Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Ledsen)

Hjälp. Dragit ut tand.

Hej! Usch jag mår så dåligt. Behöver ventilera. För typ 9 år sen behövde jag rotfylla en tand. Det gick bra och har funkat bra sen dess. Tills nu. Igår sprack den tanden. Jag fick en akuttid till tandläkaren idag. Han sa bara att det fanns inget mer att göra än att dra ut den. Så dom gjorde det direkt. Jag hann inte smälta det att den bara skulle väck. Det är en kindtand i överkäken. Den var ganska stor så nu känns det skittomt där uppe. Syns inte direkt när jag ler men skulle nog kunna synas om jag skrattade att en tand fattas. Är tjej med så tycker det här känns så
    fruktansvärt jobbigt nu. Vet inte om jag kommer ha råd med ett
    implantar heller. :( Finns det någan annan tjej här som har fått dra ut en kindtand? Vande ni er när det hade läkt? Kanske låter fånigt men jag grät efter dom hade dragit ut den :(

• Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.
  • Anonym (Anoo)
    Goneril skrev 2025-01-02 16:13:12 följande:

Trist att många avstår från implantat på grund av kostnaden. Att lägga upp en amorteringsplan vore bättre. En förhoppning från min sida är att folk hellre kostar på sina tänder i stället för att göra  hårförlängningar, tatueringar och läppförstoringar.

Varför lägga pengar på något helt onödigt?
    Jag vill inte ens ha implantat, det syns absolut ingenting.

Har för övrigt aldrig gjort varken hårförlängning eller läppförstoring, sista tatueringen är väl runt 15 år sedan jag gjorde och det blir inte fler. (Har några få på väl valda platser så de går lätt att dölja.)
  • Anonym (Ledsen)

Tack för alla svar! Jag mår verkligen dåligt över detta så får väl överväga implantat om det inte finns andra alternativ? Någon som fått det på avbetalning? Drar tänderna ihop sig något efter att man dragit ut? Just nu känns det ju som värsta stora hålet :( 

• Anonym (Ledsen)
    AndreaBD skrev 2025-01-02 15:13:07 följande:

Hur långt bak är tanden? Vet du vilket nummer (man räknar framifrån)?

Det blir sjätte tanden bak ifrån framifrån eller vad man ska säga. 
  • Anonym (Cissi)
    Goneril skrev 2025-01-02 16:13:12 följande:

Trist att många avstår från implantat på grund av kostnaden. Att lägga upp en amorteringsplan vore bättre. 

Att betala på avbetalning är pengar det också. Det är till och med mer pengar än om man betalar kontant. Att lägga en hel månadslön på ett implantat kan vara jäkligt dumt, när man har svårt att få slantarna att räcka till.

Alla är inte i övre medelåldern med hög utbildning, välbetalt jobb och utflugna barn, förstår du.
  • Malim

Du kan göra en bro där tanden saknas, Då slipar man på tänderna bredvid luckan och använder dessa som stödtänder och det kommer se ut som en vanlig tand igen, men utan rot då. Billigare alternativ till implantat.
    /Tandsköterskan

♥ Filippa 2004 ♥ Kelvin 2009 ♥ Clarissa 2011 ♥ Mindy 2016 ♥ Toddy 2017 ♥
  • Anonym (Anoo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 16:40:14 följande:
    Det blir sjätte tanden bak ifrån framifrån eller vad man ska säga. 
    Samma som min då.
    Låt det gå lite tid, du vänjer dig.

I början tyckte jag också att gluggen var gigantiskt, idag tänker jag inte ens på den.
  • Anonym (Anoo)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-02 16:57:13 följande:
    Samma som min då.

I början tyckte jag också att gluggen var gigantiskt, idag tänker jag inte ens på den.
    Eller nej... jag tänkte sjätte framifrån. Min är nr 3 inifrån inklusive visdomstand.
  • Anonym (Anoo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 16:38:49 följande:

Tack för alla svar! Jag mår verkligen dåligt över detta så får väl överväga implantat om det inte finns andra alternativ? Någon som fått det på avbetalning? Drar tänderna ihop sig något efter att man dragit ut? Just nu känns det ju som värsta stora hålet :( 

Tror inte att det drog ihop sig något, inte vad jag kan minnas.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-02 16:59:40 följande:
    Tror inte att det drog ihop sig något, inte vad jag kan minnas.
    Okej typiskt :( 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-02 16:57:13 följande:
    Samma som min då.

Jag hoppas ju att jag ska vänja mig. Är så deppig just nu. Kanske låter löjligt. Men känns jättekonstigt att vara tandlös. Allting gick så fort med. Från att den sprack igår kväll och nu borttagen. :(
Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.