• Anonym (Rob)

Försvarsmakten varnar! Vi har blivit för feta!

Det är bra att Försvarsmakten varnar för att svenskar är alldeles för feta! Så pass att vi kan försvara Sverige.  

Nåt drastiskt måste göras!  Har föreslagit vikt kontroller. 
    Högre skatt för överviktiga.   
    Högre skatt på socker. 

Nåt drastiskt måste göras...  Och förmodligen räcker det inte med en liten förändring. Utan det behövs stora förändringar. 

www.dn.se/sverige/forsvarsmaktens-oro-svenskarna-blir-for-feta/

• Svar på tråden Försvarsmakten varnar! Vi har blivit för feta!
  • Anonym (Pucko)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 14:41:37 följande:
    Jag undrar de jag. Det var mycket skriverier om hur överbelastade vården var under pandemin.  Och de är ju en droppe i havet motför hur många fler patienter det skulle bli vid ett eventuellt krig...
    De slet som djur under pandemin i svettig skyddsutrustning och beordrad övertid. Konstigt att de blev utarbetade och trötta. Det har ingenting med kroppsvikt att göra eller tror du att att ett gäng vårdpersonal med bi 18 eller mindre skulle ha fixat det bättre? Jag skulle vilja se dig försöka klara av det. Du skulle väl bara njuta om det blev krig och matbrist - tänk vad smala och undernärda alla skulle bli. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 16:57:46 följande:
    BMI 22 .
    Har du kollat fettprocent. Du kan fortfarande vara fet enligt fettprocent.  BMI säger inte allt.
    Påverkar inte hennes kondition.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-15 17:46:44 följande:
    Påverkar inte hennes kondition.
    Det påverkar hur långt man kan springa. Oavsett kondition.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 15:05:41 följande:
    Känns inte relevant att svara på.  Sveriges försvar påverkars av att alla är feta.  Jag pratar inte bara om värnpliktiga. Totalförsvaret påverkars.
    Varför inte svara på en enkel fråga
  • Anonym (Jag)

Hur ska dom .överviktiga männen orka strida?

• Anonym (Emma)

Så du är en vuxen man som aldrig ens gjort lumpen, men ändå tar dig tiden att sitta och klaga på andra människor stridsförmåga? 

Så pinsamt och patetiskt. 

Du kommer förmodligen bli räddad av en bastant kvinna när den dagen kommer. 

• Agda90
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 17:49:13 följande:
    Så hur långt kan kan springa är.en avgörande faktor för hälsa?
    Holy shit vad du är okunnig!!
    En frisk och sund kropp behöver muskler för att bland annat kunna syresätta sig bra. Att kunna springa behöver nödvändigtvis inte betyda att ens kropp är sund och frisk. 
    Det spelar ingen roll om du kan springa en mil och är smal som en sticka om du äter pizza, dricker energidryck och äter mackor. Din smala kropp ärmvarlen frisl eller sund då och du lär dö 10-15 år före den som har några kilo + men styrketränar och ärer sunt.

Du är bra på en sak och det är att sprida bullshit!
  • fornminne
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 17:49:13 följande:

Om alltfler potentiella värnpliktiga har dålig fysik och dålig kondition, är det absolut ett problem. Detta påverkas bland annat av vikten, men bara delvis.

Det är framför allt mycket övervikt som är problemet, inte lite övervikt. Tvärtom är det bra att ha lite att ?ta av? om det skulle bli krig och matbrist. Detta gäller både försvaret och övriga befolkningen.

Det är bättre att vara lätt överviktig och vältränad, eller åtminstone fysiskt stark, än att vara mager och otränad. Den förstnämnda kommer att klara sig längre, samt kunna och orka utföra fler arbeten.

Även de som inte har god fysik kommer att behövas till många tjänster, i dagens högteknologiska digitala samhälle. Men ja, människor med dålig fysik kommer ha svårare att klara sig. Oavsett om det beror på (kraftig) övervikt eller något annat.

Hur bidrar du själv? Någon skrev att du är arbetslös samt inte ens har gjort lumpen. Varför inte börja leva som du lär?

Klipp dig och skaffa ett jobb, samt börja engagera dig i försvaret eller hemvärnet. I stället för att gnälla på andra.

• molly50
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 16:57:46 följande:
    BMI 22 .
    Har du kollat fettprocent. Du kan fortfarande vara fet enligt fettprocent.  BMI säger inte allt.
    Vet du ens vad ME är? Om inte så googla.
    Ett tips! Det har ingenting med varken BMI eller fettprocent att göra.

Jag tycker du borde söka hjälp för din fettfobi. Den verkar allvarlig.
  • Anonym (Gone)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 14:35:34 följande:
    Om vårdpersonalen är överviktig då ? Vilket de flesta är .. Hur ska dom ha uthållighet att ta hand om alla skadade ? 
    Alltid lika skrattretande att du som inte ens har koll på basal biologi på högstadienivå ska kritisera hårt arbetande vårdpersonal. Fast just ja, du har ju "forskning" inom detta område hämtat från Aftonbladet.

Enligt din logik kan jag kalla mig statsvetare eftersom jag bläddrade igenom en Damernas Värld sist jag var hos frisören. Jag har ju ingående forskning från den tidningen.
Svar på tråden Försvarsmakten varnar! Vi har blivit för feta!