• Anonym (TS)

Konflikt om idrottsaktiviteter

Jag och mina barns pappa är i en vild diskussion om våra barns framtida fritidsaktiviteter. För min man är en viss idrott en identitet, ens liv och något mer eller mindre gudalikt. 

Fritidsaktiviteten är dyr, krånglig och jag tycker verkligen inte det är värt detta. Han är uppvuxen med det med alla sina tre syskon. Alla deras (syskonen) barn har också ägnat sig åt denna sport och nu kräver han att mina barn ska göra samma sak. Min partner hävdar att det är viktigt att röra sig? han utövar aldrig sporten själv, han tränar aldrig själv däremot går han, hans kompisar och syskon och tittar på sporten och dricker öl. Jag har svårt att se det hälsosamma med detta. Jag tycker barnen kan gå på typ gymnastik som ligger 5 minuter ifrån oss med en promenad?. Barnen kan gå dit själva efter förskolan. Den andra aktiviteten kräver att man skjutsar, åker på matcher varje helg m.m

Jag säger att vi kan cykla tillsammans med barnen så kan vi röra oss med barnen så vi själva får motion istället. Han blir arg och upprörd. Hur ska jag få honom att förstå det orimliga i detta? Framför allt att det är snordyrt och jag inte vill betala det kalaset. 

• Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter
  • Jemp
    Anonym (Micke) skrev 2025-01-09 11:47:44 följande:
    Varför tror du att det blir mininivå bara för att de väljer bort det dyra, tidskrävande intresset?

Man kan faktiskt engagera sig på hög nivå fast man inte gör det med just deras idrott. Idrottande barn är inte lika med engagerande föräldrar, precis som att icke-idrottande barn inte är samma sak som icke engagerande föräldrar.

Tror nog du drar felslutsatser. 

Eftersom ts skriver argument som att inte ha nån uppbokad tid, bara välja billigaste och närmsta aktiviteten eller helst springa med föräldrarna bara. 

Som jag också skrivit: jag förstår bådas sidor och tänker att det är rimligare att lägga sig någonstans i mitten. Och att låta barnens intressen styra mer. 

• Anonym (så)
    Jemp skrev 2025-01-09 11:58:22 följande:

Eftersom ts skriver argument som att inte ha nån uppbokad tid, bara välja billigaste och närmsta aktiviteten eller helst springa med föräldrarna bara. 

Som jag också skrivit: jag förstår bådas sidor och tänker att det är rimligare att lägga sig någonstans i mitten. Och att låta barnens intressen styra mer. 

Pappans argument är ju att barnen ska röra på sig. Vilket TS påpekar att det kan man göra på många olika sätt, inte bara genom denna enda sportaktivitet. 
  • Anonym (sportler)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 19:43:30 följande:

Fritidsaktiviteten är dyr, krånglig och jag tycker verkligen inte det är värt detta. 

Vad du tycker det är vart ar inte lika intressant som vad barnen tycker det är värt.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:07:05 följande:
    Fast detta innebär att jag aldrig kan göra saker med barnen på helgerna? 
    Så du tänker inte delta i barnens idrottande om de väljer "fel" sport?

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:08:27 följande:
     Jag betalar inte sådär mycket per barn per år. 
    Men din man verkar kunna det så då löser han det.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:20:50 följande:
     Min partner tycker det är rimligt att sluta jobba 15 varje dag för att hämta barnen för att åka på aktiviteten. Det är uteslutet för mig 
    Men det är inte uteslutet för honom så då fixar han det

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 09:37:29 följande:
     och att man inte har en eget liv, 
    Grattis du har blivit förälder. Nu är ditt liv så tills den sista fyller 20 ungefär.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 10:34:26 följande:

Ja alltså jag ser mer att jag vill kunna åka till mormor, gå och fika m.m.

Åh så kul för barnen. Sitta och fika hos mormor ...

*ironi*

De flesta kommer nog ihåg hur trist det var att som barn sitta hos mormor/farmor medan de vuxna pratade.

Mycket roligare då att träna och spela med kompisarna i laget

• Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 09:37:29 följande:
    För två barn blir detta över 40 tusen om året för en fritidsaktivitet och att man inte har en eget liv, man kan inte ha ett vanligt arbete. 
    Har ni väldigt långt till ishallen eller varför går det inte ha ett vanligt arbete? Jag är bara nyfiken, jag känner många som har ungar i både alpint och hockey men ändå vettiga jobb. Sen att dom måste stå i en skidbacke och huttra varje helg är inget jag avundas Cool
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hockeymorsa)

Min mans argument är att detta handlar om rörelse och att man är en del av en gemenskap? att sjunga i en kör kan man väl göra om man vill ha gemenskap i en grupp, finns många sånna aktiviteter Som inte kostar 40 tusen om året och där man ändå kan ha ett normalt liv. 

