• Anonym (Anny)

Ni som har barn i skolan.

Sett ut föräldrarperspektivet, hur tycker ni att kommunikationen mellan skola och er som föräldrar fungerar? Får ni tillräckligt med information för att ni ska känna er trygga under era barns skoldagar. Vet ni när och hur ni kan kontakta barnens lärare om det skulle behövas? 

Jag tycker det haltar på rätt många punkter så skulle vara intressant att höra hur det fungerar på andra skolor. Skriv gärna också vilket stadium era barn går på. 

• Svar på tråden Ni som har barn i skolan.
  • Anonym (Anny)
    Spucks skrev 2025-01-02 16:57:47 följande:
    Det får man väl hoppas att en lärare inte svarar på sin telefon under lektionstid!

Angående rasten: rastvakter är väl till för att ha generellt koll ifall någon skadar sig eller något händer, inte för att vara fängelsevakter som kollar att ingen rymmer? De är ju inte småbarn på dagis, går man i skolan är det väl rimligt att man anses gammal nog att följa reglerna även utan konstant övervakning.
    Tillsynsansvaret för  barnen / eleverns ligger på skolan under skoltid. Så njae. Man kan  anse och tycka, men likväl är det skolan som brister om något händer barnen. 
  • Anonym (X)
    PH76 skrev 2025-01-01 23:36:36 följande:

Generellt tycker jag att det fungerar bra men nu senast så skickade jag en fråga om det E min son fick i betyg i Teknik (han går i 6an). Jag ville veta vad det var han hade fallerat på och behövde bli starkare i, jag har dock inte fått ett svar på det. Jag tyckte att det var viktigt då resten av betygen var C-A och det var en stor skillnad.

Jag hoppas du inte får svar förrän nästa vecka då lärarna är lediga nu.
  • PH76
    Anonym (X) skrev 2025-01-02 17:34:30 följande:
    Jag hoppas du inte får svar förrän nästa vecka då lärarna är lediga nu.
    Han fick betyget 3 dagar innan avslutningen.
  • Jemp

Har två barn på lågstadiet. Jag tycker kommunikationen funkar ok men det krävdes ju en tillvänjningsperiod för mig som förälder från förskolan där det är mycket mer kommunikation. 

Kommunikation med lärarna sker främst mailledes. De brukar vara snabba att svara (dvs inom ett dygn om
    det är arbetsdag). Får veckobrev varje vecka. 

• Spucks
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-02 17:14:30 följande:
    Tillsynsansvaret för  barnen / eleverns ligger på skolan under skoltid. Så njae. Man kan  anse och tycka, men likväl är det skolan som brister om något händer barnen. 
    Men tiillsynsansvaret betyder väl inte att barnen behöver övervakas 24/7, det behöver ju inte föräldrar göra heller.
    Men oavsett vad lagen säger kring det: om mitt barn skulle rymma från skolan, skulle jag vara förbannat på mitt barn, inte på skolan.
  • Anonym (Anny)
    Spucks skrev 2025-01-02 18:30:50 följande:
    Men tiillsynsansvaret betyder väl inte att barnen behöver övervakas 24/7, det behöver ju inte föräldrar göra heller.
    Men oavsett vad lagen säger kring det: om mitt barn skulle rymma från skolan, skulle jag vara förbannat på mitt barn, inte på skolan.

Hur mycket övervakning barnen behöver beror väl på en massa omständigheter. Vad är det för typ av klass, hur gamla barnen är etc etc. 

Hur stort ansvar man lägger på barnen beror väl på hur stort barnet är. Är det en högstadieelev som rymmer är det väl rimligt att lägga hels ansvaret på barnet. Är det ett barn i förskoleplans skulle jag nog främst klandra skolan. Men oavsett så är det skolan som har ansvaret under skoltid.

• Studentpappa
    Anonym (Maria) skrev 2025-01-02 09:30:53 följande:

Nja. Söker jag kontakt får jag svar, sen om svaret är tydligt eller ej är lite olika.

