• Zara1992

Ni som gjort IVF på CvL

Hej, 
    Vi kommer att påbörja IVF snart och skulle vara oerhört tacksam om ni kunde dela med era erfarenheter. Det är så sjukt dyrt att göra ivf privat och rädslan att pengarna ska gå åt spillo är enorm. 

Efter hur många försök lyckades du bli gravid? Går hormonsprutorna under högkostnadsskyddet eller behöver man betala själv? 

Kram till er alla som kämpar ❤️

• Svar på tråden Ni som gjort IVF på CvL
  • Jassan123

Hej ! Vi är mitt uppe i en IVF just nu och ska göra våran första insättning nästa vecka . Dock har vi har gått via landstinget och bekostar inte allt själva. 
    Alla sprutor samt vagitorier har gått under högkostnadsskyddet. Lycka till med allt 🤗🌺

• EJT

Vi ska precis starta igång med IVF genom CVL också. Bollar gärna tankar och känslor under processens gång...

• LMSM

Hej,

Jag har gjort fem iver på CvL och tre på Sophiahemmet innan det. 

Nu har jag inte lyckats men det beror inte på kliniken utan på att jag har katastrofalt dåliga ägg.

Jag har bara bra saker att säga om CvL, TB är en helt underbar läkare och generellt går det alltid att få tag på ngn. De enda negativa enligt mig är att det är trots allt fortfarande en svensk klinik och här är det inte speciellt individanpassat. Har man inte gjort flera misslyckade redan så tycker jag verkligen att Cvl är ett jättebra alternativ!

Medicinen går på högkostnadsskyddet. 

Stort lycka till!! 

• Sola13

Jättenöjd med CvL, tre misslyckade försök via det Offentliga tidigare men lyckades på första försöket hos CvL (sen hade de så klart hjälp av all information från de tidigare försöken). Upplevt dem som proffsiga och trevliga! 

• EJT

En fråga... 

Jag har ett BMI på ca 32,5 (försöker gå ner), men på besöket på CVL i förrigår så pratade läkaren väldigt mycket om paket-priset. Sa att vi har goda chanser med mina värden och vår historik. Det står också på ett papper jag har fått med mitt namn att priset är 45' per försök alt 90' i paketpris och att jag ska välja vilket av det jag önskar. Jag fick med ett avtal för paketpriset att signera osv men där står det att man inte får ha ett BMI över 30' för att få paketpriset. Så jag är lite förvirrad. Antar att jag då inte får välja paketpriset fast läkaren pratade om det så mycket under besöket? Hon hade ju ändå min längd och vikt från hälsodeklarationen så jag antar att hon borde vetat om min BMI. 

Vad tror ni? Trött misstag bara av läkaren? Vi hade ju gärna tagit paketpriset men känns lite risky (och som att jag är dum och försöker luras) att bara betala in 90' och låtsas som ingenting... 

• LMSM
    EJT skrev 2025-01-11 11:44:10 följande:

En fråga... 

Jag har ett BMI på ca 32,5 (försöker gå ner), men på besöket på CVL i förrigår så pratade läkaren väldigt mycket om paket-priset. Sa att vi har goda chanser med mina värden och vår historik. Det står också på ett papper jag har fått med mitt namn att priset är 45' per försök alt 90' i paketpris och att jag ska välja vilket av det jag önskar. Jag fick med ett avtal för paketpriset att signera osv men där står det att man inte får ha ett BMI över 30' för att få paketpriset. Så jag är lite förvirrad. Antar att jag då inte får välja paketpriset fast läkaren pratade om det så mycket under besöket? Hon hade ju ändå min längd och vikt från hälsodeklarationen så jag antar att hon borde vetat om min BMI. 

Vad tror ni? Trött misstag bara av läkaren? Vi hade ju gärna tagit paketpriset men känns lite risky (och som att jag är dum och försöker luras) att bara betala in 90' och låtsas som ingenting... 

Låter ju som om nu blivit godkända. jag tror inte att man behöver uppfylla samtliga krav för paketpriset och eller att de kan ha överseende ibland. jag gick paketoris hos cvl trots krav på minst 1 i amh (hade 0,71 ett år tidogare) men man såg 13-14 blåsor på ultraljudet och valde att gå på det istället och godkänna mig för tre. Sen antar jag att BMI är mest för ens egna skull då det visat sig försämra chanser a lite? Låter helt klart som om de godkänt dig för paket! 
  • EJT
    LMSM skrev 2025-01-12 10:19:19 följande:
    Låter ju som om nu blivit godkända. jag tror inte att man behöver uppfylla samtliga krav för paketpriset och eller att de kan ha överseende ibland. jag gick paketoris hos cvl trots krav på minst 1 i amh (hade 0,71 ett år tidogare) men man såg 13-14 blåsor på ultraljudet och valde att gå på det istället och godkänna mig för tre. Sen antar jag att BMI är mest för ens egna skull då det visat sig försämra chanser a lite? Låter helt klart som om de godkänt dig för paket! 
    Tack för svar! 

