• Juland96

Jag har väntat 6 år på min sambo men han vet inte när han vill ha barn

Hej! 

När jag blev tillsammans med min sambo för 6 år sedan så var jag väldigt tydlig med att jag vill ha barn och han höll med och sa att han kan tänka sig barn om 2-3 år. Nu är jag 28 och han 32 år. Vi bor i hus och har fast jobb båda två. Två katter och höns. 

Efter 3 år så tog jag ut min spiral för att jag ville markera att jag är redo att försöka skaffa barn medan min sambo började köpa kondomer för att han inte var redo. Jag har flertalet gånger försökt fråga honom eller ta reda på varför han vill vänta eller om han ens vill ha barn med mig eller överhuvudtaget?? 

Jag får bara svaret att han inte kan styra över vad han känner men jag vet fortfarande inte VAD han känner. Alla runt omkring mig är gravida och väntar barn, mina barndomskompisar är redan inne på andra eller tredje barnet och jag går fan sönder. Varje gång jag får mens så blir jag så ledsen att vi gått miste om att bli gravida och orolig över att jag kanske inte ens kan bli gravid, jag har pratat med min sambo att det kan ta lång tid att bli gravid om man ens kan och isåfall kan det ta många år att bli gravid med hjälp av ivf.

Jag vill också tillägga att han är en fin människa, trogen och har bra värderingar det är därför jag är så orolig över att förlora honom. Jag vill ju ha barn med honom!!! 

Ibland känns det bara som att han vill leva som en ungkarl hela livet, spela på sin jävla dator. Dricka öl och leka hela tiden. Jag vill leva ett familjeliv, inte komma hem efter jobbet, duscha, äta och sitta i soffan. Det känns som jag förlorat mina mest fertila år. Att jag slösat mina bästa år och givit kärlek, tid, tålamod och hela mitt förbannade hjärta på nåt som inte gav det jag önskat. 

• Svar på tråden Jag har väntat 6 år på min sambo men han vet inte när han vill ha barn
  • Anonym (Anja)

Du har ett beslut att fatta men det har du nog insett själv också.
    Antingen så chansar du. Men då får du nog också ta ansvar för det beslutet, och inte bli bitter sen. För då har du valt den vägen. 
    Det kan bli så att han säger nästa helg att han är redo. Eller det kan bli så att du sitter där den 2/1 2027 och gråter över att han fortfarande förhalar.

Han kan vara 100% ärlig med att han inte vet. Det kan vara precis så han känner, han vet verkligen inte när han kommer att känna sig redo. 
    Men där i ligger också hans ansvar. Att när han säger så, då gör det att du landar i att ni inte är rätt för varandra för du är så redo en människa kan bli. Och det leder till att ni går isär för ni är inte en match på den punkten.

Det kan behöva uttryckas så konkret för att någon ska förstå.
    Och det handlar inte om ultimatum eller tvång utan man bara konstaterar att det här vill jag  - det här vill du och eftersom de två sakerna inte går att synka så leder det till en separation. Inte så konstigt. Det är sånt som händer.

Det bästa är kanske om ni kan gå i rådgivning tillsammans? Så att du med stöd av någon annan i rummet och utan att bli störd/avbruten får ur dig EXAKT hur du känner. Och där han får samma möjlighet. Kanske finns det farhågor eller känslor han har som han öppnar upp kring och som ni kan prata om och därefter finns inga fler hinder? Eller så får ni inte det resultatet men då har ni i alla fall provat.
    Gå in på er hemkommuns webbplats och kika, de flesta kommuner erbjuder detta till reducerat pris men inte alltid i egen regi. 

Jag har varit i det här sitsen och valde att lämna. För jag kände att stannar jag nu så kommer bitterheten som ett brev på posten och det kommer färga hela vår relation. Och det ville inte jag. Vi hade olika syn på när och hur saker skulle ske i vårt kommande gemensamma liv helt enkelt. 

• Juland96

Tack för svar.

Jag gick hos en kurator av annan anledning men vi kom in på detta spåret och landade väl i att det handlar väldigt mycket om mitt mående. Föreslog då till min sambo att han skulle hänga med en gång för att prata om just detta, men det ville han absolut inte. 

Jag har så många gånger varit nära på att lämna men jag blir förkrossad av tanken att vi skulle gå skilda vägar. Värt att tillägga är att jag är en person med stor separationsångest vad det än gäller. 

