Spucks skrev 2025-01-03 09:53:28 följande:
Som sagt vet jag inte vad lagen säger angående tillsyn i skolan. Jag skrev bara hur jag som förälder skulle tänka. Och som förälder anser jag att när ett barn börjar skolan är de gamla nog att förstå och följa vissa regler, som att man stannar på skolområdet under skoltiden, även om man teoretisk har möjlighet att avvika därifrån. Därför skulle jag aldrig klandra skolan för bristande tillsyn om mitt barn skulle göra det, utan skulle bli rejält förbannad på mitt barn.
Så hur ser du på den här situationen då. Hämtar ur mitt barns högstadieklass.
En elev är skoltrött. Eleven vet så klart att hen måste gå i skolan men väljer att inte gå dit. . Hen går upp varje morgon och går hemifrån samma tid som när hen går till skolan. Skolväskan hänger över axeln. Mamman och hen lämnar hemmet samtidigt. Finns ingen anledning för mamman att tro att barnet inte går till skolan. Barnet väljer att gå hem igen och är hemma hela dagen. Föräldrarna har ingen anledning att misstänka någonting. Barnet beter sej som vanligt. Pratar om skolan och läxor. Drygt 3 månader senare ringer klassläraren och undrar vad barnet är. Då visar det sej att barnet endast varit i skolan första dagen på terminen men sen inte dykt upp.
Vem enligt dej har brustit i ansvar där enligt dej?