Sa de uttryckligen till dig att de erbjöd paketpris trots att du hade ett för lågt AMH? Läkaren sa aldrig något uttryckligen till mig, mer än att hon pratade om paketpriset och skrev upp de två olika alternativen. Samtidigt skickade hon ju som sagt med deras avtal för paketpris (som ska skrivas under), där BMI är tredje punkten liksom. 

Funderar på att bara betala in 90' och hoppas på det bästa, men det kanske är dumt...?  Hur skulle du ha gjort? 

Jag misstänker att de tänker att vi har goda chanser trots min vikt, då jag under 2024 var gravid tre gånger men samtliga var sannolikt utomkvedshavandedkap (det sista behövde jag operera bort äggledaren för, de två första tog kroppen hand om själv). Så vi kan ju få till befruktningar med våra ägg och spermier liksom. Men pga en äggledare ny är borta, mitt AMH börjar bli lägre och vi börjar bli till åren, och vi vill få till ett syskon så snart som möjligt så vill vi snabba på och optimera processen med Ivf...
  • LMSM
    EJT skrev 2025-01-18 07:33:18 följande:
    Tack för svar! 

Sa de uttryckligen till dig att de erbjöd paketpris trots att du hade ett för lågt AMH? Läkaren sa aldrig något uttryckligen till mig, mer än att hon pratade om paketpriset och skrev upp de två olika alternativen. Samtidigt skickade hon ju som sagt med deras avtal för paketpris (som ska skrivas under), där BMI är tredje punkten liksom. 

Funderar på att bara betala in 90' och hoppas på det bästa, men det kanske är dumt...?  Hur skulle du ha gjort? 

Jag misstänker att de tänker att vi har goda chanser trots min vikt, då jag under 2024 var gravid tre gånger men samtliga var sannolikt utomkvedshavandedkap (det sista behövde jag operera bort äggledaren för, de två första tog kroppen hand om själv). Så vi kan ju få till befruktningar med våra ägg och spermier liksom. Men pga en äggledare ny är borta, mitt AMH börjar bli lägre och vi börjar bli till åren, och vi vill få till ett syskon så snart som möjligt så vill vi snabba på och optimera processen med Ivf...
    När vi var på plats och pratade med läkaren inför uppstart så frågade jag om paketpris och då sa han det måste man bli godkänd för men vi börjar med att kolla ultraljud. När han gjorde det såg han fler blåsor än vad ett amh på under 0,71 borde ha och valde att gå på det istället för amh. Han sa typ ni kan flå paketpris. I erat fall har de ju ändå givit ett ett kontrakt att signa och det är väl ändå en godkännande? inte är det upp till dig eller er att säga att ni inte uppfyller kraven. 
    Jag hade betalat! 

Ja det låter som fantastiska chanser. Stort lycka till!
  • Anonym (IVFx2)

Vi har gjort två IVF-behandlingar hos CVL. Jag var 38 vid båda behandlingar. Vi har barn sedan innan men då var vi betydligt yngre. Första omgången resulterade i många äggblåsor, coasting (att man måste pausa stimuleringen innan plocket för att östrogenet måste sjunka) och överstimulering. Jag har PCO. Sju ägg fick vi trots att man punkterade 25+blåsor. Det blev totalfrys. Alla blev befruktade. Tre blastocyster till frysen. Ingen klarade tiningen.

Nästa försök blev det kort protokoll och låga doser. Jag fick ändå många, många blåsor och snabbt stigande östrogenvärde. Därför fattades tidigt i behandlingen beslut om totalfrys ännu en gång. 10 ägg varav 7 blev befruktade. Tre blastocyster kunde frysas. En återfördes månaden efter och är nu vår femåriga dotter. I höstas beslutade vi att ge syskonen i frysen en chans..... En av de två kvarvarande klarade inte tining. Den andra återfördes och imorgon går jag in i vecka 15. Allt ser bra ut så det verkar bli barn i juli.

Så facit för oss verkar bli två barn på två försök och två återföringar (men egentligen bara från det ena försöket). Vi är mycket nöjda!

• Anonym (IVFx2)

Kan tillägga att CVL har fantastisk personal och underbart bemötande. Man känner sig så väl omhändertagen. All medicin gick på högkostnadsskyddet.

Svar på tråden Ni som gjort IVF på CvL