er föräldrar? 

Att skolan skulle känt till detta utan att ha agerat låter som något du tror men inte vet. Du visste ju uppenbarligen inte heller om det, och kan ju rimligtvis inte vet vad skolan visste eller hur de agerade.
  • Anonym (även)
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-03 13:50:28 följande:

En elev är skoltrött. Eleven vet så klart att hen måste gå i skolan men väljer att inte gå dit. . Hen går upp varje morgon och går hemifrån samma tid som när hen går till skolan. Skolväskan hänger över axeln. Mamman och hen lämnar hemmet samtidigt. Finns ingen anledning för mamman att tro att barnet inte går till skolan. Barnet väljer att gå hem igen och är hemma hela dagen. Föräldrarna har ingen anledning att misstänka någonting. Barnet beter sej som vanligt. Pratar om skolan och läxor. Drygt 3 månader senare ringer klassläraren och undrar vad barnet är. Då visar det sej att barnet endast varit i skolan första dagen på terminen men sen inte dykt upp.

Skulle aldrig hända eftersom frånvarosystemen kickar in. Detta oavsett vad orsaken till frånvaron är. 

Jag som förälder skulle ju ta en allvarlig funderare på hur mitt barns relation till oss föräldrar är om barnet går tre månader och låtsas gå till skolan utan att prata nåt om att tillvaron inte fungerar. 
  • Spucks

Varför frågar du detta mig? Det har ingenting som helst med mina inlägg att göra!

Men jag är snäll och svarar ändå: alla tre. Främst skolan och föräldrar, eleven beroende på anledningar och hur hens liv ser ut i övrigt.
  • PH76

Låter superskumt, vi får ett mail efter första lektionen om vi glömt att frånvaroanmäla.
  • Anonym (Kiol)

Sånt kan inte hända numera tack vare de digitala närvarosystemen som sms:ar eller mejlar vårdnadshavarna direkt om en elev inte dyker upp på en lektion. 
  • Anonym (Anny)
    Anonym (även) skrev 2025-01-03 13:59:53 följande:
    Skulle aldrig hända eftersom frånvarosystemen kickar in. Detta oavsett vad orsaken till frånvaron är. 

Jag som förälder skulle ju ta en allvarlig funderare på hur mitt barns relation till oss föräldrar är om barnet går tre månader och låtsas gå till skolan utan att prata nåt om att tillvaron inte fungerar. 
    Jasså? Det var exakt vad som hände förra läsåret. 
  • Anonym (X)
    PH76 skrev 2025-01-02 17:39:34 följande:
    Han fick betyget 3 dagar innan avslutningen.
    Då hade läraren antagligen viktigare saker att prioritera innan skolavslutningen och ledigt.
  • PH76
    Anonym (X) skrev 2025-01-04 12:46:54 följande:
    Då hade läraren antagligen viktigare saker att prioritera innan skolavslutningen och ledigt.
    Så kan det vara, får hoppas att hon svarar nästa vecka så jag slipper skicka igen.
Svar på tråden Ni som har barn i skolan.