• Anonym (Usch)

Fritids spelar Sean banan?

Mina barn får lyssna på Sean banans musik på fritids. Texterna kan handla om att han och en mamma har sex och att pappa får se allting på film sedan. Eller att  det handlar om en man som älskar mus. 

Mina barn älskar att sjunga och går och sjunger dessa texter överallt. Tidigare har jag inte lyssnat så noga. Hur kan man spela den här typen av låtar på skolans fritidshem? Läroplanen gäller, det motverkar knappast stereotypa könsroller utan är snarare otroligt sexistiska. 

Har pratat med skolan och personalen säger att barnen gillar dessa låtar och att vi vuxna inte ska moralisera. Vi prata med rektorn som fråga vad vi tror ska hända. Dom ville prata om mina rädslor och vad jag tror ska hända med barnen efter att ha fått lyssna på den här typen av musik. Känner mig inte tagen på allvar alls. 

Är detta inte olämpligt? 

• Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (?.) skrev 2025-01-19 10:57:02 följande:
    Eller hur,
    dessa föräldrar skadar sina barn mest.
    Tänk vad pinsamt att ha en sån karen till morsa,
    srackars barn
    Med tanke på hur många skrivfel dina inlägg är behäftade med så går det ju inte att ta dig på allvar. 

För övrigt så är det tragiskt att en karaktär, som Sean Banan, har blivit populärkultur. Barn behöver bättre förebilder.
  • Anonym (E)

Åsikter hemma vid köksbordet där varje familj gör som de vill är en helt annan sak, vad som spelas i radion eller vad som sprids mellan barnen själva, allt det är strunt samma. Fritids är en del av skolverksamheten och då är det inte lämpligt att sjunga om såna saker som nämns i tråden, inte heller fula ord som f****, kn**** eller k** eller liknande.

• Anonym (Lill)
    Anonym (?.) skrev 2025-01-19 10:49:42 följande:
    Tror mig personalen i skolan kan skollagarna bättre än en amatör som dig på familjeliv. 
    så byt skola om det stör dig, det finns säkert andra som står i kö för en plats!
    Varför skulle jag byta skola? Jag är väldigt nöjd med mina barns skolor. 
  • Anonym (Lill)
    Lönnsirap skrev 2025-01-19 10:57:52 följande:

Jag är tydligen inte tillräckligt insatt i Sean Banan's reportoar för att kunna identifiera vilka låtar TS har moralpanik över, men det låter väldigt obildat att ha åsikter om hans värderingar utifrån att rätt mycket faktiskt av mig tolkas som en allmän livsglädje och en lekfullhet med ord och begrepp.

Visst finns det sexuella undertoner, men definitivt inte så explicit som TS antyder i trådstarten. Och att hylla rumpor är verkligen inte samma sak som att uppmuntra alla att vara som man gillar.....

Musik och sångtexter har i alla tider lyft upp sådant som människor fungerar på med andra ord, så även denna generation kommer när de blir äldre läsa in ännu mer i det som sjungs om!

Ursäkta mig nu alla beniga tjejer
    lyssna på vad bananen säger
    kött fifaan eat some more
    sluta se ut som en crackwhore
    Gynning Rosing Silverstedt
    beninga bimbo utan fett
    så ta mitt råd och ät dig mätt
    varsågod med kebabspett!

S. Banan

• Anonym (Lill)

Ur skolan och fritids läroplan

Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår ­gemensamma miljö.

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. 

Är Bananens uttalande om Carolina Gynnings rumpa ett uttryck för alla människors lika värde? 

• Anonym (….)
    Anonym (Lill) skrev 2025-01-19 11:27:56 följande:
    Varför skulle jag byta skola? Jag är väldigt nöjd med mina barns skolor. 
    Men då får du vara nöjd och hålla tyst, inte lägga dig i verksamheten!
  • Anonym (E)
    Anonym (?.) skrev 2025-01-19 11:49:09 följande:
    Men då får du vara nöjd och hålla tyst, inte lägga dig i verksamheten!
    Det är klart ts ska lägga sig i verksamheten när den är olämplig för barn.
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2025-01-19 11:51:06 följande:
    Det är klart ts ska lägga sig i verksamheten när den är olämplig för barn.
    Ser nu att det inte var ts, men samma gäller så klart även där om det är olämpliga inslag.
  • Anonym (Lina)

Jag har lyssnat både på Björn rosenström och Eddie Meduza som yngre. Mina barn har lyssnat på sean banan som yngre . Min man är också uppväxt med liknande musik . Alla vi är fullt normala och med respekt mot kvinnor såsom män. Vi har inga men ! Alla andra vänner och syskon barn och syskon samma sak där . Ingen skadades av låt texter!  Gör inte höna av fjäder. 

Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?