• Anonym (Alexandra)

Alltså, klart du måste välja själv om du vill vänta mer eller gå vidare, men du måste komma ihåg att du ändå bara är 28. Du har gott om fertila år kvar. Vore väl en sak om du var 38, men du är ju inte ens 30. Stressa inte sönder över din ålder här. 

• Tecum

Du är inte så gammal, läget är inte akut på något sätt. Men det är illa nog att du mår dåligt.
    Har du frågar varför han inte är redo, vad är han rädd för? Har du föreslagit att du kan ta den större delen av ansvaret, om det är problemet?

• Juland96

Så klart har den tanken slagit mig. Jag är bara 28, men om han inte vill sen då? Det är där dilemmat ligger, jag vill veta NÄR och OM han är redo (vilket jag inte tror han vet). 

• Mrs Moneybags

Jag tänker att du har givit honom sex av dina bästa år i livet. Han är fortfarande osäker, vilket jag skulle tolka som ett nej. 

I ditt fall skulle jag flytta ut och se om han kanske ändrar sig när han känner av förlusten av dig. Sannolikt kommer han inte göra det och då har du sparat ytterligare tid och kan börja hitta någon som vill samma som du. 

• Jw83
    Juland96 skrev 2025-01-02 17:54:34 följande:
    Jag har väntat 6 år på min sambo men han vet inte när han vill ha barn

Hej! 

När jag blev tillsammans med min sambo för 6 år sedan så var jag väldigt tydlig med att jag vill ha barn och han höll med och sa att han kan tänka sig barn om 2-3 år. Nu är jag 28 och han 32 år. Vi bor i hus och har fast jobb båda två. Två katter och höns. 

Efter 3 år så tog jag ut min spiral för att jag ville markera att jag är redo att försöka skaffa barn medan min sambo började köpa kondomer för att han inte var redo. Jag har flertalet gånger försökt fråga honom eller ta reda på varför han vill vänta eller om han ens vill ha barn med mig eller överhuvudtaget?? 

Jag får bara svaret att han inte kan styra över vad han känner men jag vet fortfarande inte VAD han känner. Alla runt omkring mig är gravida och väntar barn, mina barndomskompisar är redan inne på andra eller tredje barnet och jag går fan sönder. Varje gång jag får mens så blir jag så ledsen att vi gått miste om att bli gravida och orolig över att jag kanske inte ens kan bli gravid, jag har pratat med min sambo att det kan ta lång tid att bli gravid om man ens kan och isåfall kan det ta många år att bli gravid med hjälp av ivf.

Jag vill också tillägga att han är en fin människa, trogen och har bra värderingar det är därför jag är så orolig över att förlora honom. Jag vill ju ha barn med honom!!! 

Ibland känns det bara som att han vill leva som en ungkarl hela livet, spela på sin jävla dator. Dricka öl och leka hela tiden. Jag vill leva ett familjeliv, inte komma hem efter jobbet, duscha, äta och sitta i soffan. Det känns som jag förlorat mina mest fertila år. Att jag slösat mina bästa år och givit kärlek, tid, tålamod och hela mitt förbannade hjärta på nåt som inte gav det jag önskat. 

Om han är omogen nu så kommer han inte mogna av en bebis. Han kommer fortsätta dricka öl och spela dator. Sömnbrist, mindre sex, sämre ekonomi osv gör ofta dåliga drag ännu sämre. Det finns tusentals trådar här med kvinnor som blif besvikna på sin sambo när han bara spelar dator och sliter i bebisen och hemmet. Alla trodde dom att han minsann skulle prioritera annorlunda när bebisen väl kom. 

vill du verkligen ha honom som pappa? 

Vill ni gifta er? Eller vill du men tror att han kommer vilja gifta sig när ni väl har barn? ( finns tusen trådar om det också..) 

• Anonym (Lämnat)

Jag hade lämnat. Lämnade min fd partner av samma orsak och nio månader senare fick han barn. Var 30 då. Har nu flera fantastiska barn flera kompisar som inte lämnade är tyvärr barnlösa?

• Anonym (Kort)

Han vill inte. Åtminstone inte på flera år till. Ska du chansa på det...? Och då ev. skaffa barn med en mebis...?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Jag har väntat 6 år på min sambo men han vet inte när han vill ha barn