• Anonym (Ledsen)

Hjälp. Dragit ut tand.

Hej! Usch jag mår så dåligt. Behöver ventilera. För typ 9 år sen behövde jag rotfylla en tand. Det gick bra och har funkat bra sen dess. Tills nu. Igår sprack den tanden. Jag fick en akuttid till tandläkaren idag. Han sa bara att det fanns inget mer att göra än att dra ut den. Så dom gjorde det direkt. Jag hann inte smälta det att den bara skulle väck. Det är en kindtand i överkäken. Den var ganska stor så nu känns det skittomt där uppe. Syns inte direkt när jag ler men skulle nog kunna synas om jag skrattade att en tand fattas. Är tjej med så tycker det här känns så
    fruktansvärt jobbigt nu. Vet inte om jag kommer ha råd med ett
    implantar heller. :( Finns det någan annan tjej här som har fått dra ut en kindtand? Vande ni er när det hade läkt? Kanske låter fånigt men jag grät efter dom hade dragit ut den :(

• Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.
  • Anonym (Anoo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 17:06:38 följande:
    Okej typiskt :( 
    Du drog ut den igår, försök att ge det lite tid.
    När svullnaden lagt sig och det är läkt kommer det att kännas bättre.
  • AndreaBD
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 16:40:14 följande:
    Det blir sjätte tanden bak ifrån framifrån eller vad man ska säga. 
    Okej. Jag hade också en 6:a, men i underkäken. I överkäken ser man det väl knappt?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-02 17:09:01 följande:
    Du drog ut den igår, försök att ge det lite tid.
    När svullnaden lagt sig och det är läkt kommer det att kännas bättre.
    Jo jag vet. Känns så konstigt bara att man aldrig ska ha en tand där :( 
  • Anonym (Ledsen)
    AndreaBD skrev 2025-01-02 17:15:35 följande:
    Okej. Jag hade också en 6:a, men i underkäken. I överkäken ser man det väl knappt?
    Nej egentligen inte. Skulle kanske kunna synas om nån kollade supernoga men det är det ju ingen som gör. Men det känns som att det skulle synas jättemycket. Vågar knappt le. Men när jag ler i spegeln så ser jag ju själv att det inte syns mer eller mindre
  • Anonym (Ledsen)

Skulle man inte på nåt sätt kunna få tänderna att dra ihop sig lite? Typ med en skena eller nåt? Hade nog inte brytt mig så mycket om bara tänderna hade dragit ihop sig en bit.

• Goneril

Tycker i alla fall att TS borde kolla med en tandläkare och få ett prisförslag, Glöm inte högkostnadsskyddet!  TS mår ju uppenbarligen dåligt av detta. Det där med en bro kan ju vara ett alternativ. Sen vill jag också betona att du inte behöver lägga alla pengarna på bordet dag 1.Efter att tanden dragits ska det gå en tid innan ställningen monteras in och sen ska ytterligare tid förflytta innan själva tanden sätts dit. I mitt fall, 2 tänder, tog processen 1 år. 40.000 kostade det, en tand borde inte uppgå till mer än hälften. Det borde TS komma skrapa ihop.

• AndreaBD
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 17:49:20 följande:
    Nej egentligen inte. Skulle kanske kunna synas om nån kollade supernoga men det är det ju ingen som gör. Men det känns som att det skulle synas jättemycket. Vågar knappt le. Men när jag ler i spegeln så ser jag ju själv att det inte syns mer eller mindre
    Låt det vara så och gör implantat senare när du har råd. Eller se om du ändå behöver något i fall fler tänder går sönder. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 18:05:41 följande:

Skulle man inte på nåt sätt kunna få tänderna att dra ihop sig lite? Typ med en skena eller nåt? Hade nog inte brytt mig så mycket om bara tänderna hade dragit ihop sig en bit.

Ingen bra idé! Det var just det som tandläkaren spekulerade om när han drog ut min tand. Ja, tanden innan flyttade lite på sig, så då fick jag en lucka till, bara mindre. Det är inte bra att få fler luckor. Då passar det inte heller in något implantat senare. 
  • Anonym (Fler)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-02 16:57:13 följande:
    Samma som min då.
    Låt det gå lite tid, du vänjer dig.

I början tyckte jag också att gluggen var gigantiskt, idag tänker jag inte ens på den.

Samma som för mig med, 6 tanden 😁 
    Sen har jag sjunde tanden på andra sidan. 

Livrädd för att få mer än så. Implantat ser ut att göra så ont!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-02 18:58:09 följande:

Samma som för mig med, 6 tanden 😁 
    Sen har jag sjunde tanden på andra sidan. 

Livrädd för att få mer än så. Implantat ser ut att göra så ont!

Okej. Har du vant dig vid att? Känns som värsta stora hålet :( Jo vill egentligen heller inte göra implantat. Känns som en procedur. Men känns så jobbigt att vara tandlös med. 
Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.