• Premmismamman91

Byte av skola.

Min son går idag i en skola 45 min ifrån vår adress och ca 10 min från sin pappas adress där vi båda levde när vi var tillsammans. Det var naturligt att han skulle få gå kvar där med sina kompisar och inte behöva byta skola. 

Men nu till sommaren så måste han byta skola då det bara finns klass upp till 3:an. 

Vi står nu i tvist om vart han ska gå. Min son har medelsvårt ADHD kombinerad form och är ett riktigt rutinbarn som avskyr förändringar av alla slag. 

Hans pappa vill att han ska gå i en skola närmare honom och ännu längre bort än det jag har idag. Jag har sagt att jag tänker inte bestämma utan jag har frågat sonen vart han skulle vilja gå. Vi har en skola väldigt nära oss där även hans bonussystrar går i samt en väldigt nära kompis till han själv.

Han har alltid varit emot att gå på fritids och gråter i princip varje gång han måste gå vilket ofta är bara på pappaveckorna. 

Jag jobbar skift och är ofta ledig flera dagar under veckorna när jag har honom så har då skjutsat honom till och från skolan för att han då ska slippa fritids. Men när jag jobbar så måste han även då vara på fritids. 

Nu är han 10 år och har fått alternativet att få gå här där vi bor om han vill det eller närmare sin pappa och han vill verkligen gå här där vi bor. Även om vi skulle få längre till skolan än idag om han hade valt den skola närmare pappa hade jag som dom senaste 6 åren som separerade skjutsat honom till skolan/ fritids utan att klaga om det verkligen är det han vill. Men nu vill han som sagt gå här där han inte behöver gå på fritids alls oavsett om det är mamma vecka eller pappa vecka, utan när han slutar skolan så kan han få åka skolbuss hem eller att jag hämtar honom. 

Hans pappa vägrar helt enkelt detta för att han får mycket längre till jobb och skola. Han skulle få 10 min längre än vad jag har idag. Vi ska komma överens men eftersom vi inte gör det så vet jag inte vad jag ska göra. Han är generellt för liten att få bestämma själv och att det är upp till oss föräldrar. Men med tanke på hans diagnos och hur mycket han avskyr fritids idag så vill jag bara hans bästa. 

Han fick i princip bestämma kompisar+ fritids på den andra skolan eller inge fritids och en av hans bästa kompisar här. 

hjälp!  

• Svar på tråden Byte av skola.
  • Premmismamman91
    Anonym (skäl) skrev 2025-01-03 15:14:06 följande:
    Så du tycker att pappan ska flytta dit du bor trots att det inte är lätt att hitta bostad där som ensamstående?

Alla milen som du skriver hamnar ju på pappan om ni väljer skolan närmast dig. Det är ju ändå du som flyttat och som tycker att det går bra att köra. 

Jag kör alla mil bara för min sons skull för att han avskyr förändringar och då har inte jag och hans pappa valt att flytta på honom till en skola mellan oss på grund av det. 

jag menar inte att han ska flytta jag menar bara att sonen vill slippa fritids helt och hållet och denna lösning skulle fungera för honom på så vis. Ja pappan kommer få längre och köra precis så som jag haft det. När vi separerade så valde jag? dumt nog? så här i efterhand att låta han få huset utan att köpa ut mig för att sonen skulle kunna få bo kvar där. Annars så skulle han behöva sälja huset och sonen behöva flytta två gånger. Därav blev det min ?lott? att pendla då detta blev det bästa för oss båda som jag hittade då. 

• Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:31:39 följande:

Jag kör alla mil bara för min sons skull för att han avskyr förändringar och då har inte jag och hans pappa valt att flytta på honom till en skola mellan oss på grund av det. 

jag menar inte att han ska flytta jag menar bara att sonen vill slippa fritids helt och hållet och denna lösning skulle fungera för honom på så vis. Ja pappan kommer få längre och köra precis så som jag haft det. När vi separerade så valde jag? dumt nog? så här i efterhand att låta han få huset utan att köpa ut mig för att sonen skulle kunna få bo kvar där. Annars så skulle han behöva sälja huset och sonen behöva flytta två gånger. Därav blev det min ?lott? att pendla då detta blev det bästa för oss båda som jag hittade då. 

Men grundproblemet kvarstår ju oavsett: att du valt att flytta så långt bort från ditt barns andra förälder så att han och ni måste pendla till skolan. 

Om du och pappan bodde närmre varandra, och ni båda bodde nära sonens skola skulle detta vara en ickefråga. Men nu har du flyttat och tycker att pappan (och sonen även om du menar att han trivs med att pendla) ska bära konsekvenserna av det. 
  • Anonym (Ui)

Vilken ego-skit till pappa!

Kan du kolla med socialen om de kan hjälpa er?

