• Anonym (Usch)

Fritids spelar Sean banan?

Mina barn får lyssna på Sean banans musik på fritids. Texterna kan handla om att han och en mamma har sex och att pappa får se allting på film sedan. Eller att  det handlar om en man som älskar mus. 

Mina barn älskar att sjunga och går och sjunger dessa texter överallt. Tidigare har jag inte lyssnat så noga. Hur kan man spela den här typen av låtar på skolans fritidshem? Läroplanen gäller, det motverkar knappast stereotypa könsroller utan är snarare otroligt sexistiska. 

Har pratat med skolan och personalen säger att barnen gillar dessa låtar och att vi vuxna inte ska moralisera. Vi prata med rektorn som fråga vad vi tror ska hända. Dom ville prata om mina rädslor och vad jag tror ska hända med barnen efter att ha fått lyssna på den här typen av musik. Känner mig inte tagen på allvar alls. 

Är detta inte olämpligt? 

• Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?
  • Anonym (Lill)
    Anonym (?.) skrev 2025-01-19 01:07:35 följande:

Alltså jag förstår varför ingen vill bli lärare längre!
    Dom stackarna måste hantera fler psykiskt sjuka än psykvården!
    Kan bara föreställa mig rektorerna som tvingas sitta på möten med alla konstiga föräldrar som tror att dom har rätt att bestämma i skolans verksamhet!
    Snälla ts och alla som dig, gå och sök vård!
    världen kretsar inte runt er och eran barn, ni har ingenting att säga till om när det gäller skolans verksamhet så backa och låt dom sköta sitt jobb!
    Byt skola om du stör dig så mycket istället för att vara en jobbig karen!

Fast det är ju inte TS som hittat på det här med att förskolan ska förmedla en viss värdegrund. Det står i skollagen. 
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Geten Ralf) skrev 2025-01-19 02:12:41 följande:
    Spelade hans låtar så högt att tegelpannorns på taket dansade. Morsan och farsan sade inget.🤣
    Som tjej var pappa väldigt öppen och ärlig med hur killar tänker och beter sig. Han berättade även ofta för min bror hur man ska uppföra sig mot flickorna. Man ska vara snäll och så vidare.

Till TS.
    Har barnet ingen sund manlig förebild som kan berätta om hur man ska tänka? Har man sunda förebilder så blir texterna bara en text och inget man tar som sanning.

Och de barn som inte har en bra manlig förebild hemma? Till exempel de som har en pappa som pratar om kvinnor på samma sätt som herr Bananen gör, eller betydligt värre. Var ska de få sundare ideal presenterade för sig om förskolan bekräftar deras pappas sätt att resonera? 

Barn med vettiga föräldrar blir i de flesta fall vettiga de också. Förskolan behöver inte lägga så mycket krut på dem. De barn som hör sin pappa kallla kvinnor för horor och fittor, som har pappor som inte låter mamma klä sig eller använda vilket smink hon vill - de barnen behöver en förskola där såna värderingar inte finns eller uppmuntras. 

• Anonym (Lill)

Och hejsan! Ser att jag läste fel. Det var ju fritids och inte förskola det gällde. Klart att de hör och fattar! Det är inga småbarn det handlar om. 

Att de hör om sex har jag inget emot, på ok nivå. Men ojämställda värderingar har inte i skolans värld att göra.,

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lill)
    ViaLisa91 skrev 2025-01-19 09:25:39 följande:

Herregud, alla dessa snöflingor som vuxit upp avskärmade från verkligheten som nu själva blivit föräldrar. Meanwhile i Ukraina så DÖR barn varje dag av krig och annat elände, men du förfäras över att ditt stackars barn får lyssna på Sean Bananbi tre minuter varje fredag. Sätt ögonlappar och ögonbindel på ungen så slipper du oroa dig.

Aha! Man bör alltså strunta i saker som är mindre illa än ett krig! Hm, det här ställer ju hela lagstiftningen på sin spets faktiskt. Dags att se mellan fingrarna med lite småkriminalitet, tycker jag, i så fall. Så illa som krig är det ju tex inte att fritidspersonalen röker inomhus eller tar en bira till lunchen. Inget att klaga på - en del barn växer ju upp i krig gudbevars! 

Att tycka att något är ok bara för att krig är värre är verkligen inte ett särskilt hållbart argument. Kom med något bättre! 

Och en sak till, hur vet du att TS inte bryr sig om krigsdrabbade barn också? Jag såg inget om det i trådstarten. 

• Anonym (Bleep)

Jag hade också reagerat negativt på om fritids/skolan spelade sådana låtar. Tjejer ska inte behöva objektifieras i skolan och killar behöver bättre manliga förebilder i skolan än Sean Banan. Att som personal sanktionera sean banans människosyn går tvärsemot allt prat om att det behövs mer manliga förebilder i skolan. Jag hade absolut inte gått till rektorn men jag hade ifrågasatt hos den som ansvarade för musiken hur hen tänkte. 

• Anonym (E)

Prata med kommunen, tipsa lokaltidningen. Om kommunen inte heller lyssnar (och hota dem med följderna) så kontakta SI.

• Anonym (Geten Ralf)
    Anonym (H) skrev 2025-01-19 07:54:33 följande:
    Vi hade lite extra kul åt att min morsa hette Anne-Christine och hennes väninna hette Liselott. 😂
    Har en granne som heter Lennart och en annan granne  som heter Glenn.🤣
    Tänker alltid på dem när jag hör de låtarna.Guld i mun
  • Anonym (Geten Ralf)
    Anonym (Bleep) skrev 2025-01-19 09:55:37 följande:

Jag hade också reagerat negativt på om fritids/skolan spelade sådana låtar. Tjejer ska inte behöva objektifieras i skolan och killar behöver bättre manliga förebilder i skolan än Sean Banan. Att som personal sanktionera sean banans människosyn går tvärsemot allt prat om att det behövs mer manliga förebilder i skolan. Jag hade absolut inte gått till rektorn men jag hade ifrågasatt hos den som ansvarade för musiken hur hen tänkte. 

Kan ju vara så att barnen önskar/ vill spela de låtarna.
    Ska föräldrar  lämna in listor på vilka artister man får spela?
    Vi är inte långt ifrån att förbjuda vissa böcker i skolan. Föräldrar lägger mer fokus på vad skolan får/ inte får göra än att prata med sina barn om värderingar.
  • Anonym (Ok)

Alla föräldrar skulle dessutom tycka olika och ha olika nivåer om vad som skulle få spelas. Detta växande kontrollbehov i samhället.

Låt lärarna lösa detta på egen hand, ditt barn kommer troligtvis ta mindre skada av något fult ord i en låttext än ditt kontrollerande agerande.

Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?