Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Ledsen)

Hjälp. Dragit ut tand.

Hej! Usch jag mår så dåligt. Behöver ventilera. För typ 9 år sen behövde jag rotfylla en tand. Det gick bra och har funkat bra sen dess. Tills nu. Igår sprack den tanden. Jag fick en akuttid till tandläkaren idag. Han sa bara att det fanns inget mer att göra än att dra ut den. Så dom gjorde det direkt. Jag hann inte smälta det att den bara skulle väck. Det är en kindtand i överkäken. Den var ganska stor så nu känns det skittomt där uppe. Syns inte direkt när jag ler men skulle nog kunna synas om jag skrattade att en tand fattas. Är tjej med så tycker det här känns så
    fruktansvärt jobbigt nu. Vet inte om jag kommer ha råd med ett
    implantar heller. :( Finns det någan annan tjej här som har fått dra ut en kindtand? Vande ni er när det hade läkt? Kanske låter fånigt men jag grät efter dom hade dragit ut den :(

• Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.
  • Anonym (JB)

För några år sedan drog jag ut en tand som spruckit. Ja, det kändes jättekonstigt. Att inte vara "hel", eller hur jag ska förklara. Men jag vande mig snabbt. Tänker inte på det längre. Det är tanden näst längst bak så jag tror inte det syns alls. 

• Anonym (Mis)

Hej TS,

Jag har råkat ut för exakt samma som du, men min tand var ingen kindtand utan den framför, så det syntes verkligen när jag log. Upplevde som du en väldigt stor förlust, kände mig som en tandlös uteliggare ett tag. 

Först hade jag en protestand, som man kan ta ut, du vet som gamlingar har fast bara en tand. Det funkade väl ok men tyckte inte den såg så riktig ut plus jobbigt att ta ur och borsta o hålla på.

Nu har jag en etsbro tror jag det heter, det är en tand som tandläkaren bara limmat fast på tanden bredvid. Ser ut precis som en vanlig tand och känns som en vanlig tand, kostade 4500kr att göra allt som allt. De gjorde avtryck och skickade till en tandtekniker som skapade tanden. Ser jättefint ut. Kan enligt tandläkaren hålla väldigt länge om man är lite försiktig, alltså kanske inte biter av morötter precis där tex.

Jag har råd att göra ett implantat men vill inte. Tycker man hör så mycket om folk som får problem och de verkar inte hålla hela livet heller, iallafall inte om man är yngre än 40-50 när man gör dom.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Mis) skrev 2025-01-02 19:57:54 följande:

Hej TS,

Jag har råkat ut för exakt samma som du, men min tand var ingen kindtand utan den framför, så det syntes verkligen när jag log. Upplevde som du en väldigt stor förlust, kände mig som en tandlös uteliggare ett tag. 

Först hade jag en protestand, som man kan ta ut, du vet som gamlingar har fast bara en tand. Det funkade väl ok men tyckte inte den såg så riktig ut plus jobbigt att ta ur och borsta o hålla på.

Nu har jag en etsbro tror jag det heter, det är en tand som tandläkaren bara limmat fast på tanden bredvid. Ser ut precis som en vanlig tand och känns som en vanlig tand, kostade 4500kr att göra allt som allt. De gjorde avtryck och skickade till en tandtekniker som skapade tanden. Ser jättefint ut. Kan enligt tandläkaren hålla väldigt länge om man är lite försiktig, alltså kanske inte biter av morötter precis där tex.

Jag har råd att göra ett implantat men vill inte. Tycker man hör så mycket om folk som får problem och de verkar inte hålla hela livet heller, iallafall inte om man är yngre än 40-50 när man gör dom.

Åh nej. Vad tråkigt. Förstår att det måste varit jobbigt. Min syns nog inte alls. Men det är nog precis att den inte gör det. Jaha. Men det kanske är något man borde kolla upp då. När jag frågade tandläkaren idag så pratade han bara om tandimplantat och inget annat. Men nu fick jag upp lite hopp om andra alternativ. Jag får väl låta det läka och se hur det känns. Men just nu känns det som ett jättehål. Känns som att jag har dragit ut två tänder. Men sen var den kindtanden stor med. 
  • Anonym (H)
    Goneril skrev 2025-01-02 16:13:12 följande:

Trist att många avstår från implantat på grund av kostnaden. Att lägga upp en amorteringsplan vore bättre. En förhoppning från min sida är att folk hellre kostar på sina tänder i stället för att göra  hårförlängningar, tatueringar och läppförstoringar.

Det beror ju på vilken tand det är. Tex en visdomstand behöver man inte även om det såklart påverkar visdomstanden man biter ihop med. Jag skulle aldrig sätta implantat på en 7:a heller
  • Anonym (Fler)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 19:47:28 följande:
    Okej. Har du vant dig vid att? Känns som värsta stora hålet :( Jo vill egentligen heller inte göra implantat. Känns som en procedur. Men känns så jobbigt att vara tandlös med. 

Jag kände precis som du i början. Nu har det gått över fem år så jag har vant mig.

Vet inte om gluggen blivit något mindre eller om jag bara är van. Däremot har jag hört något om att tänderna bredvid kan börja röra sig, växa snett. Vet inte om det bara är en skröna, jag har i alla fall inte märkt av det än.

En sak som är säker är att jag inte tänker på det särskilt ofta, fast jag är väldigt rädd om jag får hål. Har en sjukdom som ökar risk för karies, så jag kan bli väldigt nojig om jag tror jag fått ett hål.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-02 20:50:04 följande:

Jag kände precis som du i början. Nu har det gått över fem år så jag har vant mig.

Vet inte om gluggen blivit något mindre eller om jag bara är van. Däremot har jag hört något om att tänderna bredvid kan börja röra sig, växa snett. Vet inte om det bara är en skröna, jag har i alla fall inte märkt av det än.

En sak som är säker är att jag inte tänker på det särskilt ofta, fast jag är väldigt rädd om jag får hål. Har en sjukdom som ökar risk för karies, så jag kan bli väldigt nojig om jag tror jag fått ett hål.

Okej. Skönt att höra att man kanske vänjer sig då. Hade önskat hade hålet hade varit mindre. Då hade jag nog inte brytt mig så mycket. Men nu känns det så stort. Men kanske känns mindre när det läkt ihop. Men det är nog bara jobbigt också med vetskapen om att man har en tand mindre. 
  • Anonym (Fler)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 21:49:53 följande:
    Okej. Skönt att höra att man kanske vänjer sig då. Hade önskat hade hålet hade varit mindre. Då hade jag nog inte brytt mig så mycket. Men nu känns det så stort. Men kanske känns mindre när det läkt ihop. Men det är nog bara jobbigt också med vetskapen om att man har en tand mindre. 

Jag upplevde också hålet som enormt i början. Men det är väl för att man är van att ha en tand där. Sedan verkar ju kindtänderna vara rätt stora så det är inte konstigt att det märks av. Nu är jag som sagt mer van, men i början kände jag konstant efter med tungan och upplevde det som enormt. 

Ja, det är hemskt jobbigt att bli av med tänder. Man är mer hämmad och vågar kanske inte skratta lika mycket. Jag har även haft mardrömmar om att tappa många tänder.

Det ordnar sig, det finns alternativ till implantat.

• Anonym (Anoo)
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-02 18:58:09 följande:

Samma som för mig med, 6 tanden 😁 
    Sen har jag sjunde tanden på andra sidan. 

Livrädd för att få mer än så. Implantat ser ut att göra så ont!

Jag har också nr 7 kvar. Den sitter där för sig själv då jag aldrig fick någon visdomstand på den sidan. Jag fick bara tre. 

Tror också att det gör väldigt ont att göra implantat, men det är inget jag vill ha oavsett. Som sagt, man vänjer sig snabbt.

Jag har kvar tanduslingen som satt där en gång, helt sjukt vilka rötter de har alltså!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-03 00:14:20 följande:

Jag upplevde också hålet som enormt i början. Men det är väl för att man är van att ha en tand där. Sedan verkar ju kindtänderna vara rätt stora så det är inte konstigt att det märks av. Nu är jag som sagt mer van, men i början kände jag konstant efter med tungan och upplevde det som enormt. 

Ja, det är hemskt jobbigt att bli av med tänder. Man är mer hämmad och vågar kanske inte skratta lika mycket. Jag har även haft mardrömmar om att tappa många tänder.

Det ordnar sig, det finns alternativ till implantat.

Ja min kindtand var stor så det känns enormt. :( Hade hoppats på att dom andra tänderna bredvid kanske drar ihop sig lite men antar att dom inte kommer göra det.
    Ja det är verkligen inget roligt. Jo det gör ju det. Vet dock inte om jag kommer någonsin kunna lägga 20000 kr på en tand tyvärr. 

• Goneril
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-03 07:35:14 följande:

Ja min kindtand var stor så det känns enormt. :( Hade hoppats på att dom andra tänderna bredvid kanske drar ihop sig lite men antar att dom inte kommer göra det.
    Ja det är verkligen inget roligt. Jo det gör ju det. Vet dock inte om jag kommer någonsin kunna lägga 20000 kr på en tand tyvärr. 

Googla på Fonder, Stiftelser, Tandvård. Kanske du kan få ett bidrag. Synd att en yngre person ska behöva gå runt med ett stort hål. Tänk också på att kinden faller in där tanden satt. Och riktat till alla som tror att det gör ont: Det gör det inte, allt sker med lokalbedövning. Det enda som är "tjatigt" är att processen tar tid.
Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.