• Aliona
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:09:50 följande:

Det är absolut inte idealiskt men ibland så blir det så och där vi bor är det inte lätt att hitta bostäder som ensamstående. Att jag flyttade hit så var det ändå inget självklart val att han sen skulle gå i den här skolan som pappan ville från början heller. Att han ska gå ännu längre bort från mig är något han inte bryr sig om utan det är mer för att det passar honom bäst. 

Det är 45 min enkel väg, jag jobbar skift så många dagar i veckan när jag har honom är jag ledig så då skjutsar jag honom till och från skolan och emellan åker jag hem vilket motsvara 20 mil på en dag. 

Jag vet att det kan vara svårt att ordna med bra boende vid en skilsmäss. Det kan finnas dåligt med bostäder i området/staden, och man kanske inte vill bo där, eller har träffat en ny som bor någon annanstans. Men som förälder måste man sätta sitt barn i första rummet, och i det ingår att göra livet så lätt som möjligt när familjen splittras. Ert barn bort kvar i huset ni bodde i, och det är jättebra. För barnets skull så bör man sen hitta ett boende på rimligt avstånd, så att växelvist boende blir så smidigt som möjligt. Att flytta 45 min bort med bil är långt. Det borde vara möjligt att hitta något närmre, kanske inte drömbostaden, och kanske inte omedelbart, men det borde gå. Tyvärr blir man låst när man skaffar barn. 

Hur som helst, nu har det blivit som det blivit, men det kvarstår att du inte kan kräva eller förvänta dig av pappan varken att han ska flytta eller pendla pga ditt val av ny bostad. Självklart finns det en stor risk att barnet så småningom väljer att inte bo växelvis utan att bo hos den förälder som är närmst skola, aktiviteter och kompisar. Det är vad pappan riskerar om han låter barnet börja i mellanstadiet där ni bor och jag har full förståelse för att han inte vill riskera det, utöver all tid det skulle ta för honom att behöva pendla för att anpassa sig till ditt nya familjeliv. Att du behöver göra det är ju en konsekvens av att du flyttade dit du flyttade, det kan du inte lägga på någon annan. 

• Premmismamman91
    Anonym (skäl) skrev 2025-01-03 15:35:10 följande:
    Men grundproblemet kvarstår ju oavsett: att du valt att flytta så långt bort från ditt barns andra förälder så att han och ni måste pendla till skolan. 

Om du och pappan bodde närmre varandra, och ni båda bodde nära sonens skola skulle detta vara en ickefråga. Men nu har du flyttat och tycker att pappan (och sonen även om du menar att han trivs med att pendla) ska bära konsekvenserna av det. 

När jag flyttade så fanns det ingenting i närheten som jag hittade som skulle fungera bra för oss båda, jag kollade och var runt flera tillfällen. Hade jag fått halva huset så kanske jag kunnat köpt något men då hade han lika gärna kunnat flytta lång ifrån istället för att han blivit tvungen att sälja och då kanske han hamnat här ute eftersom han syster och mamma bor i närheten av mig. 

Problemet som jag ser det är att hade det varit omvända roller att jag bott kvar och han flyttat långt ifrån och som sedan gjort att sonen valt samma beslut som nu. Absolut jag hade tyckt det var pina och pest att behöva pendla om jag inte behövt det tidigare men hade sonen mått bättre av att slippa fritids och vetskapen att hans pappa pendlat varannan vecka utan att han tycker det är illa så hade jag kunnat isåfall se det annorlunda. 

• Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:44:25 följande:

När jag flyttade så fanns det ingenting i närheten som jag hittade som skulle fungera bra för oss båda, jag kollade och var runt flera tillfällen. Hade jag fått halva huset så kanske jag kunnat köpt något men då hade han lika gärna kunnat flytta lång ifrån istället för att han blivit tvungen att sälja och då kanske han hamnat här ute eftersom han syster och mamma bor i närheten av mig. 

Problemet som jag ser det är att hade det varit omvända roller att jag bott kvar och han flyttat långt ifrån och som sedan gjort att sonen valt samma beslut som nu. Absolut jag hade tyckt det var pina och pest att behöva pendla om jag inte behövt det tidigare men hade sonen mått bättre av att slippa fritids och vetskapen att hans pappa pendlat varannan vecka utan att han tycker det är illa så hade jag kunnat isåfall se det annorlunda. 

Problemet är ju att det inte är det omvända. Och att ni båda verkar väldigt låsta i era positioner.

I längden är det ju orimligt för er son att ha så långt mellan sina föräldrar. Detta med fritids handlar ju om max nåt år till om han nu ska börja fyran, men resten av uppväxten är han dömd att bo långt ifrån det ena eller det andra i sitt liv.

Och du kan ju nämna alla ursäkter du kan komma på för dina val och ditt agerande, men problemet är ju att det upplägg du och pappan har skapat inte fungerar och att det går ut över er son.
  • Premmismamman91
    Aliona skrev 2025-01-03 15:43:28 följande:

Jag vet att det kan vara svårt att ordna med bra boende vid en skilsmäss. Det kan finnas dåligt med bostäder i området/staden, och man kanske inte vill bo där, eller har träffat en ny som bor någon annanstans. Men som förälder måste man sätta sitt barn i första rummet, och i det ingår att göra livet så lätt som möjligt när familjen splittras. Ert barn bort kvar i huset ni bodde i, och det är jättebra. För barnets skull så bör man sen hitta ett boende på rimligt avstånd, så att växelvist boende blir så smidigt som möjligt. Att flytta 45 min bort med bil är långt. Det borde vara möjligt att hitta något närmre, kanske inte drömbostaden, och kanske inte omedelbart, men det borde gå. Tyvärr blir man låst när man skaffar barn. 

Hur som helst, nu har det blivit som det blivit, men det kvarstår att du inte kan kräva eller förvänta dig av pappan varken att han ska flytta eller pendla pga ditt val av ny bostad. Självklart finns det en stor risk att barnet så småningom väljer att inte bo växelvis utan att bo hos den förälder som är närmst skola, aktiviteter och kompisar. Det är vad pappan riskerar om han låter barnet börja i mellanstadiet där ni bor och jag har full förståelse för att han inte vill riskera det, utöver all tid det skulle ta för honom att behöva pendla för att anpassa sig till ditt nya familjeliv. Att du behöver göra det är ju en konsekvens av att du flyttade dit du flyttade, det kan du inte lägga på någon annan. 

Absolut det säger jag inte emot, men på denna tid när jag letade var det extrem bostadsbrist och detta var det bästa jag sedan hittade. Man kan inte trolla fram en bostad som inte finns. 

Nej det är som jag min lott att jag flyttade hit och jag förstår att han tänker i dom banorna men det kunde ju lika gärna hamnat på mig under dessa år också. 

Om jag hade flyttat närmare hans pappa nu så skulle han fortfarande behöva gå på fritids som han ändå inte vill. Så egentligen spelar det ingen roll om jag hade bott granne med hans pappa. Han hade fortfarande fått behöva gå på fritids. 

• Premmismamman91
    Anonym (skäl) skrev 2025-01-03 15:49:09 följande:
    Problemet är ju att det inte är det omvända. Och att ni båda verkar väldigt låsta i era positioner.

I längden är det ju orimligt för er son att ha så långt mellan sina föräldrar. Detta med fritids handlar ju om max nåt år till om han nu ska börja fyran, men resten av uppväxten är han dömd att bo långt ifrån det ena eller det andra i sitt liv.

Och du kan ju nämna alla ursäkter du kan komma på för dina val och ditt agerande, men problemet är ju att det upplägg du och pappan har skapat inte fungerar och att det går ut över er son.
    Problemet ändå är ju att oavsett om jag hade bott granne med hans pappa så hade han fortfarande behövt gå på fritids. 
  • Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:49:56 följande:

Absolut det säger jag inte emot, men på denna tid när jag letade var det extrem bostadsbrist och detta var det bästa jag sedan hittade. Man kan inte trolla fram en bostad som inte finns. 

Nej det är som jag min lott att jag flyttade hit och jag förstår att han tänker i dom banorna men det kunde ju lika gärna hamnat på mig under dessa år också. 

Om jag hade flyttat närmare hans pappa nu så skulle han fortfarande behöva gå på fritids som han ändå inte vill. Så egentligen spelar det ingen roll om jag hade bott granne med hans pappa. Han hade fortfarande fått behöva gå på fritids. 

Hur menar du att han skulle behöva gå på fritids även om du bodde närmare pappan? Men inte om han går i skolan där du bor nu?

Och fritids är ju bara nåt år kvar, så hur lir det sen? Ska han pendla på egen hand de veckor han bor långt ifrån sin skola?

Om man tvingas göra ett sämre val i en trängd situation så kan man ju välja bättre senare när läget är annorlunda. Men så har du ju inte valt att göra, utan istället bundit dig ännu mer dit du flyttade, med hus och familj. 
  • Aliona
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:49:56 följande:

Fritids är inte så länge till, max ett par år, troligtvis kortare. De flesta barn jag känner börjar gå hem själva redan i fyran eller strax efter. Jag hade inte lagt så stor vikt vid den frågan i valet om skola. 

Sen kommer han väl ändå behöva fritids under pappaveckorna även om han går i skolan nära er. Eller ska han gå hem till er och pappan hämta där efter jobbet? Hur dags skulle han kunna hämta på eftermiddagarna med de arbetstider han har och körtid från jobbet hem till dig? 

Svar på tråden Byte av skola.