Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:09:50 följande:
Det är absolut inte idealiskt men ibland så blir det så och där vi bor är det inte lätt att hitta bostäder som ensamstående. Att jag flyttade hit så var det ändå inget självklart val att han sen skulle gå i den här skolan som pappan ville från början heller. Att han ska gå ännu längre bort från mig är något han inte bryr sig om utan det är mer för att det passar honom bäst.
Det är 45 min enkel väg, jag jobbar skift så många dagar i veckan när jag har honom är jag ledig så då skjutsar jag honom till och från skolan och emellan åker jag hem vilket motsvara 20 mil på en dag.
Jag vet att det kan vara svårt att ordna med bra boende vid en skilsmäss. Det kan finnas dåligt med bostäder i området/staden, och man kanske inte vill bo där, eller har träffat en ny som bor någon annanstans. Men som förälder måste man sätta sitt barn i första rummet, och i det ingår att göra livet så lätt som möjligt när familjen splittras. Ert barn bort kvar i huset ni bodde i, och det är jättebra. För barnets skull så bör man sen hitta ett boende på rimligt avstånd, så att växelvist boende blir så smidigt som möjligt. Att flytta 45 min bort med bil är långt. Det borde vara möjligt att hitta något närmre, kanske inte drömbostaden, och kanske inte omedelbart, men det borde gå. Tyvärr blir man låst när man skaffar barn.
Hur som helst, nu har det blivit som det blivit, men det kvarstår att du inte kan kräva eller förvänta dig av pappan varken att han ska flytta eller pendla pga ditt val av ny bostad. Självklart finns det en stor risk att barnet så småningom väljer att inte bo växelvis utan att bo hos den förälder som är närmst skola, aktiviteter och kompisar. Det är vad pappan riskerar om han låter barnet börja i mellanstadiet där ni bor och jag har full förståelse för att han inte vill riskera det, utöver all tid det skulle ta för honom att behöva pendla för att anpassa sig till ditt nya familjeliv. Att du behöver göra det är ju en konsekvens av att du flyttade dit du flyttade, det kan du inte lägga på någon annan.