Jag förstår inte heller det där men rörelse. Det är ju inte så att det bara är hockey eller fotboll som är en aktivitet där man är i rörelse. Om man cyklar med familjen så är man väl också i rörelse. Känner flera personer som ägnat sig åt helt andra sporter, typ orientering som kan cykla mellan Nyköping och Uppsala för att dom ska träffa en kompis?. Så då cyklar dom fram och tillbaka. Kräver ju en hel del av kroppen för detta, det är ingen elcykel heller. Dessutom tränar ju inte föräldrarna när dom sitter i timmar i bilen och skjutsar, hämtar, lämnar, sitter och tittar och sen åker hem. I min värld är det ju mer rimligt att efter skolan och efter middagen går ut och springer själv som vuxen och låter barnen cykla bredvid eller springa med? Ingen restid, frisk luft och ingen stress. 

Min mans vänner som också ägnat sig åt samma sport utövar ingen sport idag mer än promenaden till någon arena och sedan är ölen väldigt central i denna sportaktivitet. Jag får inte ihop detta. Vad är poängen? Jag missar något helt, för argumenten håller inte. Mer än att det bara är såhär. Som att man är med i en strikt religös församling. 

Det är inga som helst problem att inte vara med på exakt varje träning eller exakt varje match. De flesta i mina barns lag håller på med minst en sport till, vissa två, och ibland krockar det. Ibland är det nej pga annat. 

Vi hade inga planer på att bli hockeyföräldrar utan anmälde barnen för att de skulle lära sig att åka skridskor. 

Vad vill barnet i fråga? Hur gammalt är barnet? De flesta idrotter (så även hockeyn) brukar ha att man kan testa ett par gånger innan man behöver betala. I början (om barnet är litet) kostar det inte speciellt mycket heller och väldigt mycket utrustning går att hitta begagnat i bra skick. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-09 12:33:17 följande:
    Vad du tycker det är vart ar inte lika intressant som vad barnen tycker det är värt.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:07:05 följande:
    Fast detta innebär att jag aldrig kan göra saker med barnen på helgerna? 
    Så du tänker inte delta i barnens idrottande om de väljer "fel" sport?

-Men din man verkar kunna det så då löser han det.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:20:50 följande:
     Min partner tycker det är rimligt att sluta jobba 15 varje dag för att hämta barnen för att åka på aktiviteten. Det är uteslutet för mig 
    Men det är inte uteslutet för honom så då fixar han det

-Grattis du har blivit förälder. Nu är ditt liv så tills den sista fyller 20 ungefär.

-

Åh så kul för barnen. Sitta och fika hos mormor ...

*ironi*

De flesta kommer nog ihåg hur trist det var att som barn sitta hos mormor/farmor medan de vuxna pratade.

Mycket roligare då att träna och spela med kompisarna i laget

Självklart är det föräldern som bestämmer. Det är förälderns tid och pengar som tas i anspråk. Vår son ville spela ishockey, vi sade nej. 

Resten fultolkar du bara, så det är inte värt att kommentera. 
  • Anonym (Hockeymorsa)
    Studentpappa skrev 2025-01-09 12:43:17 följande:
    Har ni väldigt långt till ishallen eller varför går det inte ha ett vanligt arbete? Jag är bara nyfiken, jag känner många som har ungar i både alpint och hockey men ändå vettiga jobb. Sen att dom måste stå i en skidbacke och huttra varje helg är inget jag avundas Cool
    På knattenivå har de ofta träning kl 16 på vardagar, och sen då samling 30-60 min innan och då är det kl 15. Inte helt enkelt om man inte har ett flexibelt arbete. 
  • Anonym (sportler)
    Studentpappa skrev 2025-01-09 12:43:17 följande:
    Om det är ishockey (inte klarlagt) och om det handlar om unga barn så får de oftast första träningstiden för dagen - alltså ca kl 1600 - och sedan blir det äldre lag allt eftersom under kvällen.

Det saknas isytor för att alla som vill träna på is ska kunna göra det mellan 19 och 20
  • Anonym (sportler)
    Anonym (Micke) skrev 2025-01-09 12:46:28 följande:
     Vår son ville spela ishockey, vi sade nej. 
    Ja vi är alla olika
  • Anonym (Micke)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-09 12:55:13 följande:
    Ja vi är alla olika
    Ja, alla har inte samma förutsättningar att lägga om sitt liv för barnens hobbys. 
Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter