• Juland96

Jag har väntat 6 år på min sambo men han vet inte när han vill ha barn

Hej! 

När jag blev tillsammans med min sambo för 6 år sedan så var jag väldigt tydlig med att jag vill ha barn och han höll med och sa att han kan tänka sig barn om 2-3 år. Nu är jag 28 och han 32 år. Vi bor i hus och har fast jobb båda två. Två katter och höns. 

Efter 3 år så tog jag ut min spiral för att jag ville markera att jag är redo att försöka skaffa barn medan min sambo började köpa kondomer för att han inte var redo. Jag har flertalet gånger försökt fråga honom eller ta reda på varför han vill vänta eller om han ens vill ha barn med mig eller överhuvudtaget?? 

Jag får bara svaret att han inte kan styra över vad han känner men jag vet fortfarande inte VAD han känner. Alla runt omkring mig är gravida och väntar barn, mina barndomskompisar är redan inne på andra eller tredje barnet och jag går fan sönder. Varje gång jag får mens så blir jag så ledsen att vi gått miste om att bli gravida och orolig över att jag kanske inte ens kan bli gravid, jag har pratat med min sambo att det kan ta lång tid att bli gravid om man ens kan och isåfall kan det ta många år att bli gravid med hjälp av ivf.

Jag vill också tillägga att han är en fin människa, trogen och har bra värderingar det är därför jag är så orolig över att förlora honom. Jag vill ju ha barn med honom!!! 

Ibland känns det bara som att han vill leva som en ungkarl hela livet, spela på sin jävla dator. Dricka öl och leka hela tiden. Jag vill leva ett familjeliv, inte komma hem efter jobbet, duscha, äta och sitta i soffan. Det känns som jag förlorat mina mest fertila år. Att jag slösat mina bästa år och givit kärlek, tid, tålamod och hela mitt förbannade hjärta på nåt som inte gav det jag önskat. 

• Svar på tråden Jag har väntat 6 år på min sambo men han vet inte när han vill ha barn
  • Anonym (Kort)
    Juland96 skrev 2025-01-02 18:16:24 följande:

Så klart har den tanken slagit mig. Jag är bara 28, men om han inte vill sen då? Det är där dilemmat ligger, jag vill veta NÄR och OM han är redo (vilket jag inte tror han vet). 

En kille vet när det är rätt. Att han inte vet betyder att han 1) inte är redo och 2) definitivt inte med dig. Du bestämmer själv hur många år du vill slösa på att vänta på något som antingen inte händer alls eller som du kommer att få tjata till dig med alla negativa följder det kan bära med sig.
  • Anders1970
    Anonym (Kort) skrev 2025-01-03 10:36:30 följande:
    En kille vet när det är rätt. Att han inte vet betyder att han 1) inte är redo och 2) definitivt inte med dig. Du bestämmer själv hur många år du vill slösa på att vänta på något som antingen inte händer alls eller som du kommer att få tjata till dig med alla negativa följder det kan bära med sig.
    Bra skrivet. Detta passade ovan inlägg från mig och många andra män.

Får inte glömma att båda kvinnor o män kan ha relation av bekvämlighetsskäl.

Är min partner i relationen drivande eller passiv?

Det händer ju aldrig att en relationdrivande partner är otrogen.

Det är den passiva som ser relationen som ett hostel med "all inclusive" som är detta.

Verkar även som du Juland­96 missar en viktigaste frågan som många redan tagit upp... Vill du verkligen ha barn med denna genpool?

"han vill leva som en ungkarl hela livet, spela på sin jävla dator. Dricka öl och leka hela tiden"

Att mina tidigare partners i relationerna önskade detta (barn) fattade jag. En ekonomisk välbergad stil där båda hade en skönt liv (även om jag jobbade som satan). De fattade ju att jag kunde gå ned till halvtid (som nu) och ändå ha riktigt gott.
  • Anonym (Smidaren)

Ja, vi män förstår verkligen TS man i detta läge.

Många kvinnor i tråden har en vidrig attityd som går ut på att kvinnor har "gett era bästa år" till männen och underförstått inte fått något tillbaka dvs. ett barn. Som att skaffa barn är en skuldåterbetalning. Att skaffa barn borde vara ett gemensamt kärleksbeslut. 

Ett barn förtjänar den bästa mamman och pappan. En kvinna som tydligt visar att hon skuldbelägger mannen är en övertydlig indikation på att hon inte kommer att ta ansvar gentemot barnet. Hon kommer att fokusera mer på mannens brister än på barnet.

Tacka fan för att män i Sverige tvekar att skaffa barn i dagens samhälle!

• Lönnsirap
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-01-03 15:39:31 följande:

Många kvinnor i tråden har en vidrig attityd som går ut på att kvinnor har "gett era bästa år" till männen och underförstått inte fått något tillbaka dvs. ett barn. Som att skaffa barn är en skuldåterbetalning. Att skaffa barn borde vara ett gemensamt kärleksbeslut. 

Ett barn förtjänar den bästa mamman och pappan. En kvinna som tydligt visar att hon skuldbelägger mannen är en övertydlig indikation på att hon inte kommer att ta ansvar gentemot barnet. Hon kommer att fokusera mer på mannens brister än på barnet.

Så kan man ju tycka.... Men många män vill faktiskt ha barn....och då är det ju väldigt trist för dem om barnlängtande kvinnor är fortsatt tillsammans med någon som faktiskt inte kommer att vilja....

Det är rätt taskigt emot någon som verkligen vill ha barn att hur många år som helst själv inte säga varesig ja, eller nej utan ha mellanläget "sen framöver".

För vanligtvis vill man lära känna någon ordentligt innan man tar steget, och det är rimligt att inte hasta. Men om ingen ansats kommer så är det ju ett nej förklätt till ett kanske vilket är väldigt orättvist. 

För exakt hur besluten om att skaffa barn går till kan man ju inte gå in och styra i. Rätt många barn har blivit till utifrån att den ena parten faktiskt kan tänka sig ett för den andres skull. Och exakt vad det landar i VET man faktiskt inte.
  • Anonym
    Juland96 skrev 2025-01-02 18:16:24 följande:

Så klart har den tanken slagit mig. Jag är bara 28, men om han inte vill sen då? Det är där dilemmat ligger, jag vill veta NÄR och OM han är redo (vilket jag inte tror han vet). 

Han kan omöjligt veta när han vill, innan han vill förstår du väl?
  • Anonym (V)
    Anders1970 skrev 2025-01-03 01:20:17 följande:
    Kirenaj68 Har 100% rätt, för jag har i tidigare relationer varit just "denna mannen"

Jag jobbade mycket och byggde målmedvet upp min karriär och förmögenhet.

När jag var vid 25år så var dåvarande inte rätt ang. nivå på att bygg något med. Men var otroligt snygg (vi bode ihop), hade partykul och hade sexuellt vidlyftigt. Hon var gränslös och kul.

Vid 30år så var ny dåvarande inte så bra match, men vi reste mycket och jag hjälpte henne med studier. Även vi bodde ihop och det var bekväm samt passade mina egna mål.

Båda ovan tjatade om barn och jag gav lite mixade vaga svar, lagomt undanglidande. Ovan tjej slutade jag sista året "komma" i skötet, då hon var så jättemycket på. Det vart stjärt o mun för hela slanten.

När jag var 35år så träffade jag kvinna med bra bildningsnivå och som var attraktiv samt sexuellt bred. Då tog det två år tills vi väntade barn. 

Så vi killar har bra koll om vi inte skaffar barn, tro mig. 
    Ett praktexemplar på första klassens svinigt beteende. 
  • Anonym (Exfru)

Alltså det är ditt liv det handlar om.Vad du vill !

• Anonym (Anja)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-01-03 15:39:31 följande:

Det handlar inte om vidrig attityd. Det handlar om att inte förhala, inte hålla på halster utan ta ansvar för vad man känner och vad man vill.
    Vill man inte som man har barn och inte kan säga när man "eventuellt" kan vilja så var ärlig med det. Skaffa en partner som inte heller vet eller som inte heller vill.
    Eller säg från början att kanske, men absolut tidigast om 7-8 år (om det är så du känner) så slipper du förhoppningsvis göra någon ledsen som kanske hade hoppats ha familj inom kortare tidshorisont än så. 

Handlar inte om skuldbeläggande alls. Förutom om mannen är just en sån som förhalar eller slirar. Då kommer man till slut hamna där TS är där hon känner sig lurad som gett av sin tid. Till en man som kunde varit ärlig från början. 
  • Anders1970
    Anonym (V) skrev 2025-01-03 18:18:46 följande:
    Ett praktexemplar på första klassens svinigt beteende. 
    Oj... Vilket osympatisk påhopp... 

1. Ingen kvinna eller man behöver gå med att delta och skaffa barn mot sin vilja.
    2. Jag ljög ej, då jag senare med rätt kvinna skaffade barn, två söner.
    3. De två kvinnorna i tidigare relationer levde toppenbra och det var jag som valde att avsluta dem båda.

Slutligen har jag idag god vänskap med de båda.
  • Anonym (Exfru)

Gör det du vill i ditt liv,så du inte ångrar dig sedan.

Svar på tråden Jag har väntat 6 år på min sambo men han vet inte när han vill ha barn