Det är lite ironiskt, för lärarna dokumenterar mängder och det tar massor av deras tid de skulle kunna använda bättre, men dokumentationen ger inte särskilt mycket.

Tider, schema och schemabrytande aktiviteter är tydligt. Insyn i det dagliga arbetet, hur barnen faktiskt trivs, hur de använder lektionstiden mm är däremot svårt att veta.

Hur barnen trivs får man väl veta via sina barn? 

Har aldrig varit otrygg med att ha barnen på skolan, har aldrig förväntat mig heller att lärare ska vara kontaktbara under dagen. 

Informationen kommer regelbundet via unikum och mejl för båda barnen.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Anny)
    Studentpappa skrev 2025-01-02 20:14:04 följande:
    Hur barnen trivs får man väl veta via sina barn? 

Har aldrig varit otrygg med att ha barnen på skolan, har aldrig förväntat mig heller att lärare ska vara kontaktbara under dagen. 

Informationen kommer regelbundet via unikum och mejl för båda barnen.
    Det är ju inte alltid barnen berättar allt. Ett barn i högstadiet t ex berättar sällan allt. Mitt äldsta barn berättade tex efter han slutat nian att det kommit folk utifrån och sålt knark under hela högstadietiden. Lärarna har vetat om det hela tiden, men inget har gjorts för att stoppa det. Vi föräldrar fick ingen information om det heller. Som tur är var mitt barn aldrig intresserad av att testa men flera av hans klasskamrater gjorde det. Med facit i hand gör det mej rätt irriterad. 
  • Studentpappa
    Anonym (Anny) skrev 2025-01-02 21:12:41 följande:
    Det är ju inte alltid barnen berättar allt. Ett barn i högstadiet t ex berättar sällan allt. Mitt äldsta barn berättade tex efter han slutat nian att det kommit folk utifrån och sålt knark under hela högstadietiden. Lärarna har vetat om det hela tiden, men inget har gjorts för att stoppa det. Vi föräldrar fick ingen information om det heller. Som tur är var mitt barn aldrig intresserad av att testa men flera av hans klasskamrater gjorde det. Med facit i hand gör det mej rätt irriterad. 
    Känns rätt rimligt att lärarna inte informerar alla föräldrar om allt som sker på en skola. Men er skola kanske var extremt dålig på det. Och en tonåring ska ju inte berätta allt heller det hör åldern till, men vi är då nöjda med nivån vi får från båda håll.

Sen vet jag att det förekommer droger och alkohol där, men så är det på en skola med 400 tonåringar. Det var ingen skillnad när vi gick i högstadiet. Barnen har ju snap och tiktok och får tag på droger hur enkelt som helst om de vill, så den dialogen får man ju ha direkt med barnet anser jag.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Anny)
    Studentpappa skrev 2025-01-02 22:30:02 följande:
    Känns rätt rimligt att lärarna inte informerar alla föräldrar om allt som sker på en skola. Men er skola kanske var extremt dålig på det. Och en tonåring ska ju inte berätta allt heller det hör åldern till, men vi är då nöjda med nivån vi får från båda håll.

Sen vet jag att det förekommer droger och alkohol där, men så är det på en skola med 400 tonåringar. Det var ingen skillnad när vi gick i högstadiet. Barnen har ju snap och tiktok och får tag på droger hur enkelt som helst om de vill, så den dialogen får man ju ha direkt med barnet anser jag.

Nu kom det folk utifrån och sålde på skolan. Det var ingen engångshändelse utan pågick under hela högstadie perioden. Vet man som lärare och rektor om detta och ser jag det som självklart att man informerar om det. Och framför allt vidtar åtgärder för att förhindra att det kan ske. 

Men generellt så pratar man givetvis själv med sina barn om sådant. 

Svar på tråden Ni som har barn i skolan.